Serie R: Framtidens grönsaker - hur tänker finländarna?
Rapporten "Framtidens grönsaker - hur tänker finländarna?" har publicerats i Novias publikationsserie Rapporter 7/2025 i november 2025.
Förord
Utgångspunkten i denna rapport är behovet av en konsumentdriven utveckling i växthusbranschen. Detta konstaterande hänför sig dels till att finländarnas matvanor, preferenser och köpbeteende håller på att förändras, dels till att branschen har en del utmaningar (t.ex. ökade energi- och produktionskostnader, inflation, samt ökad prismedvetenhet bland konsumenterna) som gör att branschen bör omställa fokus från att sälja bulkprodukter till att sälja differentierade produkter som ger en värdeökning. Det finns således skäl för att bedöma vilka grönsaker som skall och kan odlas i framtiden, samt utreda vilka möjligheter som finns när det gäller till exempel vidareförädling och förpackningar.
De finländska konsumenterna är konservativa då det gäller att pröva på nya grönsakssorter. Tradition och vana är två starka drivkrafter till dagens grönsakskonsumtion i Finland. Resultaten från två undersökningar, en kvalitativ och en kvantitativ, visar att finländarnas intresse för att pröva nya grönsaker finns till viss del och de värdesätter smaken, priset, och att grönsakerna är inhemska och lätt tillgängliga.
Konsumenternas skepticism till att prova nya grönsaker är en tröskel för att få ut nya grönsaker och alternativa lösningar på marknaden, vilket kan bidra till en värdeökning inom branschen. Intresset för produkter och förpackningar vilka bidrar till minskat matsvinn är stort. Recept, inspiration och provsmakningar kan sänka tröskeln för att prova något nytt. Det finns utrymme för innovation inom produktutbud, förädlingsgrad, förpackning och kommunikation i butikerna, samtidigt som ett konsumentperspektiv på innovation bör bibehållas.
Utredningen av konsumenternas perspektiv har gjorts inom ramen för projektet Framtidens grönsaker med finansiering från NTM-centralen i Österbotten (Europeiska landsbygdsfonden). För datainsamlingen och -analysen har projektet fått hjälp av EM Lisa Niemistö och EM Cassandra Björk och personalen på konsultföretaget Bilendi (2025).
Info om publikationen
Peter Björk (Hanken Svenska handelshögskolan), Henrik Virtanen (Yrkeshögskolan Novia), Lisa Niemistö (Hanken Svenska handelshögskolan), Yrkeshögskolan Novia, Framtidens grönsaker – hur tänker finländarna?
Pärmbild: Kauppapuutarhaliitto
Utgivare: Yrkeshögskolan Novia, Wolffskavägen 33, 65200 Vasa, Finland
© Yrkeshögskolan Novia och Peter Björk, Henrik Virtanen, Lisa Niemistö
Novia Publikation och produktion, serie R: Rapporter 7 / 2025
ISSN: 1799-4179
ISBN: 978-952-7526-58-3 (Online)
CC BY 4.0