Hållbarhetsrapportering: Ett ont måste eller en nyckel till nya marknader?

5.6.2024
Företagsekonomi Hållbarhet
Fredrik Strandberg  H

Kolumnen har publicerats i Västra Nyland 28.5.2024. 

EU:s engagemang för hållbar utveckling blir allt starkare. Ett nytt steg i riktning mot ett hållbarare Europa är införandet av ett direktiv om hållbarhetsrapportering. Enligt direktivet bör stora företag rapportera om sin påverkan på miljö och samhälle. Genom detta vill EU främja en helhetssyn på hållbarhet och främja ansvarsfullt företagande över gränserna.

Gränserna för rapporteringstvånget kan kännas höga för små företag och upplevas som om det inte berör dem. Men kravet på hållbarhetsrapportering begränsar sig inte enbart till företaget själv, utan även till dess kunder och leverantörer, det vill säga till hela värdekedjan.  Det är just här som många små företag kommer att behöva tänka på hållbarhetsrapportering, då de är länkar i långa värdekedjor.

Hållbarhetsrapporteringen kommer att innebära betydande förändringar, särskilt för småföretag. Det kan upplevas som en börda, eftersom små företag kanske inte har samma resurser som stora företag att upprätthålla omfattande rapporteringsstrukturer. Dessutom kan många små företag vara integrerade i komplexa globala värdekedjor där spårbarhet och insyn kan vara svåra att uppnå. Det kan dock vara av vikt att man inte enbart fokuserar på utmaningarna, utan också ser på de fördelar som rapporteringen de facto kan erbjuda. Hållbarhetsrapportering kan faktiskt vara en katalysator för förändring och tillväxt för småföretag. Genom att analysera och förstå sin påverkan på miljö och samhälle kan småföretag identifiera effektiva sätt att minska negativa konsekvenser och maximera positiva effekter. Detta kan öka deras konkurrenskraft och ge en bättre position på en alltmer medveten marknad.

Hållbarhetsrapportering kan också fungera som en plattform för småföretag att kommunicera sin hållbarhetsstrategi och prestanda till intressenter. Detta öppnar upp möjligheter för ökad transparens och förtroende, vilket i sin tur kan leda till nya affärsmöjligheter och partnerskap. Även finansiärernas intresse att finansiera företag med hållbarhetsrapportering är betydligt större, vilket kan ha direkt inverkan på dels möjligheterna att få finansiering, dels på priset på finansiering.

Hållbarhet ligger i tiden och genom att profilera sig som ett hållbart företag och stolt visa det i sin rapportering kommer det med största sannolikhet att bära (eko)frukt i det långa loppet. Även om det kan komma som en påtvingande åtgärd från företagets existerande värdekedjor, kan det även ge tillgång till nya. Yrkeshögskolan Novia, med flera, hjälper, genom projektet Carbon Neutral Experience 2.0, turistföretag att omfamna denna förändring och integrera hållbarhet i sin affärsstrateg, för att skapa långsiktig hållbarhet för både samhälle och miljö, men också för sig själva.

Fredrik Strandberg, lektor i företagsekonomi vid Yrkeshögskolan Novia.

Skribent:
Fredrik Strandberg
Nyckelord:
Kolumn, företagsekonomi, Hållbarhet, Hållbarhetsrapportering