De äldre i framtiden: kompletterande och alternativa vårdmetoder samt etiska problem ur ett nordiskt

1.1.2018
essential oil 1731518 340

Kunskap om KAM (kompletterande och alternativ medicin) ger vårdpersonal möjlighet att implementera metoderna i vården samt få en djupare förståelse för användningen av dessa, vilket kunde förbättra vården av de äldre. Antagandet är baserat på vetenskaplig forskning som påvisar en ökande användning av KAM bland den europeiska befolkningen och speciellt bland den äldre delen av befolkningen.

Introduktion

13–17.3.2017 ordnade det nordiska och baltiska Nordplusnätverket för utbildning, intensivkursen ”The elderly in the future: Complementary therapies and ethical concerns” vid VIA University College i Randers, Danmark. Kursens fokus låg på kompletterande och alternativ medicin (KAM) samt användningen av
dessa metoder bland äldre.
Det preliminära syftet med nätverket är att skapa kunskap och djupare förståelse för nya ämnen relaterade till vård; följaktligen skapar fenomenet KAM även etiska problem som vi måste börja diskutera. Det sekundära syftet med Nordplusnätverket är att skapa en möjlighet för studerande och lärare att träffas, dela
idéer och skapa nätverk som kan gynna utvecklingen av vårdpraxis i framtiden.

Kursinnehåll


Kursens innehåll bestod av föreläsningar, praktiska sessioner och workshops. I kursen deltog 27 studerande och 10 lärare från 7 nordiska och baltiska länder: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Island, Estland och Lettland. Kursens syfte var att centralisera användningen av KAM och dess fördelar både för patienten
och vårdare. Detta på grund av att andelen äldre i befolkningen växer och användningen av KAM-terapier blir allt populärare. Fler och
fler äldre individer i samhället väljer alternativa terapiformer.
Några exempel på KAM-former är massage med eteriska oljor, akupunktur, djurterapi, dansterapi och användning av naturliga produkter. Evidens för dessa terapier hittas i vård- och medicinsk litteratur. Kursen varade i fem dagar, var pedagogisk, gav god kunskap och bättre attityd gentemot KAM. Under kursen
togs etiska problem upp.


Presentationer


Under förberedelserna inför kursen läste vi artiklar och sökte efter evidens för KAM. I vårdlitteratur hittade vi information om användningen av aromaterapi och vi bestämde oss för att förbereda vår presentation om detta ämne. Varje universitet valde ett KAM-ämne. De flesta presentationerna handlade om de vanligaste KAM-terapierna i respektive land. T.ex. de norska studerandena höll sin presentation om djurterapi. Målet var att visa hur hundar kan hjälpa äldre patienter att må bättre genom att erbjuda beröring och närhet, ett av människans grundläggande behov. Dessa hundar är specialtränade i att vara nära patienterna.
De danska studerandena från Randers höll sin presentation om kinesisk akupunktur. Målet med denna akupunkturform är att förändra energiflödet i kroppen och höja koncentrationen av endorfiner för att få ett svar på smärta.
Studerandena från Köpenhamn presenterade dansterapi, en terapiform med mål att stimulera minnet för patienter med demens. Avsikten är att hjälpa patienter med demens att få tillbaka minnen från ungdomen genom dans och musik. Trots att en person lider av demens och inte kan minnas sitt förflutna eller känna igen sin omgivning kan positiva känslor fås tillbaka genom musik och fysisk kroppsrörelse.
Vi som representerade den engelska linjen vid yrkeshögskolan Novia höll vår presentation om aromaterapi, som enligt definition är användning av eteriska oljor genom massage, inandning eller intag. Vi diskuterade hur eteriska oljor kan användas för att förbättra livskvalitén hos åldringar, presenterade evidens som förklarar vad aromaterapi är, dess historia och redogjorde för vetenskapliga studier, i form av fyra artiklar om användningen av aromaterapi bland den äldre befolkningen (1, 2, 3, 4).
Efter varje kursdag skulle vi reflektera över våra erfarenheter och skriva en guidad reflektion. Vi anser att den information och den nya kunskapen vi fick under kursen har skapat ett nytt sätt att tänka kreativt när vi tar hand om äldre. T.ex. anser vi att dansterapi kunde
tillämpas i vården av äldre patienter med demens, men att mer utbildning om metoden för vårdpersonal behövs. Detta nya tankesätt kan förbättra livskvaliteten för patienten och ge nya praktiska och kreativa verktyg för vårdpersonal.


Andlig vård och livets slutskede


En föreläsning om andlighet vid livets slutskede, böner och patienters andliga behov presenterades och diskuterades. Vi lärde oss att synen på döden har förändrats genom tiden och att sjukskötare idag kan hjälpa döende patienter och familjer att hantera döden. Vi anser att detta är ett känsligt ämne som inte alltid är lätt för patienten eller hälsovårdspersonal att prata om. Människor kan ha olika åsikter om andlighet/livet efter detta och sjukskötaren och andra vårdare borde respektera patienten och hens syn och önskemål speciellt i dagens multikulturella samhälle.
Kursens teoretiska ram var omsorgsteorin beskriven av Katie Eriksson och Jean Watson. Omsorg diskuterades som en klinisk vårdkompetens och varför det uppfattas som grunden för vårdpraxis. I detta sammanhang handlar det om att hjälpa och vårda hela människan: sinne, kropp och ande (5, 6, 7, 8).

