Studiebesök till Karolinska Institutet i Stockholm

Hösten 2016 var vi på studiebesök till Karolinska Institutet i Stockholm för att besöka olika kliniska undervisningsavdelningar. Syftet med studiebesöket var att få en inblick i hur kliniska undervisningsavdelningar fungerar i vårdverkligheten. En annan bidragande orsak till studiebesöket var att Korsholms kommun och Yrkeshögskolan Novia hade ingått avtal om att under hösten 2016 utveckla en undervisningsavdelning vid Korsholms närsjukhus.
Vi, två utbildningsansvariga för blivande sjukskötare, fungerar som projektdragare för KUA/Korsholms utvecklingsavdelning. Inför uppdraget hade vi inhämtat kunskap om kliHösten 2016 var vi på studiebesök till Karolinska Institutet i Stockholm för att besöka olika kliniska undervisningsavdelningar. Syftet med studiebesöket var att få en inblick i hur kliniska undervisningsavdelningar fungerar i vårdverkligheten. En annan bidragande orsak till
studiebesöket var att Korsholms kommun och Yrkeshögskolan Novia hade ingått avtal om att under hösten 2016 utveckla en undervisningsavdelning vid
Korsholms närsjukhus.
Trots att vi hade läst på ordentligt upplevde vi att vi inte hade den kompetens vi behövde för detta projekt.
Första dagen besökte vi Södersjukhuset där vi fick träffa föreståndaren för Center för Kliniskt Interprofessionellt lärande. Svenskarna verkar ha en förkärlek för förkortningar så det förkortades C-IPL. Vi fick välkomst-te, information om veckans program och information om KUA, KUM och CEPS. KUM står för kliniskutbildningsmottagning medan CEPS återigen betyder: Centrum för patientsimulering Södersjukhuset. CEPS är en pedagogisk modell för
teamträning i simulator som har utarbetats vid Södersjukhuset i Stockholm och som har fått en utbredning i hela Sverige. Fokus under övningarna ligger på samarbete och kommunikation i teamet. Genom att träna tillsammans på akuta situationer kan personalen agera rättnär situationen väl blir verklig (1).
Efter ett utomordentligt informationstillfälle blev vi presenterade för en sjukskötare som var utbildningsledare. Tillsammans med henne gick vi till CEPS avdelningen. Där fick vi vara åskådare då ett vårdteam bestående av olika yrkesgrupper från intensivvårdsavdelningen agerade vid en simuleringsövning. Vårdteamet övade på hur de skulle agera om tillståndet dramatiskt förändras till det sämre för en patient. Teamträningen filmades och efteråt såg alla deltagare på filmen och det blev en livlig diskussion om vad som gått bra och vad som gått mindre bra. Vi tror att vi alla lärde oss en hel del av denna CEPS träning.
Efter denna simuleringsövning hastade vi iväg till blåbussen för vi skulle inom en timme infinna oss vid huvudentrén till Aula Medica vid Karolinska Institutet i Solna. Vi skulle med andra ord åka från ena ändan av staden till den andra. Restiden var drygt en timme. Den långa bussresan blev samtidigt som en liten
sightseeing.
I Solna hade vi inbokat ett möte med en universitetsadjunkt. Universitetsadjunkten arbetar inom klinisk forskning och utbildning. Även detta blev ett matnyttigt besök. Vi fick många bra tips på och namn till olika kontakter som arbetar med KUA, KUM, IPL och CEPS.
Följande dag åkte vi med tåg till Karolinska sjukhuset som finns i Huddinge. Vi orienterade oss fram till KUA K81 i hus K2 på plan 2. Det tog en stund att hitta vägen.
Vi behövde hjälp med att hitta till avdelningen och frågade av två olika personer som vi mötte på vägen var vårt mål K81 fanns. Tyvärr kunde de inte hjälpa oss. Vi fick som svar att de inte vet för de bara jobbar där! Men som sagt, till slut stod vi utanför dörren vid K81. Vi blev mottagna av en utbildningsledare som gav information om dagsprogrammet. Därefter bytte vi om till arbetsdräkter och så ut i vårdverkligheten. Vi hospiterade hela dagen med studenterna och handledarna. Begreppet hospitera står för att auskultera eller gäståhöra. Ordet används i Sverige då någon är på tillfällig praktik. Vi fick följa med vid rapport, ronder, vårdåtgärder, diskussioner och reflektioner. En mycket intressant dag. Nu började vi få en uppfattning
om vad KUM och IPL står för.
Tredje dagen var vårt besöksmål igen Södersjukhuset. Södersjukhuset hade vi besökt tidigare, så att hitta vägen var denna gång lätt. Programmet för förmiddagen var också att hospitera men jämfört med gårdagens program på ett annat sjukhus och på en annan avdelning. Vi bytte om till arbetskläder och så fick vi hospitera under förmiddagen. Att hospitera vid Södersjukhuset var lika mycket värt som på Huddinge sjukhus. Efteråt åkte vi i väg med föreståndaren för Kliniskt Interprofessionellt Lärande till Danderyds sjukhus. Där blev vi inbjudna på fest eftersom Danderyds sjukhus
hade invigning av den kliniska utbildningsmottagningen (KUM). På festen var det många representanter från sjukhuset, institutioner, universitetet, staden och landstinget. Vi blev särskilt gott mottagna på denna fest. I invigningstalet lyftes det fram att de var glada över att ha två gäster från Yrkeshögskolan Novia
som finns i Finland. Det blev festtal, bandklippning, kaffe och te med tilltugg. Efter invigningen fick vi gå rundvandring på Danderyds KUM.
Personalen berättade också om hur deras KUM fungerade.
Studiebesöket som helhet gav oss ny kunskap om KUA och många nya erfarenheter, insikter och även ny energi att försöka skapa en fungerande KUA vid Korsholms närsjukhus. Skribenterna vill tacka Sjuksköterskeföreningen för möjligheten till studiebesöket.
Referens
1. www.sodersjukhuset.se/System/Testyta/Forskning-utbildningTexten kan läsas i originalversion i Vård i Fokus 1/2018 sidorna 26-27: http://www.sffi.fi/wp-content/uploads/2019/03/V%C3%A5rd_i_Fokus_1_2018.pdf
Bild: Pixabay.com