Utvecklande av pedagogiska metoder för att stärka kompetenser i läkemedelsräkning

15.6.2020
miniräknare, penna och papper

Artikeln har publicerats i Vård i Fokus 3/2019, s. 20-22 och hittas här >> http://www.sffi.fi/wp-content/uploads/2019/10/ViF32019.pdf

Läkemedelsräkning inom sjukskötarutbildningen har som syfte att lära studerande räkna läkemedelsdoser felfritt. Att kunna räkna och distribuera doser korrekt är en mycket viktig del av patientsäkerhetsarbetet och även för det konkreta vårdresultatet för patienten. Felaktig läkemedelsadministrering orsakar många risksituationer med ibland ödesdigra följder. Därför är det viktigt att redan inom utbildningen garantera de blivande vårdarnas kompetens i läkemedelsräkning. Artikeln behandlar utvecklande av pedagogiska metoder för att stärka kompetenser i läkemedelsräkning inom sjukskötarutbildningen  med finansiellt stöd från Svenska Folkskolans vänner r.f.

 Inledning


Forskning men även praktisk erfarenhet visar att läkemedelsräkning är en utmaning för sjukskötarstuderande och kurserna upplevs svåra. Felfri dosering av läkemedel kräver förutom grundläggande matematiska kunskaper även god läsförståelse och insikt i de begrepp som läkemedelsdosering innehåller.
Inom traditionell matematikundervisning finns idag mycket virtuellt material att tillgå och olika räkneoperationer kan hittas på bl.a. Youtube. Material som berör specifikt läkemedelsräkning på svenska fattas dock. Nya metoder som utnyttjar den moderna teknologin och tar fasta på virtuella lärmiljöer, kan med fördel användas speciellt inom matematikundervisningen och således även vid dosberäkning av läkemedel.

Skribent:
Säätelä, Sirkku