Oivalluksia, omaperäisyyttä ja oppia tilaustöistä niin tilaajille kuin opiskelijoille ja ohjaajillek
Publikationen hittas på denna länk >> https://talk.turkuamk.fi/taide/oivalluksia-omaperaisyytta-ja-oppia-tilaustoista-niin-tilaajille-kuin-opiskelijoille-ja-ohjaajillekin/
Uttdrag ur publikationen
Aidot työelämätoimeksiannot ja tilaukset luovien alojen opiskelijoilta tarjoavat kehittymismahdollisuuksia niin opiskelijoille, opettajille kuin tilaajillekin. Lopputulos saattaa olla huomattavasti oivaltavampi ja omaperäisempi kuin osattiin odottaa, ja prosessissa oppivat kaikki. On kuitenkin hyvä muistaa, että toimitaan oppilaitosympäristössä ja tilausten yhteydessä toteutetaan opetussuunnitelmaa ja huomioidaan opiskelijaprojektien erityispiirteitä.
IRM-Tool-projektissa tuotettiin Innovationtool-verkkosivusto, joka tuo esiin luovaa työskentelyä innovaatioprosesseissa. Projekti on tilannut runsaasti luovia, visuaalisia esityksiä sivustolle Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoilta. Opiskelijat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet toimeksiantojen perusteella lyhytelokuvia, infografiikkaa, animaatioita, logoja sekä nettisivuston graafisen ilmeen ja toiminnallisuuden.
KampusART-taideohjelma puolestaan on Turun AMK:n Kupittaan kampuksen rakennuskokonaisuuteen liittyvä taidepedagoginen kehitysprojekti, jonka ytimessä on nykyteknologioita hyödyntävä moninainen ja rohkea nykytaide. Osa KampusART-ohjelman teoksista toteutetaan opiskelijatoimeksiantoina.
Toimeksiantaja joutuu usein etenkin luovaa työpanosta edellyttävien toimeksiantojen yhteydessä pohtimaan seuraavanlaisia kysymyksiä:
- Kuinka tarkasti määritellyn ongelman voi antaa opiskelijoille?
- Kuinka täsmällisesti toivottua lopputulosta tulisi itse osata kuvailla?
- Miten opiskelijoiden työ eroaa jo valmiiden ammattilaisten työstä?
Opiskelija- ja korkeakoulunäkökulmasta puolestaan toimeksiannot ovat opiskelijoille aitoja kohtaamisia reaalimaailman työelämän kanssa. Toimeksiannot tulee annostella opintopisteinä, oppimistavoitteina ja arvioitavina kokonaisuuksina.
Korkeakouluille toimeksiannot ovat yksi tapa toteuttaa opetussuunnitelmaa. Ongelmaperustainen oppiminen pedagogisena lähestymistapana kannustaa saattamaan opiskelijat ohjatusti aitojen työelämäkysymysten ratkaisuun (ks. esim. Poikela, Lähteenmäki & Poikela 2002, 25–30). Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka painottaa monialaisuuden huomiovia, ympäröivästä työelämästä kumpuavia toimintatapoja (ks. esim. Penttilä, Kairisto-Mertanen & Putkonen 2009, 11). Vaikka luovien tilaustöiden kytkemisellä opintojaksoihin voidaan nähdä pedagogisia etuja, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin sekä muihin toimeksiantoihin kytketyissä opintojaksoissa haasteena on usein tilauksen, opintojakson ja opiskelijoiden tavoitteiden kohtaaminen.