Serie L: Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten
Introduktion
Läromedlet Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten har publicerats i Novias publikationsserie Läromedel 2/2024 i december 2024.
Yrkeshögskolorna samarbetar aktivt med arbetslivet både inom undervisning och forskning. Utvecklingsinriktade examensarbeten har blivit en viktig del av studerandes utbildning. Dessa arbeten strävar inte bara till att tillämpa teoretiska kunskaper utan även till att utveckla praktiska lösningar och konkreta produkter som är till nytta för olika sektorer och branscher.
År 2003 utkom den första finska boken, Toiminnallinen opinnäytetyö, skriven av Hanna Vilkka och Tiina Airaksinen, som guidar både studerande och handledare i att skriva utvecklingsinriktade examensarbeten. Den senaste finska boken som handlar om att skriva examensarbeten som kombinerar datainsamling och vetenskapligt skrivande med teori och praktik på ett sätt som utvecklar arbetslivet, Kirjoita itsesi asiantuntijaksi – Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön (av Kostamo, Airaksinen och Vilkka), utkom 2022.
På svenska har det hittills saknats en handbok som lämpar sig för finländska förhållanden. Handboken du nu läser syftar till att erbjuda svenskspråkiga studerande och handledare en praktisk handbok om hur man kan gå till väga då man gör ett utvecklingsinriktat examensarbete. Handboken har skrivits inom ramen för Yrkeshögskolan Novias projekt Funktionella examensarbeten (1.1.2022 - 31.12.2024) finansierat av Svenska kulturfonden och Konstsamfundet. Handboken har utarbetats av överlärare och lektorer vid institutionen för hälsa och välfärd vid YH Novia, men med tanken om att handboken också ska kunna användas inom andra utbildningar vid yrkeshögskolorna.
Information om publikationen:
Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten
Ann-Louise Glasberg
Pia Höglund-Ingo
Pia Liljeroth
Carolina Silin
Grafisk design:
Jenny Wiik
Yrkeshögskolan Novia, Wolffskavägen 33, 65200 Vasa, Finland
© Yrkeshögskolan Novia
Novia publikation och produktion, serie L: Läromedel 2/2024
ISBN: 978-952-7526-42-2 (Online)
ISBN: 978-952-7526-41-5 (Print)
ISSN: 1799-4195