Serie P: Produktioner - KompetensBoost i Turism och Restaurang, En handbok för utveckling av kompetensboostar i turism- och restaurangbranschen i Finland

Granskat inlägg - Reviewed post Företagsekonomi
Diskussion3

Produktionen "KompetensBoost Turism och Restaurang, En handbok för utveckling av kompetensboostar i turism- och restaurangbranschen i Finland" har publicerats i Novias publikationsserie Serie P: Produktioner 1/2025 i februari 2025.

 

Bakgrund

Turismbranschen består av många olika delbranscher och erbjuder arbetsmöjligheter för personer med olika kompetenser och utbildningsnivåer. Inom turism- och restaurangbranschen i Finland finns det brister och behov av utveckling, av vilka arbetskraftsbrist och behov av kompetensutveckling kan nämnas som specifikt stora utmaningar. Arbets- och näringslivsministeriet betonar problemen med kompetensförsörjning som ett av hindren för tillväxt och ökad konkurrenskraft. (Arbets- och näringsministeriet, u.d.). 

SKOLS projektet 62/1457/2022 UPP TURE - Utveckling av program för kompetensutveckling som stöd för svenskspråkiga i besöksnäringen i södra och västra Finland (12.8.2022 - 31.12.2024) initierades specifikt för att erbjuda kortkurser som möter denna arbetskraftsbrist och för att främja den befintliga personalens kompetensutveckling i Svenskfinland. Branschen påverkades starkt av coronapandemin och anställda tvingades att söka jobb inom andra branscher – där många valt att också stanna. (Björklund & Bergfors, 2023).

Projektparterna är Optima, Yrkesakademin (härefter YA), Evangeliska folkhögskolan (härefter Efo), Axxell och Yrkeshögskolan Novia (härefter Novia). Under projektets gång insåg projektparterna att projektet behövde en mer slagkraftig titel, som också kunde fungera för att sälja projektet och locka deltagare till kortkurserna. Sålunda ändrades namnet till KompetensBoost i turism och restaurang och detta namn används också i handboken

En del av kompetensrevolutionen är kontinuerligt lärande som behövs till följd av att samhället och arbetslivet förändras och är en av lösningarna vid brist på kompetent arbetskraft. Med kontinuerligt lärande avses kontinuerligt främjande av kompetens under hela livet, i synnerhet tillägnande av ny kompetens och utveckling av den egna kompetensen i olika skeden av karriären. På så vis svarar kontinuerligt lärande på arbetslivets behov. (Antila, o.a., 2024)

För kontinuerligt lärande och allmänna arbetslivskompetenser behövs stöd i både utbildningen och i arbetslivet. I arbetslivet behövs självledarskap, sociala kompetenser och kreativitet samt digitalt kunnande. Genom att stöda kontinuerligt lärande stöds också trivseln på arbetsplatser, karriärutveckling, sysselsättning, den offentliga ekonomin
samt företagens konkurrenskraft. Lärandet är en ständigt pågående process och man ska inte vänta med kompetenshöjning tills en konjunkturförändring gjort att arbetet försvunnit. Utbildningar lägger grunden och infrastrukturen i lärande och bör stöda kraven i arbetslivet. Utbildare och arbetsliv borde omfatta systematiskt samarbete och utveckling. (Kallonen & Kuhmonen, 2021, ss. 17-41)

Som ett led i reformen av det kontinuerliga lärandet i Finland inrättades Servicecentret
för kontinuerligt lärande och sysselsättning. Servicecentret främjar kompetensutvecklingen bland personer i arbetsför ålder och tillgången på kompetent arbetskraft. (Undervisnings- och kulturministeriet, u.d.) Projektet KompetensBoost i turism och restaurang erhöll finansiering från Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (SKOLS) och denna handbok är ett delresultat av projektet.

Handboken är utformad för att stödja högskolor och utbildningsorganisationer på andra stadiet och inom fria bildningen i utvecklingen av kortkurser för företagare inom turism- och restaurangbranschen i Finland. Handboken baserar sig på erfarenheter och material från projektet Kompetensboost i turism och restaurang. Syftet med handboken är att ge vägledning och stöd till läroanstalter i utvecklingen och genomförandet av kortkurser eller kompetensboostar som vi valt att kalla dem i vårt projekt. Vi definierar en kompetensboost som en kortkurs eller ett
evenemang som syftar till att snabbt och effektivt höja kompetensen hos deltagarna inom specifika områden som är relevanta för deras yrkesutövning.

Handboken presenterar inte projektets alla resultat utan ger en inblick i projektets bakgrund och uppkomst och ger exempel på ett urval kompetensboostar och utbildningsevenemang som ordnats under projektets gång
och ger tips och lärdomar som vi erhållit. Läroanstalterna har utformat sina egna kompetensboostar utgående från egna resurser, lärarnas kreativitet samt inspiration från projektgruppen och är till en följd av detta olika till sin utformning.

Kompetensboostar erbjuder flera fördelar så som:

  • snabb och fokuserad kompetensutveckling
  • möjlighet att anpassa utbildningen efter aktuella behov och trender
  • förstärkande av yrkesidentiteten och yrkesstoltheten inom branschen.

 

Information om publikationen

Novia Publikation och produktion, serie P: Produktioner 1/2025

ISBN 978-952-7526-48-4 (Online)

ISSN 1799-1625

CC BY-NC-ND 4.0

Skribent:
Maria Engberg (red.)
Nyckelord:
Kompetensutveckling, turism, restaurang, kontinuerligt lärande, handbok