ESSÄ: Global kompetens en självklarhet vid Novia

9.11.2021
Global kompetens foto Linus Lindholm Novia

Essän har publicerats 7.11 av Vasabladet. 

I dagens samhälle är global kompetens en nödvändighet inom många yrken och därför ett viktigt ansvarsområde som varje utbildning behöver förbinda sig till och beakta i olika undervisningssituationer.

I ett klassrum sitter 30 studerande från olika länder och världsdelar. Läraren trivs i klassen med att undervisa på engelska. I rummet bredvid sitter 50 studerande, huvudsakligen finlandssvenskar. Internationell forskning och facklitteratur ingår ibland i studierna, men de samarbetar endast sporadiskt med studerande och lärare från andra kulturer. Yrkeshögskolan Novia har som mål att alla studerande oftare och mer regelbundet ska delta i mångkulturell undervisning – endast då kan deras globala kompetens utvecklas optimalt under studietiden.

Global kompetens är de förhållningssätt, den kunskap och de färdigheter som behövs för att interagera, kommunicera och arbeta konstruktivt, kreativt och etiskt i miljöer med kulturell och social mångfald. Vid Novia finns intresse och nyfikenhet att lära sig, undervisa och handleda i mångkulturella grupper. Men såväl hos studerande som lärare finns en oro för att inte ha tillräckliga språkkunskaper eller tillräcklig erfarenhet av att integrera och arbete med studerande och lärare från olika delar av världen.

I dagens samhälle är global kompetens ändå en nödvändighet inom många yrken och därför ett viktigt ansvarsområde som varje utbildning behöver förbinda sig till och beakta i olika undervisningssituationer. På vilket sätt garanterar Novia att studerande som utexaminerats är globalt kompetenta och har beredskap att arbeta i miljöer som präglas av kulturell och social mångfald?

I dag finns flera engelskspråkiga utbildningsprogram vid Novia och många utländska studerande gästar högskolan för både kortare utbyten och längre studieperioder. Att undervisa i mångkulturella grupper på engelska är därför vardag för en stor del av den undervisande personalen, men det betyder inte att alla känner sig fullständigt redo för uppgiften.

Inom ramen för projektet ”Global kompetens i undervisningen 2021”, skickades därför en enkät ut till den undervisande personalen. Enkäten besvarades av en tredjedel, i huvudsak av lärare som redan undervisar i mångkulturella grupper. Som utmaningar uppgav lärarna bland annat skillnader i uppfattningen om tidsplanering, könsroller, studieteknik och andra värderingar. I enkäten utreddes också om det fanns ett intresse att fungera som mentor i frågor som berör global kompetens i undervisningen.

Förutom utvecklingen av ett mentorskap, är en digital verktygsback för undervisande personal under arbete. Verktygsbacken kommer att innehålla videoklipp, nyttiga länkar och tips på arbetssätt och övningar för lärare som undervisar i mångkulturella grupper. Då studerande från olika kulturer möts för första gången hittar vissa varandra genast, medan andra känner stor osäkerhet inför den nya klassgemenskapen. Med de rätta övningarna kan studerande smidigt komma till rätta och tillsammans få en gynnsam start på studierna.

För att stimulera de studerandes förståelse för global kompetens och förbereda dem på undervisning i mångkulturella grupper, planeras också en modul som ska ingå i introduktionen till högskolestudier.

Det finns olika akademiska förfaringssätt runt om i världen, förfaringssätt som dels kan ge nya inspirerande perspektiv i undervisningen, dels skapa problem eller missförstånd. Vid finländska högskolor hör exempelvis kopiering av andras texter i uppsatser eller essäer inte till god vetenskaplig praxis, medan det utomlands finns högskolor och universitet som lär de studerande att detta är det rätta sättet för att undvika att misstolka originalkällans budskap. I möten med studerande som lärt sig skriva på ett annat sätt, behöver läraren därför ha kännedom om olika förfaringssätt för att konstruktivt kunna handleda studerande i en sådan riktning som de akademiska skrivanvisningarna i Finland kräver.
Vid Novia har redan uttrycket internationalisering på hemmaplan används en längre tid. Begreppet syftar på att alla studerande ska erbjudas undervisning eller samarbetsprojekt på hemhögskolan där de interagerar med andra studerande och lärare från olika delar av världen. På så sätt kan högskolan garantera att den globala kompetensen utvecklas också hos dem som inte vill eller har möjlighet att åka utomlands inom ramen för studierna.

Så hur kan internationalisering på hemmaplan förverkligas i praktiken så att den omfattar alla studerande inom samtliga utbildningar på alla campus?

Novias finlandssvenska och tvåspråkiga studerande möter regelbundet internationella studerande och lärare i studentrestauranger och korridorer och ibland även i mångkulturella grupper under några lektioner per läsår. Men det räcker inte som input för att träna upp den globala kompetensen.

Nya strukturer, innovativa lösningar och mer heltäckande koncept som sammanför studerande med olika kulturell, social och språklig bakgrund behöver vidareutvecklas inom högskolan. Samtidigt behöver både studerande och personal förhålla sig öppet till nya och mer integrerande samarbetsformer i undervisningen i framtiden.

Projektet Global kompetens i undervisningen 2021

  • Målsättningen för projektet utgår från Yrkeshögskolan Novias strategi och fokuserar på att skapa förutsättningar och material för att stärka den undervisande personalens globala kompetens.
  • I bakgrunden ligger den nationella internationaliseringsstrategin (2009–2015) som lyfter fram att finländska högskoleutbildningen ska erbjuda högklassig undervisning på främmande språk och aktivt utnyttja möjligheterna för internationalisering.
  • Novias ambition är att år 2030 ha ett brett utbud av globala utbildningstjänster som ger högskolan trovärdighet att arbeta för ett globalt och öppet samhälle.
  • I dag finns redan flera mångkulturella undervisningsgrupper vid Novia, men den globala kompetensen ska breddas och utvecklas till att omfatta flera studerande och lärare.
  • För att främja den undervisande personalens globala kompetens, har en arbetsgrupp tillsats för att definiera begreppet global kompetens i relation till högskolans verksamhet, för att skapa en verktygsback som stöd för undervisning i mångkulturella grupper, för att planera workshops och mentorskap, samt för att sammanställa och kommunicera projektets resultat utåt.
  • Projektet är starten på en utvecklingsprocess kring global kompetens som fortsätter efter 2021.
  • Fotnot: Novias beskrivning av global kompetens är bland annat inspirerad av OECD:s Programme för International Student Assessment (PISA) 2018 Global Competence, Utbildningsstyrelsens publikationer om internationalisering i skolan och kulturell kompetens, Hilt.W. 2021 Why Global Competence Matters. I boken The Personal, Place, and Context in Pedagogy.
Skribent:
Johanna Wikgren-Roelofs, Rosmeriany Nahan-Suomela