Man lär så länge man leker – insikter från en BIP-kurs i Rumänien

19.6.2025
Granskat inlägg - Reviewed post Företagsekonomi Reseberättelse
reseskildring rumanien 2

Erasmus Blended Intensive Programme (BIP) är ett relativt nytt format som kombinerar digitalt och fysiskt lärande inom Erasmus+. BIP-kurserna är populära eftersom de erbjuder internationell mobilitet även för den som inte kan eller vill genomföra en längre utbytesperiod. Novias institution för företagsekonomi inledde med utmaningen att själva ordna en BIP-kurs i Split, Kroatien, hösten 2024.  

Den 26.-30.5.2025 ordnades BIP-kursen ”Modelling a balanced future: importance of science, education and physical games in contemporary societies” i Alba Iulia i Rumänien.  Studerande och lärare från 9 länder och totalt 10 universitet och högskolor deltog i kursen som denna gång ordnades som dubbelversion. Dubbelversion av kursen innebär att två likadana kurser ordnades på samma gång och slogs ihop till en. Det här gjordes för att få dubbelt så mycket understöd så att möjligast många kunde delta. Vi, lektorerna Helena Nordström och Marika Nygårdas representerade TeamNovia. Denna gång åkte vi utan studerande, eftersom tidpunkten för kursen krockade med studerandes praktikperiod. Vi kände oss först lite udda i sammanhanget, eftersom de flesta av de övriga deltagarna hade en bakgrund i studier i fysiologi (fysioterapi, gymnastik, medicin), men det visade sig att vi hade en klar roll i upplägget.

Kursupplägg

Kursen fokuserade på betydelsen av fysisk rörelse och lek ur ett samhälleligt perspektiv. Varje förmiddag innehöll praktiska uppgifter och övningar, medan eftermiddagarna ofta hade mer teoretiska inslag. Vi inledde den gemensamma veckan med team-building aktiviteter i en stor gymnastiksal. Till allra först fick alla deltagare två t-skjortor, en vit och en blå, med det egna namnet tryckt på ryggen. Vi fick instruktioner om vilken blus som skulle användas vilken dag under veckan. Det här är vanligt på BIP-kurser och redan under första dagen såg vi t-skjortornas förenande effekt. Vi kände igen vem som hör till gruppen och genom att vi hela tiden kunde tilltala varandra vid namn stärktes samhörigheten.

En grupp människor som utför en gruppaktivitet, alla håller i snören som är fastknutna i ett metallrör. I bildens bakgrund står flera människor och tittar på.

Bild 1: Lek i grupp

Den första förmiddagen delades vi in i blandade grupper som jobbade tillsammans hela förmiddagen. Aktiviteterna var välmotiverade. Som första uppgift skrev vi texter med hjälp av en jättepenna som alla styrde tillsammans med hjälp av trådar. Sedan trappades det fysiska upp i form av olika stafetter. Eftersom största delen av deltagarna aktivt sysslar med idrott i någon form kom tävlingsinstinkten och viljan att göra bra ifrån sig genast fram. Samtidigt gjordes allt tillsammans genom glädje och teamwork. Alla jobbade tillsammans för att vinna och då vi gick på lunch hade vi redan hittat samhörighet.

På eftermiddagen skulle varje nationalitet presentera barndomslekar för de övriga deltagarna. Det var intressant att konstatera att många lekar hade gemensamma drag, t.ex. den lek som de rumänska studerandena presenterade påminde mycket om den finska leken Tjärobyttan. Ofta var likheterna regionala. Meningen med övningen var att föra fram lekens betydelse för den sociala utvecklingen.

Dagen avslutades med en rundtur i den gamla vackra delen av staden som sedan efterföljdes av en gemensam middag för alla kursdeltagare. Det var första gången vi fick sitta ner tillsammans med våra internationella kollegor och lära känna dem närmare. Det blev en kväll fylld av diskussioner om studier, arbetsmetoder, BIP-samarbeten och framför allt glädje över att lära känna varandra. Senare på kvällen samlades många på dansgolvet och dansade till rumänska rytmer. Att inleda en kurs med en intensiv heldag tillsammans är ett bra sätt att få gruppen att utvecklas till ett team.

