Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem

22.12.2022
Illustration, djur som leker med klossar

Produktionen "Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem" har publicerats i Novias egna publikationsserie P:Produktioner i december 2022. 

Introduktion

Goda sociala och emotionella färdigheter i småbarnsåren kan förebygga social utsatthet. Det är viktigt att stöda små barns sociala och emotionella färdigheter. Inom Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken (2020–2023) utvecklas metoder och material i samarbete med projektets samarbetsdaghem. Dessa kan användas av personal inom småbarnspedagogiken i syfte att öka och stärka barnets resurser. Inom projektet utvecklas både material som är avsett att användas med barngruppen och material som är mer riktat till barn som har utmaningar i det sociala samspelet och som behöver extra stöd i sina sociala och emotionella färdigheter.

Det kan också handla om material som riktas till barn som behöver kompletterande stöd på grund av exempelvis en utmanande livssituation eller kris i barnets hem. För att identifiera de barn som är i behov av extra stöd i sociala och emotionella kompetenser kan Resursstarka barn – observations- och reflektionsmodell för att stöda barns sociala och emotionella kompetenser användas. Enligt modellen observerar och reflekterar personalen först kring vilka resurser och utmaningar som finns i barngruppen. Personalen kan tillsammans göra åtgärder som stöder barngruppens resurser och kan minska de utmaningar som förekommer.

Det kan till exempel handla om att aktivt använda Resursstarka barn-materialen som är riktade för barngruppen. För alla barn räcker inte det gruppinriktade stödet utan de behöver mera riktat stöd. Genom att observera och reflektera kring enskilda barns behov av stöd kan personalen identifiera mönster i det som leder till utmaningarna och tillsammans fundera kring hurdant stöd barnet behöver. Träna med djurvännerna innehåller material som personalen kan använda för att stöda de barn som behöver mera stöd i sociala och emotionella kompetenser. I barnets plan för småbarnspedagogik är det enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik viktigt att uppmärksamma och diskutera barnets styrkor, vad barnet är intresserat av, vad barnet kan och vilka individuella behov barnet har. I planen ska också dokumenteras vilket stöd barnet behöver för att utvecklas, lära sig och må bra. Man behöver också komma överens om, definiera och dokumentera vilket stöd barnet får, hur barnet får stödet, samt hur man utvärderar stödets effekter.(Grunderna för planen för småbarnspedagogik, 2022, 6-7).

Träna med djurvännerna-materialet och dess användning samt effekter dokumenteras som en del av barnets plan för småbarnspedagogik. Den professionella kan fritt välja att använda materialet också med flera barn, ifall barnet kan få stöd av de andra barnen. Man kan också kombinera de olika delarna utgående från barnets och familjens behov. Exempelvis kan barnets resurs- och stödkarta göras tillsammans med barnet och familjen under ett besök i barnets hem. Som komplement till det här materialet kan man också använda djurvännerna i trä, laminerade djurvänner eller handdockorna.

Dessa material kan användas för att visualisera och dramatisera t.ex. händelseförloppen i djurvännernas dagisträning och djurvännernas hemmaträning.

Se hemsidan: www.resursstarkabarnprojekt.com.


 

Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem

Susanne Davidsson Lena Storbacka-Järvinen

Grafisk design och illustration: Jenny Wiik

Yrkeshögskolan Novia, Wolffskavägen 33, 65200 Vasa, Finland © Yrkeshögskolan Novia, Susanne Davidsson, Lena Storbacka-Järvinen

Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022

ISBN 978-952-7048-91-7 (online)

ISBN 978-952-7048-92-4 (print)

ISSN 1799–1625

CC BY 4.0

Skribent:
Susanne Davidsson Lena Storbacka-Järvinen