Holmberg & Virtanen: ”Novias projekt stöder småföretag att komma i gång med sin internationalisering

12.8.2024
Eva Holmberg Henrik Virtanen Vaasa Insider 2024

Kolumnen har publicerats 15.7 i Vaasa Insider. Skribenterna Eva Holmberg och Henrik Virtanen är timlärare respektive lektor vid Yrkeshögskolan Novia.

För att växa bör småföretag ta steget ut på internationella marknader. För den här processen finns många olika stöd att fås. Yrkeshögskolan Novias projekt BSR Go Abroad hjälper företag med färre än tio anställda att komma i gång med internationell verksamhet genom skolning, sparrning och genom att erbjuda ett nätverk till andra småföretag kring Östersjön.

Småföretag ser ofta hinder för internationell verksamhet

I Finland är upp till 96 procent av företagen småföretag med färre än tio anställda. Flertalet av de här företagen är lönsamma, konkurrenskraftiga och verksamma också internationellt. Trots det är ändå många osäkra på om det lönar sig att bege sig in på internationella marknader eller inte.

Små företag saknar ofta information om till exempel kulturen, kundbeteendet och konkurrenssituationen på internationella marknader samtidigt som avsaknaden av humana och finansiella resurser skapar hinder för internationaliseringen.

Ofta är inte heller den affärsmodell som fungerar på den inhemska marknaden anpassningsbar som sådan på globala marknaden. Företagen behöver till exempel nya prissättningsstrategier och logistiska lösningar för att nå lönsamhet från internationella aktiviteter.

Vad är nyttan av internationalisering?

Utmaningarna är många, men en internationalisering kan givetvis medföra nytta för småföretagen. Genom att expandera till nya marknader kan företagen öka sin kundbas och därmed sina intäkter, vilket kan leda till långsiktig tillväxt och hållbarhet. Genom att vara verksamma på flera marknader minskar företagen även risken för att vara beroende av en enda marknad.

En internationalisering kan ge tillgång till nya leverantörer och partners, vilket kan bidra till att småföretagen kan förbättra sin produktkvalitet och effektivitet. Att vara verksam internationellt kan även öka småföretagens konkurrenskraft. Genom att lära sig av verksamheten på internationella marknader, kan småföretagen implementera denna bästa praxis effektivt också vid en expansion till nya marknader.

BSR Go Abroad-projektet

BSR Go Abroad är ett Interreg Baltic Sea-finansierat projekt skapat för att ge stöd åt småföretag som vill komma i gång med någon form av internationell verksamhet såsom export, import eller vill hitta leverantörer och andra samarbetspartners.

Småföretagen är mer sårbara för globala kriser och externa störningar på marknaderna, såsom exempelvis den globala pandemin. De som är engagerade på internationella marknader är mer benägna att återhämta sig snabbt.

Målet med projektet är att öka småföretagens resiliens, öka och diversifiera deras marknadsbas, samt skapa nya värdekedjor överspännande länderna kring Östersjön. Aktiviteterna i projektet skall leda till att småföretagens färdigheter och beredskap för de internationella marknaderna ökar.

I slutändan är målet att främja ökad handel och ökat samarbete inom regionen. Detta uppnås genom att utrusta småföretagen med nödvändig kunskap, samt nödvändiga verktyg, checklistor, träning, coachning, nätverk, studieresor och mycket mer som behövs för att implementera effektiva internationaliseringsstrategier och utveckla robusta lokala värdekedjor inom Östersjöregionen.

Aktiviteterna i projektet sker dels gemensamt med andra företag, dels individuellt tillsammans med en företagscoach. Projektet är delfinansierat av EU och koordineras av det danska utvecklingsbolaget Ervervshuse Sjælland. Projektets partners kommer från Finland, Norge, Sverige, Tyskland, Polen och Estland. Projektet har en totalbudget på runt 3 miljoner euro och avslutas i oktober 2026.

BSR Go abroad Logo Standard medium

 

Skribent:
Eva Holmberg, Henrik Virtanen