Grönare turism – turistföretag ska och kan samverka för hållbar utveckling
Kolumnen har publicerats i ÅU 6.6.2024
Yrkeshögskolan Novia, Posintra Oy och Haaga-Helia yrkeshögskola driver projektet Carbon Neutral Experience 2.0, där turistföretag gör sin verksamhet mer miljövänlig för att bekämpa klimatförändringar och förebygga förlust av naturresurser.
Inom ramen för projektet kommer turistföretagen gradvis att uppnå märket Sustainable Travel Finland (STF), baserat på Glasgow-deklarationen som handlar om att förhindra klimatförändring. Med detta märke kan turistföretagen kommunicera sitt deltagande i miljöinitiativ till både kunder och intressenter.
Projektet stödjer turistföretag genom att arrangera möten för att dela idéer och strukturera företagens eget utvecklingsarbete för en mer hållbar omställning. Certifieringsprocessen strävar efter att utvecklas i olika steg.
Jag kommer att öppna upp delar av processen, kanske du hittar något du kan ta med dig till din organisation eller ditt företag?
Det första steget är engagemang, där företagen måste hitta lösningar för att minska koldioxidutsläpp och engagera sig i förändringar i sin dagliga verksamhet.
Det är viktigt att tilldela personalresurser för denna uppgift och samarbeta för att planera för framtiden. För att personalen ska kunna vara med i den gröna omställningen måste de först diskutera. Det är det enda sättet att få medarbetarna delaktiga i förändringen.
Det andra steget är kompetensutveckling, där företagen möter utmaningar med den gröna omställningen och måste anpassa sig till nya metoder och innovationer för att vara lönsamma.
Detta kräver effektiv förändringsledning och kontinuerlig kunskapsdelning, lärande och samarbete för att maximera mervärdet för både kunder och företag samtidigt som miljöpåverkan minskar.
Vi har funderat på vad grönt kunnande är. Grön kompetens och entreprenörskap måste definieras och läras tillsammans.
Det tredje steget är själva certifieringen, följt av mätning och synliggörande av företagets hållbara arbete. Indikatorer, såsom ekonomiskt värde, social och kulturell effektivitet samt miljöpåverkan, används för att mäta framsteg och närma sig mål inom hållbar turism.
I det här fallet blir resultaten och framstegen synliga, och certifikatet lugnar anställda och intressenter.
Nästa steg är ansvarskommunikation, där företagen måste aktivt kommunicera sitt miljöengagemang till omvärlden genom sina hemsidor och annan kundkommunikation.
Kanske kan du också fundera över vad du redan gör hållbart och hur du skulle kunna kommunicera det till omvärlden.
Följande steg är att utarbeta en utvecklingsplan, där all utveckling ses som iterativ och kontinuerlig.
Projekt som Carbon Neutral Experience 2.0 är värdefulla för att företagen kan dela framgångar och inspireras till fortsatt förbättring. Hittar du en aspekt där du kan gå grön?