”Ookko nääki proo?” – Språklärardagarna i Uleåborg 2–3.10.2025
Språklärarna från Vasa deltog i språklärardagarna Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen päivät i ett soligt Uleåborg i början av oktober. Det var två intressanta, inspirerande och intensiva dagar tillsammans med språklärare från övriga yrkeshögskolor i Finland. Förutom givande föreläsningar och workshops fick vi en ypperlig möjlighet att umgås och nätverka med lärarna från de andra yrkeshögskolorna.
Den första dagen inleddes med en välkomsthälsning på tre språk av rektor Heidi Fagerholm från Oulun ammatikorkeakoulu. Efter det fick vi lyssna på Nokias fabrikschef Mikko Nissi som på ett mycket positivt sätt lyfte fram vikten av kommunikations- och språkfärdigheter med tanke på karriären. Han betonade det viktiga arbete som språklärarna gör.

Eftermiddagen bestod av ett stort antal kortare föreläsningar och workshops som vi deltagare fick välja bland. Många av dessa fokuserade på hur man kan stöda språkinlärningen och hjälpa dem som har svårigheter. Några intressanta saker som vi fick ta del av var hur man vid Jyväskylän ammattikorkeakoulu satsat på olika typer av stöd, Oulun ammattikorkeakoulus Jelppiruotsi och Metropolias Kieliklinikka.
I Jyväskylä har man alltså satsat mycket på att stöda studerande med svaga språkkunskaper. Man använder sig av språktutorer och man har också speciallärare i språk som bland annat hjälper till att planera individuella språkstigar. Oulun ammattikorkeakoulu har börjat erbjuda ett långsammare förverkligande, Jelppiruotsi, av den obligatoriska kursen i svenska. Målet för kursen är att bli godkänd. Förverkligandet har långsammare takt, fler lektioner och fokuserar enbart på det som krävs för vitsordet 1. I Helsingfors har Metropolia å sin sida testat en språkklinik i svenska och engelska för att hjälpa studerande med svårigheter. Vi fick med oss många nya idéer. Mycket görs också redan inom Novia och inom språkkurserna, men i lite annan form.
Som avslutning på dagen samlades vi i ämnesspecifika grupper för att diskutera och utbyta erfarenheter. I gruppen för svenska och finska som andra inhemska språk diskuterades bland annat de allt sämre språkkunskaperna och utmaningarna det medför. Behovet av olika stödåtgärder blir hela tiden större.

Den andra dagen började med ett inlägg av utbildningsrådet Maija Innola från Utbildnings- och kulturministeriet som berättade om Visio 2040. Här betonades bland annat kvaliteten på undervisningen. Efter att Innola hade talat fick vi deltagare kommentera och ge förslag och det blev en livlig diskussion om hur kvaliteten ska kunna garanteras i praktiken och hur det är förenligt med de kvantitativa målen, till exempel att 50 % av årskullen ska få en högskoleutbildning. De kommentarer och förslag som gavs tog Innola med sig inför vidare planering och bearbetning.
Även under andra dagen bestod eftermiddagen av kortare workshops och inlägg. Saker som behandlades var bland annat utmaningar med alltmer heterogena grupper där det ”traditionella” studerandeunderlaget minskar. Det diskuterades också att utgångsnivån hela tiden sjunker och att de studerande har mer varierande behov än tidigare. Allt detta medför utmaningar för språklärarna och språkundervisningen.
Språklärardagarna var mycket givande. Det var trevligt att träffa språklärarna från de andra yrkeshögskolorna och även om fokus låg på utmaningar och förändring så var andan positiv och inspirerande.
Vi är ju pro, så allt löser sig!
Reseskildringen har godkänts för publicering av Novias redaktionsråd 4.12.2025.
ISSN: 2670-028X
![]()
Reseskildringen har publicerats i Novias publikationsserie RS: Reseskildringar. Inläggen har godkänts av Novias redaktionsråd.
Novia Publikation och produktion, serie RS: Reseskildring, ISSN: 2670-028X
Vi följer CC_BY 4.0 om inget annat nämns.