Reflektioner från planering och genomförande av BIP-kursen ”International Innovations” i Split, Kroatien

12.6.2025
Granskat inlägg - Reviewed post Företagsekonomi Reseberättelse
ross parmly rf6ywHVkrlY unsplash

Hösten 2023 inledde lektorerna Fredrik Strandberg, Helena Nordström och företagsekonomistuderande Theo Lindroos, som också fungerade som projektledare, planerandet av en BIP kurs. BIP står för “Blended Intensive Programme” och finansieras ur Erasmus+.  Intensivkursen kombinerar online undervisning med fem dagars fysisk mobilitet vid någon av högskolorna som ingår i ett Erasmus-nätverk. BIP-kursen ”International Innovations” ordnades hösten 2024 tillsammans med Yrkeshögskolan Novias samarbetspartners Hochschule Landshut i Tyskland, Universidad de Lleida i Spanien och University of Split i Kroatien. Fokus för kursen var entreprenörskap, innovation och teamarbete och studerandeuppdraget var att skapa en kundorienterad affärsidé i små internationella team. Kursen gick av stapeln i oktober 2024 i Split, Kroatien. Planeringsteamet besökte Split våren 2024 för att planera praktiska arrangemang så som utrymmen, utrustning och system samt budgetering, rekognosering och marknadsföring av kursen. Under veckan deltog planeringsteamet i möten med personal på Universitetet i Split, bekantade sig med staden och klargjorde praktiska frågor angående kursen.

Ett flygblad med veckoschemat för BIP-kursen International Innovations

Veckoschemat för kursen.

Målet: nya affärsideér

Syftet med kursen, International Innovations, var att öka studerandes kunskaper i innovation i en internationell kontext. Kursdeltagarna från Spanien, Kroatien, Tyskland och Finland delades i sex internationella team bestående av sju-åtta personer. Alla team fick sig utsedd en teamcoach, som fungerade som handledare genom deras innoveringsprocess. Kursen förverkligades som en internationell accelerator enligt Norden Drivhusets metoder och handlade om att i transnationella grupper innovera fram affärsidéer, loopa mot potentiella kunder och pitcha sina idéer inför en internationell jury. (https://drivhuset.se/)

Drivhuset Norden, där Novia ingår, utvecklar individers entreprenöriella färdigheter. Genom praktiska verktyg, metoder och processer hjälper man människor omsätta idéer till handling, stärka deras självledarskap och försöker på det sättet skapa långsiktig påverkan i samhället. Under International Innovations kursens gång använde vi bl.a. Möjlighetskartan, Business Modell Canvas, Värdeskaparen, Personas, Loopa och Pivot-metoderna, bara för att nämna några exempel.

BIP-kursen ägde rum på University of Splits campus den 21 - 25.10. 2024. Under kursen lärde sig deltagarna nya saker inom innovation och entreprenörskap, samtidigt som de förstärkte sina kunskaper i teamarbete och det engelska språket.   

Tre utflykter förverkligades i samband med kursen: en stadsrundtur i Splits gamla stad, en eftermiddagsutflykt till Splits grannstad Solin/Salona och dess romerska ruiner och en heldagsutflykt till nationalparken/vattenfallen i Krka som avslutades i staden Trogir. Under utflykten till Solin tilldelades teamen ett uppdrag, som de hade möjlighet att använda som ett case under kursen. Flera av de deltagande teamen utnyttjade denna möjlighet och utvecklade olika appar för moderna turistguidningar.

Kursen utmynnade i en pitchningstävling inför en internationell jury.  Juryns samansättning bestod av såväl representanter för de olika högskolorna samt representanter från det lokala näringslivet. Pris i tre olika kategorier utdelades under efterföljande galamiddag: den mest innovativa och den mest realistiska affärsidén samt den bästa pitchen. Om resultaten för tävlingen kan man konstatera att tävlingen var jämn, men att ett team utmärkte sig speciellt och korades därmed till vinnare i samtliga kategorier.  Bland juryns motiveringar för valet av vinnare, kan nämnas att teamets idé var innovativ, men samtidigt mogen och applicerbar för det lokala företagarna. Samma grupp fick även presentera sitt bidrag inför en internationell kulturarvsturismmässa samma morgon.

