Studerandebloggen/ Student blog
Studieresa till Stockholm och besök på företaget Cloud Nine
Tredje årets tradenomstuderande, MBA-studerande och lärare från företagsekonomi vid Novia tog oss denna gång till Stockholm, 23–26 november 2025. Vi hade ett fullspäckat program med besök vid sex företag, Finsk-svenska handelskammaren och Finska ambassaden i Stockholm. Här delar vi med oss av våra intryck och lärdomar från besöket hos företaget Cloud Nine.
En solig tisdagseftermiddag i slutet av november traskade ett gäng glada och förväntansfulla studerande till Cloud Nines kontor, som är beläget i närheten av Slussen i Stockholm. Trots att årstiden vanligtvis präglas av mörker och kyliga vindar låg ett ovanligt varmt och behagligt ljus över staden, vilket gav hela besöket en positiv och inspirerande inramning. Denna grupp av studerande från Novia blev varmt mottagna av Mikael Östling från Cloud Nine, som inledde eftermiddagen med en omfattande och engagerande presentation om företagets historia, arbetssätt och roll inom den digital branschen.
Cloud Nine är en del av Nova Consulting Group och fungerar som en modern digitalbyrå som erbjuder tjänster för varumärkesstärkande, e-handel och hemsidor. Genom att vara en del av Nova Consulting Group kan de erbjuda sina kunder ett bredare och mer heltäckande tjänsteutbud, där expertis inom digital strategi, teknik, marknadsföring och användarupplevelse kombineras. Kompetensen ger dem möjlighet att ta sig an uppdrag av varierande komplexitet och skapa lösningar som både är visuellt tilltalande och tekniskt hållbara.
Företagets strategi bygger på ett starkt kundfokus. Cloud Nine lägger stor vikt vid att förstå kundens mål, behov och utmaningar för att kunna skapa långsiktigt värdefulla lösningar. De arbetar med en iterativ utvecklingsmodell där kunden kontinuerligt får vara delaktig, se konkreta framsteg och ge feedback under projektets gång. Detta arbetssätt, som de själva benämner personifierat samarbete, bidrar till att varje projekt blir unikt anpassat och utvecklas i nära dialog med kunden. Kontoret i Sverige ansvarar huvudsakligen för de svenska kunderna, men de har även möjlighet att samarbeta med kollegor i Norge när särskild kompetens eller extra resurser behövs.
Cloud Nine har sedan starten arbetat med både svenska och internationella varumärken. Bland kunderna finns välkända namn som Volkswagen, Sony Music, Houdini Sportsweat, Permobil och Dermosil - företag som ställer höga krav på både design, funktionalitet och skalbarhet.
För att möta dessa krav har Cloud Nine byggt upp sin expertis kring ett antal utvalda e-handelsplattformar och ett s.k. CMS (content management system) innehållshanteringssystem. Bland dessa återfinns Litium, Centra, Shopify, Umbraco och Storyblock samt Shopify. Valet av plattform beror på kundens mål, tekniska krav och graden av anpassning som lösningen behöver stödja, eftersom alla plattformar erbjuder olika styrkor och flexibilitetsnivåer.
Aldrig har vi blivit så positivt överraskade av ett företagsbesök. Mikael Östling på Cloud Nine AB tog emot oss på ett varmt och välkomnade sätt. Han bjöd oss på kaffe och började småprata med var och en på ett naturligt och avslappnat sätt. Mikael jobbar som Senior Key Account Manager och E-commerce Advisor och har erfarenhet av den digitala marknadsföringsbranschen sedan internetmarknadsföringens begynnelse på 90-talet. Detta märktes, med tanke på all den kunskap han kunde förmedla och de kluriga frågor han kunde svara på samt hur han kunde presentera företaget, som om det vore en del av honom själv.
Det var också tydligt att han och Cloud Nine vill omfamna och följa med kring ett ständigt förändrande samhälle, utan att tumma på äkta kunskap och kvalité. Som han presenterade – Cloud Nine är ett företag med stabil grund med nya innovationer. Vi uppskattade även att han trots sin professionella och positiva approach av branschen även var transparant kring de utmaningar som ibland uppstår, speciellt i dagens AI-drivna värld. Transparens är ju trots allt ett nödvändigt ont för att skapa förtroende för både kunder och andra intressenter.
Mikael visade oss även runt i kontoret och vilken avslappnad miljö det var där. Det var varmt och välkomnande och man märkte att kontorslandskapet var byggt för att boosta en livfull, positiv och kreativ känsla. Vilken förmån att få jobba i en sådan arbetsmiljö! Han berättade även att man får ta med sina husdjur (hundar) till kontoret och kan ni tänka er den lycka när vi under rundvandringen fick syn på hunden Rutan, sittandes i kontorslandskapet som den mest vana kontorshunden i världen.

Det som vi tar med oss från besöket är bland annat vikten av att omfamna förändring och utveckling i det digitala samhället utan att tumma på kvalité och säkerhet. Hur viktigt det är att välja rätt verktyg, till exempel plattform, när man bygger en webbsida och att den enkla lösningen ibland kan vara den bästa, man behöver alltså inte krångla till det i onödan.
Slutligen vill vi bara säga tack till Mikael och Cloud Nine som tog emot oss. Och ett stort tack till Yrkeshögskolan Novia som gav oss möjligheten att följa med på resan. Vårt allra största tack vill vi dock rikta till Evald och Hilda Nissi-stiftelsen, vars bidrag gjorde det möjligt att ordna denna studieresa. Vi ser redan fram emot nästa studieresa!
Studerandebloggen
Ansvarsfriskrivning: Författaren/författarna ansvarar för för fakta, möjlig utebliven information och innehållets korrekthet i bloggen. Texterna har genomgått en granskning, men de åsikter som uttrycks är författarens egna och återspeglar inte nödvändigtvis Yrkeshögskolan Novias ståndpunkter.
Disclaimer: The author(s) are responsible for the facts, any possible omissions, and the accuracy of the content in the blog.The texts have undergone a review, however, the opinions expressed are those of the author and do not necessarily reflect the views of Novia University of Applied Sciences.