Nyttan av samarbete mellan högskolestuderande från Raseborg och Zanzibar

2.5.2024
Bioekonomi
Stefan Heinanen

Kolumnen har publicerats i tidningen Västra Nyland 23.4.2024.

I utbildningen Sustainable Coastal Management vid Novia i Raseborg, där vi utbildar miljöplanerare, har vi under vårvintern fördjupat oss i havsplanering i Östra Indiska oceanen med fantastiska korallrev, vita sandstränder och hög biodiversitet. Vi har använt oss av Nairobi Conventionens planeringsverktyg, Symphony, som har utvecklats av Havs- och vattenmydigheten i Sverige. Under samma kurs har vi även studerat havsplanering i Östersjön, som kännetecknas av sin säregna och sårbara natur som är under ständig påverkan av mänsklig aktivitet. Hela kursen kulminerade i en fyra dagars workshop i Raseborg då vi gästades av kolleger och studerande från State University of Zanzibar. Tillsammans spelade vi ett realistiskt havsplaneringsspel där studerande från olika delar av världen fick möjligheten att praktisera havsplanering i en digital miljö, under handledning av experter från Nederländerna. Spelet, MSP Challenge, är baserat på riktiga data och en ekosystemmodell vilket möjliggör simulering av planerna. Deltagarna får således se resultaten och konsekvenserna av sina egna planer dvs. planernas påverkan på havsmiljön. Denna kurs, är ett Team Finland Knowledge-projekt, som har sitt ursprung i ett större projekt, GeoICT4e, som leds av Turun Yliopisto med fem samarbetsuniversitet i Tanzania och tre i Finland.

Man kan då fråga sig vad som är nyttan med detta? Varför skall vi planera Indiska oceanen i Raseborg? Varför skall studeranden från Zanzibar lära sig om Östersjön? Och varför är internationaliseringen en så central del av högskolornas verksamhet? Jag förstår mycket väl att detta kan framstå som abstrakt och avlägset för många som i vardagen inte direkt berörs. Men, i tider då högerpopulismen blir allt starkare och människor vänder blicken inåt, stänger gränser och blir alltmer intoleranta mot olikheter blir detta ämne allt viktigare. Faktum är att mänskligheten, som vi alla vet, står inför stora utmaningar pga. klimatförändringen, minskande biodiversitet och politiska oroligheter. Lösningar till dessa problem kräver global förståelse, internationella samarbeten och praktiska färdigheter. Oberoende vad vi arbetar med, om det så är i Finland eller utomlands, så behöver vi globala färdigheter. I Finland har vi till exempel ett växande behov av arbetskraftsinvandring. Om vi vill lyckas med integrering av internationella arbetstagare måste samhället vara redo att välkomna människor från olika kulturer. Här har högskolorna en viktig roll att spela, helst i samarbete med det omliggande samhället.

I vår kurs i havsplanering har vi haft speciellt goda förutsättningar för att införskaffa diverse färdigheter. Havsplanering med relaterade globala miljöproblem och strävan efter hållbar utveckling är gränsöverskridande och kräver internationella samarbeten. Det är enastående att vi inom samma kurs har kunnat arbeta över geografiska och kulturella gränser, lärt oss förstå lokala och globala problem och funderat på lösningar till dessa.

Tyvärr ser vi i Finland för närvarande en nedprioritering av miljö- och klimatarbete samt en ökande intolerans mot människor med annan bakgrund och kultur. Vid högskolorna arbetar vi dock vidare med att utbilda framtidens problemlösare med en mer tolerant och öppen syn på världen. Med hjälp av nya krafter, ny kunskap och globala medborgare kan vi tillsammans vända riktningen mot en hållbarare framtid!

Stefan Heinänen är utbildningsledare för utbildningen Sustainable Coastal Management vid Yrkeshögskolan Novia i Raseborg

Skribent:
Stefan Heinänen
Nyckelord:
Kolumn, Västra Nyland, Globalisering, Utbildning