Malin Winberg: ”Nytt projekt lyfter fram fiskarens vardag”

1.3.2021
Malin Winberg

Kolumnen publicerades i Vaasa Insider 25.2.2021 och kan läsas på Vaasa Insiders hemsida. 

Malin Winberg är projektledare vid Yrkeshögskolan Novia och skriver om projektet Fiskeinfluencer som coachar en grupp yrkesfiskare att bli influerare. Projektet genomförs av Yrkeshögskolan Novia.

Att vara en influerare förknippas ofta med superkändisar som Cristiano Ronaldo och Kim Kardashian. Det råder ingen tvekan om att Ronaldo exempelvis, med sina 261 miljoner följare, har inflytande och makt. På 19 timmar hade Ronaldos Instagram-inlägg 11.2.2021 gillats av mer än 9,7 miljoner personer och fått nästan 45 000 kommentarer. Han kan onekligen påverka sina följares val av produkter och brand, men den personliga relationen med följaren, som någon med färre följare kan skapa, saknas.

Undersökningar av trender inom marknadsföring på sociala medier visar att dagens användare vill se det verkliga och det genuina. Live-sändningar och streams förväntas fortsätta att öka i popularitet. Det är riktiga personer och genuina historier och upplevelser som engagerar enligt webbsidor som influencermarketinghub.com och sproutsocial.com.

I dag väljer företag och organisationer många gånger att använda sig av flera influerare med en mindre följarskara, alltså mikroinfluencers, istället för att lägga allt krut på en enda makroinfluencer. En mikroinfluencer som är expert inom ett visst område har ofta följare med ett gemensamt intresse, vilket i sin tur gör det möjligt att nå specifika målgrupper på ett mer naturligt sätt. Det har även blivit allt vanligare att företag använder sig av värderingsdriven kommunikation i sina egna kanaler också, och på så sätt bli sina egna influerare.

Det handlar naturligtvis inte enbart om att sälja produkter. Med hjälp av influencermarknadsföring kan man kommunicera sina värderingar och åsikter. Man kan sprida kunskap och väcka intresse för ett ämne.

Hur medveten är konsumenten om yrkesfiskarens vardag och utmaningar? Hur många känner till fördelarna med närfångad vild fisk?

Myndigheter och intressegrupper har en viktig roll i spridningen av information gällande fördelar med all inhemsk fisk. För tillfället genomförs också flera projekt i Österbotten som alla på sitt sätt syftar till att synliggöra den lokala fiskeribranschen och den närfångade fisken.

Till exempel har Österbottens Fiskarförbund kört igång kommunikationskampanjen ’Fiskare sökes’ och Oravais historiska förening har startat upp ett projekt där man bland annat uppmuntrar till att använda smartfisken i större utsträckning. Fiskeboost, liksom Fiskeinfluencer, genomförs av Yrkeshögskolan Novia fokuserar på att erbjuda en faciliterad affärsutvecklingsprocess till fiskeförädlingsproducenter som exempelvis rökerier, fiskdiskar och restauranger.

Många upplever det lokala som genuint och med tanke på att yrkesfiskaren i allra högsta grad har sitt specifika expertisområde och ofta har starka band till det lokala, har de också lättare att engagera och skapa en genuin relation med sina följare.

Att yrkesfiskarna i Österbotten själva börjar dela med sig av sin vardag på sociala medier, blir sina egna och samtidigt branschens influerare, är alltså en av många pusselbitar som leder till att branschens synlighet ökar och till att andelen inhemsk fisk som finländarna konsumerar förhoppningsvis ökar på sikt.

Projektet finansieras av av Europeiska havs- och fiskerifonden genom Kustaktionsgruppen.

Fiskeinfluencer

Skribent:
Malin Winberg