Jakobstadsnejden får en Digiboost

7.12.2021
laptop på skrivbord, visualiserar studier

Kolumnen har publicerats  i Svängrum-e 3.12.2021

Digital marknadsföring är under konstant utveckling. Aldrig har det känts mer aktuellt att som företag, ta tag i den digitala marknadsföringen. Pandemin har bidragit till att den digitala marknadsföringen har fått en rejäl utveckling de senaste två åren. Vi har alla börjat leva ett mera digitalt liv, och som företag ligger du nu på efterstjälk om du ännu inte snappat upp hur du ska hantera den digitala plattformen.

Boosting Digimarketing in Jakobstad Region, även kallat Digiboost, är ett projekt som tar fasta på utmaningen med digital marknadsföring hos småföretag i Jakobstadsnejden. Projektet är ett samarbete mellan Yrkeshögskolan Novia och Utvecklingsbolaget Concordia. Tillsammans har man skapat ett projekt som ska hjälpa deltagande företag med utvecklingen av företagets egen digitala marknadsföring. Detta görs genom en kartläggning av företagens behov och utmaningar med digital marknadsföring, och utifrån den analysen skapas kunskaps- och resursverkstäder. Deltagarplatserna fylldes snabbt, vilket tyder på att det finns ett starkt behov av detta projekt.

Projektets längd är ett år och vi startade upp i våras. I september hade vi vår första kunskapsverkstad och deltagarna fick äntligen träffas. Det var verkligen en höjdpunkt att ha alla deltagare och projektpersonal samlade på samma plats. Att få träffas i verkligheten är något som inte tas för givet mera, men nu hade vi som tur möjlighet till det. Ett gäng vars företag befinner sig inom helt olika branscher, men som hittar en gemensam knutpunkt i digital marknadsföring.  Bara en sådan grej ger en boost i sig själv.

Förutom att utvecklas i det digitala är ett annat syfte med projektet att företagen ska hitta nya samarbeten med både andra företag och Novias studeranden. Yrkesbranscherna är många, men förhoppningsvis kan det bidra till lärdom och ett nätverk som stärker verksamheterna framöver. Redan vid första träffen börjades det spånas kring framtida samarbeten bland företagen, vilket visar att Digiboost träffar rätt.

 Till våren kommer Novias studeranden med i projektet. Företagsekonomistuderanden med marknadsföring som inriktning, får då som uppgift att konkret hjälpa företagen vidare i digital marknadsföring. Detta ska förhoppningsvis också leda till framtida samarbeten mellan studeranden och företagen även efter att projektet avslutats.

I skrivande stund har vi haft två kunskapsverkstäder och den tredje förbereds som bäst. Kundsegment och kundpersona var senast som tema och på kommande är innehållsplanering och årsklocka på agendan. Efter kommande kunskapsverkstad följer resursverkstäderna. De inleds efter årsskiftet och då ska studeranden samarbeta med deltagarna. Studeranden får då jobba hands-on med deltagarnas utmaningar inom digital marknadsföring.

Det är en intressant resa för alla inblandade i projektet. Kommer företagen få den kunskap de behöver i digital marknadsföring? Vilka nya samarbeten kommer formas under projektets gång? Vi har ännu en bit kvar tills vi kan luta oss tillbaka och se om allt går enligt projektets plan, men fram tills dess får vi bara njuta av den pågående resan.

Michelle Björkholm, Yrkeshögskolan Novia

Skribent:
Michelle Björkholm