Ett kollage med bilder från BIP-kursen International Innovations

Bilder från kursveckan.

Sammanfattning av kursfeedbacken

Deltagarna uppskattade intensivkursen för dess kulturella utbyte, nätverkande och kompetensutveckling. De fick chansen att träffa studerande och lärare från andra länder, utveckla färdigheter inom teamwork, ledarskap och entreprenörskap samt kombinera teori och praktik. Minnesvärda upplevelser som naturutflykter och sociala aktiviteter värderades högt. Områden för förbättring inkluderade bättre planering, tydligare kommunikation och mer tid för att arbeta med projekten. Förbättringsförslag inkluderade att ge mer förhandsinformation, balansera innehållet för olika förkunskaper och involvera lokala inslag som kulturella presentationer. Deltagarna lärde sig vikten av samarbete, effektiv kommunikation och kreativ problemlösning samt att en positiv attityd och struktur leder till bättre resultat. 

Vi uppskattar all feedback vi fått och vi kommer att se till att använda oss av denna respons för att utveckla kurskonceptet och göra upplevelsen ännu bättre för framtida deltagare.  Sammanfattningsvis kan vi konkludera våra insikter och erfarenheter i följande kategorier.

Kulturskillnader

Kan än en gång konstateras att kulturskillnader måste upplevas, man kan inte lära ut kulturskillnader. Såväl studerande som lektorer stötte på sådana under vistelsen; studerande bl.a. i form av grå ekonomi; vi lektorer bl.a. i form av konservativa åsikter och värderingar hos kolleger från de andra länderna.

Den kroatiska kollegan Senka Borovac Zekan från University of Split höll första dagen en uppskattad föreläsning i “Doing Business in Croatia”, som kursdeltagarna hade nytta av under kursen.

Kommunikation och projekthantering

Kunde igen konstatera att man kommunikation aldrig kan vara tillräckligt tydlig. De sista veckorna före kursen och under kursens gång efterfrågades kommunikation av alla parter. Många pusselbitar föll på plats just före - eller under – kursen, och kunde inte kommuniceras tidigare. Likaså ställde också skillnader i de olika högskolornas terminer till utmaningar: i Sydeuropa kom man till exempel tillbaka från sommaruppehållet först ett par veckor före kursstart.

Att upprätta en gemensam Zoom/Teams -plattform för att dela material och kommunicera, visade sig vara en teknisk utmaning; plattformen ville inte acceptera kursdeltagare från olika organisationer.

Kursens synlighet i media och social media

Kursen fick mycket medial uppmärksamhet. Så väl lokala finländska som kroatiska medier uppmärksammade kursen och dess nyhetsvärde. I de publicerade artiklarna lyftes såväl Novia, som Drivhuset Norden samt och partnerhögskolorna fram. Under kursens gång publicerades inlägg på LinkedIn, Facebook, Instagram och Snapchat av såväl personal som kursdeltagare. 

Framtiden

BIP kurser ingår i Novia företagsekonomis kvalitativa målsättningar: en till två BIP kurser planeras för 2025.  Upplägget för International Innovations ska kunna stå som grund för kommande kurser och som stomme för framtida kursupplägg.


Reseskildringen har godkänts för publicering av Novias redaktionsråd 12.6.2025.

ISSN: 2670-028X

Skribent:
Helena Nordström, Fredrik Strandberg, Theo Lindroos
Nyckelord:
BIP-kurs, samarbete, innovation

Reseskildringen har publicerats i Novias publikationsserie RS: Reseskildringar. Inläggen har godkänts av Novias redaktionsråd. 

Novia Publikation och produktion, serie RS: Reseskildring, ISSN: 2670-028X 

Vi följer CC_BY 4.0 om inget annat nämns.