Småföretag kan få hjälp med sin internationalisering i östersjöregionen

19.9.2024
Företagsekonomi
BSR team utan logo

Artikeln har publicerats i Svängrum-e i september 2024. 

Syftet med projektet BSR Go Abroad är att understöda företag med färre än tio anställda att påbörja sin internationella verksamhet. Projektet skall erbjuda företagen utbildning, coaching och möjligheten att knyta kontakter med andra företag runt Östersjön.

Yrkeshögskolan Novia, institutionen för företagsekonomi är partners i ett Interreg Baltic Sea Regionprojekt som syftar till att stödja småföretag som vill etablera sig internationellt. Under våren har internationaliseringsprogrammet planerats och utvecklats och nu ligger projektet i startgroparna för att rekrytera deltagande företag. Projektledaren Kenneth Nordell vid Novia poängterar att en internationalisering kan betyda många saker.

”Internationalisering betyder inte bara att exportera varor eller en fysisk investering på den internationella marknaden, utan det kan lika gärna vara att importera till exempel komponenter eller att starta samarbete med internationella leverantörer och partners. Målet med projektet är helt enkelt att hjälpa småföretag att växa, bredda sina marknader och skapa nya affärsrelationer runt Östersjön”.

I Finland utgör småföretag med färre än tio anställda den absolut största majoriteten av alla företag. Många av dessa småföretag är lönsamma, konkurrenskraftiga och bedriver redan verksamhet internationellt, men det finns fortfarande utrymme för att stärka deras konkurrenskraft. Eva Holmberg som arbetar som timlärare i huvudsyssla vid Novia och sakkunnig inom företags internationalisering ser flera fördelar med internationalisering.

”När företag vågar expandera till nya marknader kan de få fler kunder och därmed öka sina intäkter. Detta kan leda till långsiktig konkurrenskraft. Dessutom minskar risken för beroende av en enda marknad när företagen är verksamma på flera marknader. Trots nyttan är det vanligt att småföretag ändå är osäkra på om de vågar ge sig in på internationella marknader eller inte”.   

Småföretagen saknar ofta information om till exempel kulturella skillnader, kundbeteende och konkurrenssituationen på internationella marknader. Dessutom begränsas de av bristande mänskliga och finansiella resurser. Affärsmodeller som fungerar på den inhemska marknaden är inte alltid anpassningsbara på global nivå. Till exempel kan prissättningsstrategierna och de logistiska lösningarna behöva anpassas.

”Genom en internationalisering får småföretagen tillgång till nya externa resurser, vilket kan förbättra produktkvaliteten och effektiviteten. Genom att lära sig av bästa praxis på en marknad kan företagen effektivt utnyttja denna kunskap även vid expansion till andra marknader. Aktiviteterna i projektet bidrar till att förbättra småföretagens färdigheter och förberedelser för marknaderna kring Östersjön, och på så sätt även för andra internationella marknader”, konstaterar Rosmeriany Nahan-Suomela, utbildningsledare och sakkunnig inom företags internationalisering vid Novia.

De företag som är mest utsatta för globala kriser och störningar på marknaderna är småföretag. Det har dock visat sig att de som är aktiva internationellt har större möjligheter att snabbt återhämta sig. Projektet kan bidra till ökad handel och samarbete inom Östersjöregionen, och därigenom förstärka småföretagens motståndskraft eller resiliens. Projektet strävar efter att förse småföretagen med kunskap, verktyg, checklistor, träning, coachning, nätverk och studieresor som behövs för att framgångsrikt internationalisera sin verksamhet och bygga starka lokala värdekedjor. I projektet arbetar företagen tillsammans med andra företag, samt individuellt tillsammans med en företagscoach.

Fakta

  • Projektperiod: 1.11.2023-31.10.2026
  • Finansiering: Interreg Baltic Sea Region 2021–2027 inom prioritet ”Innovative Societies”. Programmet omfattar nio länder kring Östersjön, varav åtta är EU-medlemmar och Norge icke-medlem. Länk: https://interreg-baltic.eu
  • Totalbudget: Ca 3 miljoner euro.
  • Samarbetspartners: Projektet koordineras av Business Hub Zealand (Danmark). Övriga partners är Yrkeshögskolan Novia (Finland), Drivhuset Göteborg (Sverige), Charge AS (Norge), Startup Inkubaator Technopol (Estland), Inkubator Starter (Polen), Business Lolland-Falster (Danmark) och Technikzentrum Lübeck (Tyskland).

Henrik Virtanen (lektor vid Novia och sakkunnig inom företags internationalisering)

Skribent:
Henrik Virtanen
Nyckelord:
Företagsekonomi, internationalisering, SME,