Kunden är alltid rätt

Kolumnen har publicerats i tidningen Västra Nyland 21.3.2025
Kunden har alltid rätt, är en bra inställning att ha när man ska bemöta sina kunder.
Kunden är alltid rätt, är enda rätta när du ska göra marknadskommunikation.
Inom projektet Digiboost Västra Nyland vid Yrkeshögskolan Novia som körde i gång fjärde februari är det precis här vi börjat, med kunden och det värde företaget erbjuder.
För att förstå sina kunder och sin marknad utgår vi från vad som skapar efterfrågan, det vill säga ett problem eller tillstånd som kunden söker en lösning till. Vad kunden behöver få uträttat och hur den helst önskar lösa det är grunden för hur företagets värdeerbjudande kommuniceras.
När du ytterligare samlar in och analyserar kunddata för att få en tydligare uppfattning om dina typiska kunder, deras beteenden och vad som driver dem, har du en stark grund för att göra framgångsrik marknadskommunikation.
Det är vanligt att dela in digital marknadsföring i köpt, ägd och förtjänad media.
Köpt media innebär direkta kostnader i form av till exempel annonsutgifter. För att avkastningen ska vara hög måste du veta vem du ska tala med, hur, när och i vilken kanal. Det vet du om du känner dina kundtyper.
Ägd media som hemsidor eller icke betald kommunikation via social media måste vara relevant, genuin och engagerande för att algoritmerna ska ge dig stor spridning och det ska vara värt tiden som läggs ner på det. Engagerande innehåll, för dina målgrupper, skapas just via att kommunicera lösningar och värde som kunden söker, gärna med glimten i ögat och anpassat enligt tonen på plattformen.
Förtjänt media är exempelvis delningar, omnämnande och icke betalda artiklar av andra som gör att du får synlighet. Det här är den svåraste av de tre media att lyckas med, men nyckeln till framgång är inte svårare än värde. Är det du kommunicerar intressant, lösningsorienterat och uppskattat av kunderna så har du goda möjligheter att lyckas.
Det gäller att ha koll på sitt värdeerbjudande!
... och att förstå sig på det digitala landskapet via vilket du kommunicerar. Det är vad vi gör till näst inom projektet med cirka 35 företagare.
Tack att jag får vara med på er digitala resa!
Håkan Sourander, lektor i företagsekonomi vid Yrkeshögskolan Novia