ESSÄ: Skolcoachprojektet – kompetens, klarhet och kollegialt stöd

8.6.2022
Tre studerande på brygga

Essän har publicerats i Vasabladet 4.6.2022. 

Yrkeshögskolan Novias skolcoachprojekt erbjuder fortbildning och kartlägger skolcoachernas arbete.

Under senare tid har det blivit allt allmännare att grundskolor och utbildningsanordnare på andra och tredje stadiet anställer skolcoacher.

Skolcoacherna främjar närvaro, trivsel och välbefinnande. Fokus ligger på att stöda elevernas relationer och som en bonus utgör skolcoachen en trygghet i form av en tillgänglig vuxen i skolvardagen som kan erbjuda tidigt stöd.

Samtidigt väcker den nya yrkesgruppenfrågor kring skillnader mellan arbetsbeskrivningar, tillvaratagande av skolcoachens potential, utbildningsbakgrund och tillgång till kollegialt stöd.

Skolcoachyrket är utmanande och skolcoacherna kan uppleva att de saknar bollplank i form av andra skolcoacher. De som arbetar i Svenskfinland är geografiskt utspridda och har ganska få chanser att träffas för att få stöd av varandra. Mot den här bakgrunden kan man tänka att forum för kompetensutveckling och kollegialt stöd är viktiga för skolcoachernas professionella utveckling och ork i arbete.

Eftersom arbetsbilden upplevs som diffus, finns det en risk att skolcoachernas potential inte till fullo tas tillvara. Det finns knappt någon forskning om skolcoacher i Finland och det råder med andra ord ett behov av att kartlägga deras arbetsbild och arbetserfarenheter. 

Skolcoachprojektet genomförs vid Yrkeshögskolan Novia i samarbete med Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland och Korsholms kommun. Projektet syftar till att stöda finlandssvenska skolelevers välbefinnande, interaktions- och studieförmåga genom att stärka skolcoachernas kompetens och klargöra arbetsbilden.

För att få en klarare bild av deras arbete görs en kartläggning bland skolcoacher i Svenskfinland. Kartläggningen förverkligas i samarbete mellan Yrkeshögskolan Novia och Helsingfors universitet. Projektet pågår under tiden 2021–2023 och finansieras av Konstsamfundet och Svenska kulturfonden. 
 
Skolcoachen, det sociala limmet 

Nathali Stenback arbetar som handledare i studievardagen på vid Yrkesakademin i Österbotten och har tidigare arbetat på en grundskola som skolcoach. Då hon blir tillfrågad vad en skolcoach tillför skolgemenskapen berättar hon att skolcoachen kan stödja barnen och ungdomarnas sociala färdigheter och vara det “sociala limmet” som hjälper att bygga broar mellan individer och grupper.

Gällande skolcoachens kunnande, förhållningssätt och färdigheter konstaterar Stenback att man behöver vara en god lyssnare och en förstående, lättsam och öppensinnad person för att arbeta som skolcoach. Ens egna livserfarenheter är ett viktigt verktyg i arbetet.

– Det är viktigt att skolcoachen behärskar krävande handledningssituationer, eftersom man jobbar mycket med handledning av olika grupper och individer. Jag tror och hoppas att denna typ av yrkesroll blir en självklarhet i alla skolor. Behovet är stort. Om det är något man skall satsa på så är det verkligen denna typ av verksamhet. Det är en liten satsning som gör en oerhörd skillnad, säger Stenback.
 
Under projektet utförs en studie som syftar till att kartlägga skolcoachernas arbetsbild och fånga skolcoachernas erfarenheter av sitt arbete. Kartläggningen av skolcoachernas arbetsbild bidrar med kunskap om deras arbetsförhållanden, arbetsuppgifter, gränsdragningar till och samarbete med andra yrkesgrupper.

Dessutom kartlägger studien utbildningsbakgrund och de arbetsmetoder som tillämpas. Skolcoachernas upplevelser av yrkets styrkor liksom eventuella hinder i arbetet behandlas också.

Studien omfattar en enkätundersökning och en personlig intervju. Datainsamlingen har påbörjats under våren 2022 och resultaten ur undersökningen kommer att presenteras i tidningsartiklar och rapporter samt under skolcoachprojektets slutseminarium. 
  
Inom ramen för projektet har dessutom fem verktyg utarbetats. Socionom- och hälsovårdsstuderande har utarbetat verktyg som skolcoacher kan använda i arbetet med elever och studerande. Verktygen främjar klassammanhållning, välmående, känslohantering samt förebygger prestationsångest och ohälsosamma sömnvanor. Verktygen presenteras vid skolcoachprojektets slutseminarium våren 2023.

CAROLINA SILIN, PROJEKTLEDARE OCH NANETTE WESTERGÅRD PROJEKTFORSKARE VID YRKESHÖGSKOLAN NOVIA.

Skribent:
Carolina Silin, Nanette Westergård