Skapande och samverkan: Scenkonstpedagoger representerade Novia på teaterfestival i Bulgarien

5.3.2025
Granskat inlägg - Reviewed post Reseberättelse Konst och Kultur
reseskildring bulgarien 1

Den 26 september reste årskurs två från Yrkeshögskolan Novia, utbildning till Scenkonstpedagog (YH), till Bulgarien/Stara Zagora för att delta i den internationella studentteaterfestivalen Danail Chirpansky. Festivalen är öppen för alla teaterakademier eller institut för högre utbildning med en teaterfakultet eller ett teaterprogram. Framträdandet kan vara på vilket språk som helst, men engelsk textning är obligatorisk (även för engelska framträdanden), om inte framträdandet är icke-verbalt. Deltagarna måste också tillhandahålla en person som hanterar undertexterna under föreställningen. Festivalens huvudmål är att skapa nätverk och samarbetsmöjligheter mellan unga och professionella konstnärer från olika kulturella bakgrunder, med fokus på framtida konstnärliga projekt och kommunikation. Till följd av detta är det starkt rekommenderat att grupperna är närvarande under alla festivalens dagar.

Festivalen gav en unik möjlighet att uppträda med pjäsen Spår av Antigone, ett resultat av kursen Scenframställning 2. Genom att delta i detta internationella sammanhang kunde utbildningen marknadsföras och den konstnärliga visionen delas. Vårt bidrag var en av fem utvalda pjäser bland festivalens mångfacetterade program, som även inkluderade föreläsningar, workshops och konserter.

Resan genomfördes av Ida-Maria Rak, läroplansansvarig för Scenkonstpedagog (YH), tillsammans med sex studeranden och kollegan Ingela Bodbacka-Rak, lektor i konsthistoria.

Festivalen varade i fem dagar, och resan sträckte sig över totalt sju dagar. Boende och del av maten bekostades av festivalen medan resekostnaderna täcktes med resebidrag från Svenska Kulturfonden. Spår av Antigone spelades på festivalens tredje dag och responsen från både juryn och publiken var överväldigande positiv. Pjäsen ansågs nyskapande och uppskattades av deltagarna.

6 kvinnor sitter på stolar bredvid varandra. Röda ballonger syns i förgrunden.

Foto: Galya Nikolova

Efter varje föreställning följde en diskussion där det konstnärliga teamet och festivaldeltagarna fick möjlighet att reflektera över pjäsen tillsammans med juryn. Diskussionerna fokuserade på scenframställningsprocessen, dramaturgiska val samt utbildningens fokus och visioner. Eftersom många deltagare kom från östeuropeiska länder, gav deras perspektiv på tolkningar nya insikter. Det blev tydligt att olika traditioner präglade vårt arbete, vilket öppnade upp för en rikare diskussion. Studerandena knöt värdefulla kontakter och fick många idéer om sceniskt uttryck inför egna kommande produktioner. Gruppen deltog aktivt i festivalens nätverksmöjligheter och evenemang. Däremot märktes en viss skillnad mellan universiteten, vilket ledde till att vissa diskussionstillfällen hade få deltagare och att flera inte deltog lika aktivt som uppmanat.

 

Olika teatertraditioner

En intressant aspekt av festivalen var insikten om skillnader mellan olika teatertraditioner. Finland har en modern och experimentell teatertradition med stor frihet i uttrycken och en vilja att utforska nya former. I kontrast var många av de andra deltagande programmen och produktionerna på festivalen mer konservativa i stil och uttryck. Detta återspeglades inte bara i föreställningarna, utan även i de konstnärliga visionerna som delades. Många östeuropeiska deltagare var mer bundna till traditionella former och strukturer, vilket ibland kändes som en begränsning i jämförelse med den mer progressiva och gränsöverskridande teatertraditionen i Finland.

Bild från en teaterföreställning. En ung kvinna hänger i ett rep med ena benet höjt. En annan ung kvinna håller i två sopsäckar.

Foto: Galya Nikolova

Denna kontrast gav studerandena värdefulla insikter om hur deras egna konstnärliga uttryck relaterar till andra teatertraditioner. De fick en djupare förståelse för hur teater kan kommunicera på olika sätt beroende på kulturell bakgrund och historia. För många var det en lärdom att inse att teater är ett spektrum av idéer och berättelsesätt, snarare än en enhetlig konstform.

 

Erfarenheter

Festivalen var på många sätt en fantastisk upplevelse, men den medförde också vissa utmaningar. Som ansvarig lärare för produktionen hade jag stort ansvar, vilket skapade tidspress, särskilt i samband med de tekniska arrangemangen som ljussättning och scenografi. Om en liknande resa skulle genomföras igen, skulle det vara värdefullt att ta med en tekniker för att underlätta det tekniska arbetet.

Festivalen ordnade också en tolk under hela vistelsen, vilket var avgörande, då kunskap i engelska inte är så vanligt i Bulgarien. Tolkens hjälp underlättade alla dagliga aktiviteter, inklusive att ordna transport till och från evenemang.

En av de mest givande upplevelserna var mötet med de frilansande regissörerna och koreograferna i festivalens jury. Dessa ledde till att utbildningen får en gästlärare från Rumänien, en framstående frilansregissör, i kursen Scenframställning 4 våren 2026.

Resan till Bulgarien och deltagandet i Danail Chirpansky-festivalen gav både studerande och lärare värdefulla erfarenheter. En internationell scen gav möjlighet att visa upp vårt arbete, knyta viktiga kontakter och få insikter om hur scenkonstfestivaler fungerar. Festivalen bidrog till att bredda den konstnärliga horisonten, skapa internationella samarbeten och ge studerande verktyg för framtida internationella projekt. För att öka konkurrenskraften både nationellt och internationellt behöver internationella nätverk stärkas och utökas, vilket är en central del av Yrkeshögskolan Novias vision om globalt samarbete. Det var en lärorik och inspirerande resa med långvariga positiva effekter.

 

Ida-Maria Rak, Lektor i scenkonst

Huvudbild: Galya Nikolova


Reseskildringen har godkänts för publicering av Novias redaktionsråd 5.3.2025.

ISSN: 2670-028X

Skribent:
Ida-Maria Rak
Nyckelord:
Scenkonstpedagog, reseskildring, teater

Reseskildringen har publicerats i Novias publikationsserie RS: Reseskildringar. Inläggen har godkänts av Novias redaktionsråd. 

Novia Publikation och produktion, serie RS: Reseskildring, ISSN: 2670-028X 

Vi följer CC_BY 4.0 om inget annat nämns.