Upplägget de följande dagarna ändrade såtillvida, att i fortsättningen var det studerandes aktivitet som stod i fokus under den praktiska delen, medan vi lärare följde med på sidan (om). Under eftermiddagarna var det föreläsningar kring ämnen som hälsosamma livsstilar, aktivt åldrande eller hjärnaktivitet.

TeamNovias workshop

Helena och jag kände oss lite fundersamma hur vår workshop skulle tas emot; två lektorer i företagsekonomi som ska engagera studerande och kollegor som främst har fokus på hälsa och rörelse. Kvällen innan omarbetade vi vårt upplägg för att anpassa det bättre till vår målgrupp. Vi inledde med att berätta om våra arbetsmetoder och vår pedagogik inom TeamNovia. Det att alla studerande indelas i team som har en egen coach som följer dem under hela studietiden väckte intresse bland samtliga åhörare. Vi berättade också om hur teamen grundar företag och via företagen kan uppnå de lärandemål som ingår i kurserna i vår läroplan. 

Sedan övergick vi till att diskutera betydelsen av företagande. Vi ville med vår workshop föra fram att man inte alltid behöver grunda ett företag för att vara entreprenör, utan alla organisationer kan gynnas av intraprenöriellt tänk. På det sättet kan verksamheter ständigt utvecklas med målgruppen i åtanke. Vi presenterade Drivhusets verktyg Möjlighetskartan och Värdeskaparen som våra egna studerande aktivt använder genom hela sin studietid. Studerande fick nu jobba med verktygen i små grupper. Målet var att gruppen först skulle sammanställa vilka tillgångar de som grupp hade, allt från intressen, erfarenheter, kunskap till resurser och kontakter. Sedan skulle de med hjälp av Värdeskaparen definiera en målgrupp med ett problem och till slut söka lösningar på problemet med hjälp av de tillgångar de definierat.  

Det var en otroligt fin upplevelse att se hur studerande tog till sig verktygen och engagerat jobbade fram fina lösningar på en kort tid. De insåg också hur man definierar värde för ”kunden”. Det är inte alltid en konkret produkt, utan den nytta (värde) som kunden upplever av att använda produkten. Insikten om hur viktigt det är att vi emellanåt jobbar tvärvetenskapligt och tar vara på det vi kan lära oss av varandra stärktes under den här eftermiddagen.

Ett kollage med tre bilder, en längst till vänster och två till höger. Bilden till vänster föreställer papper med handskriven text. Bilden uppe till höger föreställer en man och en kvinna i blå t-shirts som håller upp ett papper med handskriven text. Bilden nere till höger föreställer en grupp män och kvinnor som sitter tillsammans fotat uppifrån.

Bild 2: TeamNovias workshop

Insikter

Veckan i Rumänien var givande på många sätt. En vecka fylld av värdefulla människomöten, utbyte av erfarenheter och gemensamma upplevelser är något som ger energi och inspiration även efter att vi kommit hem. Vi har fått en fin upplevelse av tvärvetenskapligt samarbete. Vi har knutit kontakter till högskolor och universitet över hela Europa. Betydelsen av att ha en personlig kontakt till en högskola är enorm då det kommer till fortsatt samarbete.

BIP-kursformatet och de möjligheter som det erbjuder är något som vi som högskola behöver ta vara på och utveckla. Det är ett sätt att för oss lärare att knyta kontakter och utbyta erfarenheter samtidigt som vi erbjuder våra studerande en möjlighet till kortare utbyten med låg tröskel.  


Reseskildringen har godkänts för publicering av Novias redaktionsråd 18.6.2025.

ISSN: 2670-028X

Skribent:
Marika Nygårdas, Helena Nordström

Reseskildringen har publicerats i Novias publikationsserie RS: Reseskildringar. Inläggen har godkänts av Novias redaktionsråd. 

Novia Publikation och produktion, serie RS: Reseskildring, ISSN: 2670-028X 

Vi följer CC_BY 4.0 om inget annat nämns.