CHANGEBOOST - förändringsverkstäder för turismföretag lättar på pressen kring hållbarhetsarbete 

4.3.2025
Granskat inlägg - Reviewed post Företagsekonomi
changeboost

I dag är det inte längre ett val utan en nödvändighet att känna till vad hållbarhet är och det är viktigt för företagare att utveckla sin verksamhet i en mer hållbar riktning. EU stärker kraven för rapportering av hållbarhet och medvetenheten bland konsumenterna vad gäller hållbarhet är stor. Finland är känt som en banbrytare inom hållbar turism och Helsingfors valdes till världens mest hållbara destination 2024. Företag som följer Helsingfors exempel har en klar fördel de kommande åren. För att stödja de små turismföretagen i Nyland ordade Yrkeshögskolan Novia under hösten 2024 tre förändringsverkstäder under namnet Changeboost.

Verkstäderna ordnades som en del av projektet Carbon Neutral Experience 2.0. Förändringsverkstädernas teman var hållbarhetsrapportering, hållbar produktutveckling och hållbarhetskommunikation.  Målsättningen med verkstäderna var att ge deltagarna en bättre förståelse för hur man som turismföretagare kan arbeta med hållbarhetsfrågor i en föränderlig bransch. 

Carbon Neutral Experience 2.0 finansieras av Nylands förbund och syftar till att främja en mer koldioxidneutral turism i Nyland. Tretton nyländska kommuner har förbundit sig till projektet och projektpartnerna är företagsutvecklingsbolaget Posintra samt yrkeshögskolorna Novia och Haaga-Helia. Under det tvååriga projektet (1.8.2023-31.7.2025) utvecklas både kommunernas samarbete och företagens kunnande. Genom att ordna utbildningstillfällen och verkstäder för företag i kommunerna, stöder projektet utvecklingen av företagens kunskaper inom hållbarhet.

Syftet med förändringsverkstäderna var att informera och väcka diskussion bland företagarna. Den första förändringsverkstaden arrangerades under temat Lönsam hållbarhet. Denna verkstad ordnades den 4 oktober 2024 och leddes av lektor Fredrik Strandberg. Under verkstaden behandlades hållbarhetsrapportering och hur de nya EU-kraven kommer att påverka mindre företag. Under diskussionen konstaterades att det är avgörande även för små turismföretag att känna till de direktiv som till en början riktar sig mot stora företag. Exempelvis Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), som ställer krav på hållbarhetsrapportering och Green Claims direktivet som kräver att påståenden om hållbarhet kan bevisas och verifieras, kommer också att påverka mindre aktörer i värdekedjan. Verkstadens målsättning var att visa deltagarna vad hållbarhetsarbetet kan medföra. Även om de nya direktiven kräver vissa åtgärder kan de även medföra nytta i form av marknadsfördelar, tillgång till finansiering och starkare relationer till både kunder och leverantörer.

Den andra förändringsverkstaden leddes av lektor Reija Anckar och behandlade hur en företagare kan utveckla sin produkt eller tjänst ur ett hållbart perspektiv. Under verkstaden diskuterades megatrender, kundsegmentering och olika framtidsverktyg som finns till företagens förfogande. Deltagarna fick testa på att använda olika verktyg som Sitra och Visit Finland erbjuder, samt i grupper diskutera sina egna vägkartor mot en hållbarare framtid. Exempel på begrepp som diskuterades var Life-centered design, där man beaktar planeten och alla livsformer då man planerar sina produkter eller sin verksamhet, och regenerativ turism, vars mål är att via turismen återuppliva och upprätthålla naturen, kulturen och historien på en destination. Företagarna fick fundera på hur de kunde utveckla sina egna produkter så att omgivningen och naturen tas i beaktande i lika hög grad som ekonomiska faktorer.  

Under den tredje verkstaden behandlades hur man kommunicerar utåt om sitt hållbarhetsarbete. Under lektor Laura Johanssons ledning fick företagen insyn i hållbarhetskommunikation, EU:s konsumentskydds direktiv och kriskommunikation. Deltagarna fick i uppgift att arbeta utgående från den egna verksamheten och uppmanades att granska sin egen företagskommunikation och hur man kunde förbättra den. Kommunikation handlar om att vara transparent, väcka känslor och upprätthålla goda relationer till sina kunder och hållbarhetskommunikation bygger på samma principer. Då hållbarhetsarbete grundar sig på företagets värderingar, stärks relationen mellan företaget och dess kunder och blir därmed en naturlig del av företagets kommunikation.  

Under de tre förändringsverkstäderna väcktes livliga diskussioner om hållbarhet i små turistföretag. Det fanns ett tydligt behov att vädra sina tankar om hållbarhet med andra företagare. Enligt deltagarna gav diskussionerna med andra turismföretagare nya synvinklar. Novias experter hjälpte småföretagarna att minska på den osäkerhet som en del känner för arbetet med hållbarhet. 

Deltagarna kommenterade till exempel att den hållbara rapporteringsverkstaden minskade pressen de kände och gjorde ämnet lättare att förstå. Under hållbar produktutvecklingsverkstaden ansåg deltagarna att de med hjälp av verktygen som presenterades kunde se på sin egen verksamhet med nya ögon. Företagarna fick också bättre insyn i hur hållbarhet bör beaktas i alla delar av deras verksamhet. Efter hållbar kommunikationsverkstaden uttryckte deltagarna att de inspirerats att tydligare våga kommunicera om sina hållbara handlingar.

För små turismföretag är hållbarhetsarbete både en utmaning och en möjlighet. Projektet Carbon Neutral Experience 2.0 erbjuder strukturerad vägledning i hur företagare kan komma i gång med sitt hållbarhetsarbete och utveckla sin verksamhet på ett hållbart sätt. Verkstäderna som presenterades ovan är ett led i detta arbete.


Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 25.2.2025.

Skribent:
Edvard Lindfors
Nyckelord:
Hållbar utveckling, Carbon Neutral Experience 2.0, turism

I bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om hållbarhetsarbetet vid Novia. 

Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg - revewed post".

Vi följer CC BY 4.0 om inget annat nämns.