Katrin Asplund: ”Hur kan digitalisering, digitala tvillingar och VR bidra till att skapa mervärde ho

28.10.2022
Katrin Asplund

Kolumnen ”Hur kan digitalisering, digitala tvillingar och VR bidra till att skapa mervärde hos företag?” har publicerats i Vaasa Insider 28.10. 

Skribenten Katrin Asplund jobbar som projektforskare vid Yrkeshögskolan Novia.

Digitalisering är ett vitt begrepp som betyder olika saker för olika företag. Ur en affärsmässig synvinkel är huvudmålsättningen dock oftast den samma, det vill säga att effektivera arbetsprocesser och att skapa förbättrade konkurrensfördelar genom tillämpningen av nya, digitala lösningar.

Detta kan ske genom att stärka företagets digitala närvaro för att nå nya kunder, genom att bättra på de interna rutinerna eller genom att ta i bruk nya digitala hjälpmedel som stöd inom produktutvecklingen.

Under de senaste åren har mycket fokus lagts på digitala trender såsom artificiell intelligens (AI), Big Data och Internet of Things (IoT), där man med hjälp av ökad tillgång till data kan få bättre kunskap om sin produkt och förbättrade möjligheter till produktoptimering genom databaserat beslutsfattande. Ett närbesläktat tema till detta är digitala tvillingar.

Digitala tvillingar och VR

En digital tvilling (eng. Digital Twin) är en digital modell av ett fysiskt objekt eller system som fortlöpande tar in realtidsdata från sensorer, kameror och andra IoT-verktyg.

Denna data fyller i huvudsak två funktioner. Å ena sidan ger den användaren en nulägesbild av objektet, exempelvis när det kommer till prestanda och drift. Å andra sidan fungerar datan som en grund för att förutsäga framtida händelser samt för att vidareutveckla och optimera objektets processer.

Här spelar simuleringar, AI och maskininlärning viktiga roller.

Virtuell och förstärkt verklighet (VR och AR) är båda delar av den utvidgade verkligheten (XR). Det handlar om att ta fram och åskådliggöra virtuella miljöer som användaren sedan kan uppleva, endera med hjälp av speciella VR-headset och kontroller eller genom kameran på den egna smartphonen.

När dessa koncept kopplas samman skapas nya och unika möjligheter att visualisera digitala tvillingar samt att röra sig i och interagera med 3D-modeller och andra användare.

De digitala möjligheternas värld

Young woman with VR headset touching virtual bubbles - Image by Riki32 from PixabayMedan digitala tvillingar ger företag tidigare oanade möjligheter att förstå och optimera produkter och system, är användningsmöjligheterna för VR, om möjligt, ännu bredare och av relevans även för företag utanför den tillverkande industrin.

En av styrkorna med den virtuella och förstärkta verkligheten är att de gör det möjligt att visualisera komplexa miljöer och koncept som kan vara svåra att i ord beskriva för en kund eller samarbetspart. VR-modeller kan därför vara ett viktigt redskap som förstärker kommunikation och visualisering under planerings- och designarbete, vilket redan används av större byggföretag.

VR-modellerna kan även utnyttjas inom marknadsföring för att förmedla smakprov på upplevelser eller produkter. Samtidigt erbjuder VR också nya möjligheter till utbildningar och kurser för anställda, där de i en trygg, virtuell miljö kan träna på att hantera arbetsmoment, praktiska färdigheter och sällsynta risksituationer.

Det finns därför många användningsområden för VR och digitala tvillingar, och här är det företagets egna behov och verksamhet som sätter ramarna.

Projektet DIGI-MODE stödjer regionens företag i digitaliseringsarbetet

DIGI-MODE logoDIGI-MODE (Digital twin technologies – modelling and development) är ett projektsamarbete mellan Vasa universitet, Yrkeshögskolan Novia, VAMK, Åbo Akademi samt MUOVA och Experience Lab. Projektet jobbar för att stärka kunskapen och utöka användningen av digitala verktyg hos företag i Österbotten.

Bland annat har projektet, i nära samarbete med några av regionens företag, tagit fram och skapat virtuella demomiljöer för att illustrera några av de många möjligheter den virtuella verkligheten har att erbjuda. Under hösten 2022 ges företag som är intresserade av VR en chans att komma och pröva på de framtagna VR-modellerna, och att tillsammans med projektet fundera vidare på hur virtuella modeller kunde stärka deras verksamhet.

Skribent:
Katrin Asplund