”Hur utvecklar man en AR-applikation för kulturarv?”

17.3.2022
Tobias Björkskog

Kolumnen har publicerats i mars 2022 i Vaasa Insider. 

Tobias Björkskog är projektledare vid Yrkeshögskolan Novia och skriver om projektet som skapat en applikation där du kan ”besöka” Korsholms slott på 1300-talet.

Vi är nu i full gång med att utveckla projektet ”Augmented Reality genom historiesamarbete”. I projektet visualiseras med AR-teknik hur Korsholms slott (Korsholms vallar) kunde ha sett ut på 1390-talet. Man kommer också att kunna gå till olika punkter på vallarna för att uppleva en historisk berättelse samtidigt som man ser de olika byggnaderna som de troligen såg ut på medeltiden.

Vad är AR?

AR står för Augmented Reality eller förstärkt verklighet. Oftast används AR-tekniken i en mobiltelefon eller surfplatta. För att AR ska fungera så behöver den ha tillgång till mobilens kamera som visas på skärmen, man kan därefter lägga till extra objekt som syns på skärmen. Detta blir i sin tur en förstärkt verklighet.

Det kan vara allt från att visa en vägbeskrivning, visa instruktioner inför en reparation av en maskin, till att visualisera var en byggnad tidigare fanns och hur den såg ut. Till skillnad från VR-teknik, så behövs ingen extra hårdvara för att ta del av materialet.

Hur skapas vårt innehåll i AR applikationen?


För att skapa denna typ av applikation behövs många resurser. Applikationen produceras inom ett projekt vid KulturÖsterbotten. Samarbetet som Novia har med KulturÖsterbotten är ovärderligt, de har kunskap om medeltiden och känner till själva historien som utspelade sig vid Korsholms vallar.

För projektutvecklingen har vi en anställd grafiker samt en grafikerpraktikant från Novia. Detta team skapar alla 3D-objekt som behövs. Till exempel byggnader, palissader, båtar, och medeltida utrustning. Dessutom skapas små medeltida föremål som man kan hitta och plocka upp.

Vi har också en grafikerpraktikant från Novia som ser på användarupplevelsen och som skapar användargränssnittet, dvs. utseendet och placeringen av knappar, menyer och bakgrundsbilder.

Ljudeffekter och musik är också en viktig del av upplevelsen och för att bygga upp själva stämningen. Vi samarbetar med Yrkesakademin i Österbotten och deras studerande från enheten för musik i Jakobstad. Olika typer av ljudeffekter och musikslingor skapas och implementeras för de olika platserna man besöker i appen.

För att skapa historieberättande i form av spökgestalter i applikationen har vi ytterligare tagit hjälp av Novias scenkonststuderande som agerar framför kameran mot en green screen-vägg. Den gröna väggen gör det lättare att vid editering ”klippa bort” det gröna i bakgrunden.

Vår specialist inom inspelning och videoeditering klipper bort det gröna, lägger till en spökeffekt och exporterar videon med genomskinlig bakgrund. Denna video kan vi sedan spela upp på vilken yta som helst inuti AR världen för att representera en skuggbild av det förflutna.

För att få ihop alla dessa delar av projektet till en applikation så behövs programmeringskunskap. Med hjälp av programmeringen implementeras alla händelser, 3D grafik, ljud och video som ska synas i applikationen.

Hur kan man ta hjälp av AR för att visualisera kulturarv?

AR-tekniken kan göra besöken i kulturmiljöer så mycket intressantare. Dagens ungdomar kanske inte har ro att gå runt och lyssna på en vanlig guidad rundtur, utan det måste hända lite mer. Telefonen är deras vardagliga verktyg, och om de får använda den för att till exempel lösa ett mysterium så engagerar de sig aktivt.

Applikationen lanseras senare i år och kommer att vara helt gratis.

Skribent:
Tobias Björkskog