VR och peer feedback är framtiden inom interprofessionell utbildning

25.10.2024
Granskat inlägg - Reviewed post Hälsa och välfärd Reseberättelse
Picture 2

På Institutionen för hälsa och välfärd i Åbo utvecklar vi ständigt vår interprofessionella utbildning. Interprofessionell simulering inom ramen för utbildningen har vi endast lite erfarenhet av, och har därför ett behov av att utvecklas inom detta område. Institutionen kommer att flytta till nya lokaler om ett par år, och inför denna flytt planeras nu framtidens social- och hälsovårdsklinik på vårt nya campus. Den nya kliniken kommer att ge möjligheter att utveckla simuleringsutbildningen och också att inkludera interprofessionella simuleringar i utbildningen.

I september 2024 besökte jag, inom ramen för Erasmus+, Københavns Professionshøjskole och deras enhet Praksis- og Innovationshuset. Praksis- og Innovationshuset är en verklighetstrogen simuleringsmiljö där ny professionell teknik utforskas och testas i samarbete med studerande, sjukhus, kommuner, medborgare och företag.

Under besöket träffade jag lärare vid högskolan och bekantade mig med avancerade simuleringsmiljöer och fick tips om vilken typ av utrustning vi kan skaffa till vår nya klinik. Samtidigt lärde jag mig nya metoder och arbetssätt för interprofessionell utbildning och simulering. I denna reseskildring lyfter jag fram de centrala aspekter av de diskussioner jag fört med kolleger vid Københavns Professionshøjskole, och de iakttagelser jag gjorde för att vara med och utveckla interprofessionell utbildning och simulering vid Yrkeshögskolan Novia.

 

Mångsidiga och välutrustade simuleringsmiljöer 

I Praksis- og Innovationshuset finns mångsidiga utrymmen med möjligheter att simulera till exempel hur man som äldre eller med olika funktionsnedsättningar kan klara sig i hemmiljö och hur man som professionell kan hjälpa och handleda den äldre eller funktionsnedsatta. De studerande kan klä sig i äldredräkter och pröva på hur det är att göra vardagliga aktiviteter i köket, vardagsrummet, sovrummet och i badrummet. Genom äldredräkten kan studerandena känna hur det är att ha stela leder och att inte se och höra bra. Dessutom kan de öva på att gå i trapporna mellan våningarna i huset. De studerande får alltså både själva uppleva hur det är att vara i den äldres situation och hur man som professionell kan stöda och handleda den äldre.

Hjälpmedel och lösningar för att underlätta vardagen för äldre och personer med funktionsnedsättningar: äldredräkten till vänster och hjälpmedel för att äta till höger.

I utrymmena finns olika hjälpmedel och lösningar för att underlätta vardagen för äldre och personer med funktionsnedsättningar, vilka de studerande kan bekanta sig med och som används i både uni- och interprofessionella simuleringar och övningar. På bilden ovan till vänster ser du äldredräkten, och till höger ett hjälpmedel för att äta. På samma våning som hemmiljön finns också sinnesrum med olika sensoriska produkter.

Interprofessionell simulering – ett effektivt verktyg för att lära sig om, av och med varandra

Interprofessionell simulering har många fördelar för de studerande och blivande professionella inom social- och hälsovårdssektorn. Genom att simulera tillsammans får studerandena kunskap om varandras roller och ansvarsområden i verklighetstrogna situationer. Kommunikationsfärdigheterna stärks och de övar teamarbete och samarbetsfärdigheter. 

Om det finns mångsidiga miljöer, med både hemmiljöer, mottagningar och sjukhusmiljöer där studerande från olika utbildningar tillsammans kan öva finns det också större förutsättningar för att ordna interprofessionella simuleringar. En hemmiljö och äldredräkter möjliggör att studerande från olika professioner tillsammans kan simulera till exempel hur de kan stöda äldre och andra i behov av stöd, samt deras anhöriga, i hemmet.

Interprofessionella simuleringar behöver inte alltid ske ansikte mot ansikte. Man kan till exempel använda videobaserade simuleringsövningar eller VR-simulering med lärarledda gruppbaserade sessioner med debriefing och gemensamma reflektioner. I de videobaserade simuleringsövningarna kan videorna till exempel visa antingen effektiv eller ineffektiv kommunikation inom ett interprofessionellt team. Också med hjälp av VR-simulering kan man öva på kommunikation genom VR-scenarier som till exempel kan handla om en kartläggningsdialog i ett klient- eller patientmöte.

 

Peer feedback – lärande genom återkoppling från medstuderande

Peer feedback där studerande ger återkoppling på olika uppgifter åt sina medstuderande är ett verktyg som kunde användas i mycket större utsträckning hos oss än vad som görs för tillfället. Denna metod lämpar sig både för uni- och interprofessionellt lärande. I arbetslivet ger man feedback åt varandra i vardagen och för att kunna ge, och ta emot feedback, behöver man öva på det. I synnerhet då man arbetar interprofessionellt och representerar olika professioner med sin egen begreppsapparat och jargong är det ytterst viktigt att man kommunicerar respektfullt, och så att alla förstår varandra. 

 

Avslutning

Besöket på Københavns Professionshøjskole gav mig inspiration och många nya idéer för hur vi inom utbildningarna inom hälsa och välfärd kan utveckla vår interprofessionella profil och våra inlärningsmetoder och miljöer. En del av idéerna kräver ekonomiska resurser som extern finansiering för att förverkligas. Men planeringen av undervisningen för år 2025 pågår som bäst och flera av de idéer jag fått kommer vi tillsammans i kollegiet att diskutera och börja testa.

Köpenhamn erbjuder utöver en inspirerande högskolemiljö också en inspirerande konstscen. Under mitt besök visades på Nikolaj Kunsthal en utställning med rubriken ”I’m Sorry, This Space Is Reserved". Utställningen presenterar verk av bildkonstnärer som representerar olika kroppar och identiteter. Utställningen säger sig vara en ”start i debatten om det normativa kontra det icke-normativa i ett samhälle som är organiserat efter majoriteten och som har mycket lite fokus på tillgänglighet och acceptans av människor och kroppar som skiljer sig från de flesta”.

Huvudbilden föreställer Joseph Grigelys verk Between the Walls and Me på Nikolaj Kunsthal. Han beskriver verket så här:

”As a disabled person, you spend a lot of time explaining, negotiating, and advocating, not just for access, but for a basic level of dignity. Moreover, advocacy is not just about accommodations requests, it’s about facilitating them, explaining them, shepherding them through a very long process … This kind of advocacy is essentially uncompensated labor … It’s stressful. It’s wearying. You drink. You bang your head against the walls.”

Besöket på utställningen gav mig ytterligare insikter i hur vi kan lära oss att förstå de klienter och patienter vi träffar i vårt arbete inom social- och hälsovården. Vi behöver sätta oss in i hur de kan uppleva sin vardag, och hur vi som professionella kan stöda och hjälpa dem, och detta kan vi göra med hjälp av till exempel simulering.


Reseskildringen har godkänts för publicering av Novias redaktionsråd 25.10.2024.

ISSN: 2670-028X

Skribent:
Pia Liljeroth

Reseskildringen har publicerats i Novias publikationsserie RS: Reseskildringar. Inläggen har godkänts av Novias redaktionsråd. 

Novia Publikation och produktion, serie RS: Reseskildring, ISSN: 2670-028X 

Vi följer CC_BY 4.0 om inget annat nämns.