En upptäcktsresa inom socialt arbete i Tanzania
Reseskildringen har publicerats i Novias egna publikationsserie i juni 2023.
Projektresan till Tanzania blev så mycket mer än ett fullspäckat schema och en jakt på utlovade prestationer ur en projektplan. De flesta projektfinansierade resor styrs av målsättningar och utlovade aktiviteter, så även denna resa, fast på ett annorlunda och mer flexibelt sätt. Den blev en ögonöppnande erfarenhet som bidrog till professionell tillväxt hos både lärare och studerande, gav nya perspektiv på socialt arbete och en större förståelse för icke-västerländska levnadsförhållanden och för hur civilsamhället fungerar på andra sidan ekvatorn.
Resan gjordes inom ramen för projektet Global Social Workers of the Future (2022–2024), ett så kallat Team Finland Knowledge-projekt som administreras av Utbildningsstyrelsen i Finland. I projektet ingår samarbete online, studerandepraktik och besök till och från St. Augustine University of Tanzania (SAUT). Delegationen från Novia bestod av två lärare och tresocionomstuderande. Lärarutbytet omfattade åtta dagar i staden Mwanza, medan studerande stannade en månad för att praktisera vid en organisation som arbetar med stöd till barn, unga och familjer i utsatta livssituationer. Ett halvår senare är rollerna ombytta då Novia agerar värd för den tanzaniska delegation i Åbo.
Under motbesöket bekantar sig gästerna med socionomutbildningens läroplan och undervisningsmetoder, samt med olika aktörer inom socialt arbete. Målsättningen med projektet är global kompetensutveckling inom vardera partnerskolan och ökad kunskap och förståelse för det sociala arbetet i Finland och Tanzania. Hur kan vi utvecklas med stöd av varandra - utbildningsmässigt, etiskt och värdemässigt, kulturellt och ur ett samhällsperspektiv?
Läs hela reseskildringen på Novias hemsida!
Reseskildringen har publicerats i Novias publikationsserie RS: Reseskildringar. Inläggen har godkänts av Novias redaktionsråd.
Novia Publikation och produktion, serie RS: Reseskildring, ISSN: 2670-028X
Vi följer CC_BY 4.0 om inget annat nämns.