Etisk workshop


Under kursen hölls en etisk workshop med målet att ta upp juridiska problem relaterade till KAM-praxis i olika länder, samt etiska problem relaterade till användningen av KAM. Exempel på ämnen vi diskuterade: i många länder (t.ex. Storbritannien, Finland, USA) utövas KAM främst inom den privata sektorn och kostnaderersätts normalt inte av det officiella vårdsystemet. Vilken sorts etiskt dilemma skapar detta?
KAM-utövare saknar ofta medicinsk bakgrund och är vanligtvis inte vårdgivare. Hur är det i ditt land och vilket slags etiskt dilemma kan det
skapa? Möjligheten att höra studerande och lärare diskutera dessa etiska problem skapar en medvetenhet och ny förståelse.


Praktisk erfarenhet


De praktiska sessionerna var stärkande erfarenheter. Vi inledde kursdagarna med olika praktiska sessioner. Den bestod av guidad meditation. Detta var en avslappnande erfarenhet som vi anser vara en bra start på dagen. Guidad meditation används inom olika vårdområden för att öka välmående både
hos patienter och personal. Guidad meditation har även visat sig effektiv bland patienter med Alzheimers sjukdom (9).
Under den andra praktiska sessionen fick vi prova på konstterapi. Vi lärde oss att kommunicera icke-verbalt genom att använda vattenfärger. Idéen var att lära sig ”öppna upp” och beskriva våra känslor för andra personer. Vi tror att konstterapi kan gynna äldre i allmänhet och speciellt de som inte kan kommunicera
med ord.
Den tredje praktiska sessionen var ”fem tibetanska övningar”, som gick ut på att tänja och andas. Målet med dessa övningar är att hjälpa patienten behålla en god kroppsbalans. Studier visar att äldre kan dra nytta av sådana övningar.
Den fjärde och sista praktiska sessionen bestod av yogaövningar, som förbättrar stabilitet och flexibilitet. Även här visar studier att yoga förbättrar balans och välmående bland äldre.


Sammanfattning


Deltagandet i kursen gav oss en möjlighet att få ny insikt i ett växande vårdområde. Vi har kunnat implementera kunskap vi fick från
kursen i arbetslivet; en handmassageteknik vi lärde oss under kursen har använts inom äldreomsorgen för att hjälpa patienterna att slappna av och för att behandla sömnlöshet.
Kursen gav oss mycket ny kunskap och nya vänner. Eftersom deltagarna kom från olika länder lärde vi oss dessutom om olika kulturer och användningen av KAM-terapier inom vården i olika länder. Vi insåg att KAM kan vara både utmanande och skapa etiska problem, men samtidigt förstod vi att det följer omvårdnadshandlingen, vilket är viktigt för utövandet av vård.


Referenser
1. Choi N. The Effects of Hand Massage Using Aroma Essential Oil and Music Therapy on Anxiety and Sleeping for
Elderly Women in the Sanatorium. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology. 2015; 7(5), 151–158.
2. Satou T, Chikama M, Chikama Y, Hachigo M, Urayama H, Murakami S, Hayashi S, Koikem K, Tadaaki S, Mizuki C, Yoshiko C, Masato H, Haruna U, Shio M, Shinichiro H, Kazuo K. Effect of Aromatherapy Massage on Elderly Patients Under Long-Term Hospitalization in Japan. The Journal Of Alternative And Complementary Medicine. 2013; 19(3): 235–237.
3. Snow A L, Hovanec L, Brandt J A. Controlled Trial of Aromatherapy for Agitation in Nursing Home Patients with Dementia. The Journal of Complementary and Alternative Medicine. 2004; 10 (3): 431–437.
4. Tang S K, Mimi Tse M Y. Research Article. Aromatherapy: Does It Help to Relieve Pain, Depression, Anxiety, and Stress in Community-Dwelling Older Persons? Biomed Research International. 2014; (1): 1–12.
5. Erikson K. Understanding the world of the patient, the suffering human being: the new clinical paradigm from nursing to caring. Advanced Practice Nursing Quarterly. 1997; 3(1): 8–13.
6. Watson J. Nursing’s caring-healing paradigm as exemplar for alternative medicine? Alternative Therapies in Health and Medicine. 1995; 1(3): 64–69.
7. Ulric A, Evron L, Ostenfeld-Rosenthal A. Patients’ view of CAM as spiritual practice. Complementary Therapies in Clinical Practice. 2011; 17: 221–225.
8. Levy-Malmberg R, Hilli Y. The enhancement of clinical competence thought caring science. Journal of caring sciences. 2014; 28(4): 861–866.
9. Halcon L L, Schein C, Cheung C. Integrative Nursing of Older Adults across the Continuum. In Kreitzer M J, Koithan M. (eds.). Integrative Nursing. Oxford; 2014.

 

Artikeln har publicerats i Vård i Fokus 1/2018 och kan läsas här: http://www.sffi.fi/wp-content/uploads/2019/03/V%C3%A5rd_i_Fokus_1_2018.pdf

Bild: Pixabay

Skribent:
Neil Olson Sjukskötarstuderande, Nursing degree program, YH Novia Christopher Aloo Sjukskötarstuderande, Nursing degree program, YH Novia Sofia Blomqvist Sjukskötarstuderande, Nursing degree program vid, YH Novia Rika Levy-Malmberg HVD, lektor i vård, YH