FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
Några ord om hållbarhetskommunikation
Hållbarhet är viktigare än någonsin. Men varför tvekar så många organisationer att kommunicera om det, trots att de skulle ha mycket att berätta? För att vara ärlig måste jag erkänna att också jag själv ofta undviker det. Det är lättare att dela roliga memes, intressanta artiklar om aktuella ämnen och ta ställning i mindre debatterade frågor än att berätta om det egna hållbarhetsarbetet.
Ofta ligger det en rädsla bakom att något kanske kan gå fel. Så är det även för mig. Trots att jag till och med har föreläst om hållbarhetskommunikation, känner jag att jag kanske inte vet tillräckligt om att vara hållbar. Och jag är knappast den enda som tvekar, eller är rent ut sagt rädd. Det är ändå onödigt att låta bli att kommunicera om sin hållbarhet i oron för att bli stämplad för greenwashing. Så länge du är ärlig och transparent i din hållbarhetskommunikation, så kan du andras lugnt!
Vi finländare agerar ofta väldigt hållbart. De flesta av våra företag är redan väldigt hållbara, men kanske det är så självklart för oss att vi inte kanske kommer ens på tanken att berätta utåt om det.
Hur bör man kommunicera om hållbarhet?
Kommunicera om hållbarhet så som rubriken säger. Dela upp dina hållbara handlingar i små bäckar och berätta om en sak i taget. Naturligtvis bör du ändå ta i beaktande både kanal och målgrupp. Det är en enorm skillnad om du kommunicerar med kommunens beslutsfattare eller dina följare på sociala medier (även om några av beslutsfattarna hoppeligen följer dig på sociala medier). Även tonaliteten har en stor betydelse när du kommunicerar i olika kanaler och till olika målgrupper.
Hållbarhetsarbetet behöver inte vara "färdigt" för att man ska kunna berätta om det. Alla har vi något att förbättra. Du behöver inte dölja detta, utan kan modigt lyfta fram även utvecklingsområden som samtalsämnen!
Dina hållbara meddelanden behöver inte heller alltid vara stora och imponerande. Särskilt i sociala medier är det till och med önskvärt att kommunikationen delas upp i små vardagliga handlingar. Berätta hur ni agerar hållbart i olika situationer. Vad består hållbarheten av i ert företag? Vad gör ni nu, och vad håller ni på att förbättra?
Samma budskap kan också upprepas många gånger, men formuleras lite olika varje gång.
Hållbarhetsglasögonen på
Våra kunder ser vår kommunikation på ett annat sätt än vi själva. Vi kanske inte ser skogen för alla träd, det vill säga vi missar saker för att vi de är så bekanta för oss. Försök att se t.ex. webbplatsen och annan kommunikation ur kundens perspektiv. Letar de efter en lämplig turistdestination eller övernattningsplats? Hur använder de er webbplats eller era sociala medier? Är det lätt att hitta den information de behöver? Märker de hur hållbart ni agerar? Syns hållbarheten även i bokningsbekräftelsen? Genomsyrar hållbarheten er kommunikation, eller är den separerad till en gömd helhet som man inte riktigt vill hitta.
Jag rekommenderar starkt att varje hållbara företag glömmer ordet hållbarhetskommunikation som sådan. I stället bör hållbarheten synas överallt och hela tiden, som en del av den egentliga kommunikationen. Då blir det inte längre svårt eller utmanande, utan stöder företagets verksamhet strategiskt och effektivt.
Var inte rädd för att kommunicera om hållbarhet. Varje liten handling är ett steg mot en större förändring.
Laura Johansson
Kommunikationsexpert, lektor i företagsekonomi
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu