Aallonharjalla katse horisonttiin, yhteistyössä on voimaa!
Artikeln "Aallonharjalla katse horisonttiin, yhteistyössä on voimaa!" har publicerats i UAS Journal 1/2022.
Uttdrag ur artikeln
Merenkulun tulevaisuuden visioissa autonomiset ja etäohjatut laivat seilaavat perinteisten alusten rinnalla ja huolimatta siitä, että se tuntuu välillä todella kaukaiselta todellisuudelta, globaalisti kehitystyö etenee vauhdilla. Pysyäkseen aallonharjalla ja kehityksen kärjessä, Yrkeshögskolan Novia teki päätöksen vastata näihin haasteisiin. Vuonna 2018 Novia käynnistikin Opetusministeriön rahoittaman MasterSIM-hankkeen, jossa tutkittiin etäoperointia sekä sen toimintamalleja ja työprosesseja. Niiden pohjalta käynnistettiin myös etäoperointikeskuksen kehittämistyö. Etäoperointikeskus tukee Aboa Maren merenkulun simulaattori-infrastruktuuria ja se toimii myös tutkimus- ja opetusympäristönä. Hankkeen loppupuolella selvitettiin myös etäoperaattorin koulutustarpeita ja sen pohjalta luotiin alustava koulutussuunnitelma.
Aboa Mare Remote Operation Center -etäoperointikeskuksen (AMROC) kehitystyö kilpailutettiin julkisesti. Virallisen kilpailutusprosessin tuloksena kehitystyön toteuttajaksi valittiin Brighthouse Intelligence Oy. Etäoperointikeskuksen kehitys oli tiivistä yhteistyötä, jatkuvaa testausta ja haasteiden kohtaamista yhdessä monialaisten asiantuntijoiden kanssa tilanteessa, jossa kukaan tuskin olisi lähtenyt kehitystyöhön yksin. Yhteistyö vaati avointa vuoropuhelua, näkemysten vaihtoa ja yhteisen kielen löytämistä. Koska etäoperointikeskuksia ei ollut vielä olemassa, keskuksen vaatimusmäärittelyssä piti välillä aloittaa olettamuksista ja näkemyksistä, joita syntyi työtehtäväanalyysien tuloksena. Näitä piti kuitenkin muuttaa matkan varrella, jolloin pienen yrityksen joustavuus, avoimuus ja yhteistyöhalukkuus mahdollisti kehityksen etenemisen samoin kuin haasteellisten kysymysten esittäminen ja nykyisten toimintatapojen haastamisen. Asioita tuli katsoa uusin silmin ja useista eri näkökulmista. Tämän yhteistyön tuloksena valmistui ensimmäinen versio AMROC-etäoperointikeskuksesta kesäkuussa 2021.
Tulevaisuuden alusten etäoperoinnissa itse toiminnan tarkoitus ei muutu nykyisestä aluksen navigoinnista ja operoinnista, vaan muutos kohdistuu tapaan, jolla työtehtävät toteutetaan. Sen sijaan, että ollaan aluksen komentosillalla, työ tehdään etänä ja tämän mukana myös tietotaidon tarpeet muuttuvat. Tämä heijastuu myös alan koulutukseen.