Serie A: Professionell tillväxt inom e-socionomutbildningen – en dialog mellan handledande lärare och studerande
Artikeln "Professionell tillväxt inom e-socionomutbildningen – en dialog mellan handledande lärare och studerande" har publicerats i Novias publikationsserie Artiklar 3/2025 i december 2025.
Inledning
E-socionomutbildningen är riktad till personer som redan har en stark yrkesidentitet inom det sociala området och som har färdigheter i virtuell studieteknik, tidigare högskolestudier och arbetserfarenhet. I e-socionomutbildningen ingår två inledande närstudiedagar. Studierna förverkligas efter det helt på distans. Vissa av läroplanens kurser förutsätter online kontakt mellan studerande och lärare, men de flesta kurser avläggs självständigt oberoende av tid och plats.
Höstterminen går mot sitt slut. Det är mörkt och vi går in i vintertid. I mitt arbete som lärare vid socionomutbildningen i Åbo innebär den här perioden ofta att jag får läsa e-socionomstuderandes sista examination innan hen har examensbetyget i sin hand. Det är en av mina vitaminsprutor och alltid lika spännande. Då jag sitter och läser en av dessa föds idén att samskapa en artikel med en av dessa studerande som snart är en av våra alumner. Och visst - det behövdes bara ett kort Teams samtal med Camilla, så kunde vi inleda arbetet med den här artikeln.
Varför? Jo, för att synliggöra betydelsen av dialogen mellan handledande lärare och e-socionomstuderande som en del i att stöda studerandes professionella tillväxt och kompetensutveckling.
I min roll som handledare har jag sett många vägar till professionell tillväxt, och även om ramar och strukturer finns som stöd så är varje studerandes process och engagemang unik. Därför får du nu följa den här resan ur alumnens perspektiv.
Info om publikationen
Susanne Davidsson, Lektor, Utbildning till socionom vid Yrkeshögskolan Novia, Åbo
Camilla Andersson, Socionom YH, alumn från Yrkeshögskolan Novia
Professionell tillväxt inom e-socionomutbildningen – en dialog mellan handledande lärare och studerande
Yrkeshögskolan Novia, Wolffskavägen 31, 65200 Vasa, Finland
© Yrkeshögskolan Novia och Davidsson och Andersson
Novia Publikation och produktion, serie A: Artiklar 3/2025
ISBN: 978-952-7526-65-1 (Online) ISSN: 1799-4187
CC BY 4.0