Om att studera företagsekonomi i Jakobstad

9.3.2021
Företagsekonomi
laptop på skrivbord, visualiserar studier

”Kgjjdfhgdjfngdjfghduohgjdjjdjkg” ett utdrag från min senast skrivna text i kursen Leadership & Organization. Min två-åring hjälper gärna till med mina skoluppgifter när datorn står obevakad. Då jag återgår till skrivandet bidrar det både till lite extra checkande av texten men även lite glädje över hennes finurlighet.

Jag är nu inne på mitt andra år som studerande vid Novia i Jakobstad. Då jag såg annonsen om att studera Företagsekonomi, kände jag mig direkt träffad. Hade eller har ännu idag ett behov av att få en attraktiv CV, vilket var min största drivkraft till att börja utbildningen. Att utbildningen ordnades i grannstaden, Jakobstad, var ett stort plus, med tanke på nytillskottet (två-åringen). En annan del som gör utbildningen passande i min situation är att den är formad så det går att kombinera med annan sysselsättning. Studierna har endast få dagar i veckan närstudier eftermiddagstid medan resten är distansstudier.

I dagens samhälle väger en utbildning tungt om du önskar jobba inom området företagsekonomi. Därför är jag idag tacksam för möjligheten Novia har skapat. Även om det kräver en del pusslande att få in föreläsningarna i vardagen. Pandemin gjorde så att studierna övergick helst till distansstudier, men måste erkänna för egen del att det var något av det bästa pandemin fört med sig. Jag kunde ansluta till föreläsningen hemmavid, samtidigt som tösen fick springa hemma och leka. Mjuta micken och jag kunde köra multitasking i två timmar framåt.

Känner att när jag väl är en utexaminerad tradenom kommer jag att ha ett slagkraftigare CV, så ställer jag mig fortfarande lite tveksam till varför jag med mina kunskaper är attraktiv först då när jag har min utbildning klar? Företag visar intresse för de med tradenomintyget klart i handen, fastän det finns massor av studeranden som bär på färsk kunskap som också kan bidra till nejdens företag. Skulle önska ett bättre samarbete på den här fronten, vilket också skulle innebära fördelar för båda parter. Studerande skulle få kombinera kunskap med verkliga arbetsuppgifter och företag skulle ha möjlighet att utveckla enligt tidsenlig kunskap och eventuellt även hitta en framtida samarbetspartner.

Studerande sitter även de på kompentens fastän inte examensbetyget viftas i högsta hugg. Utvecklingsmotivationen bland dessa människor är på topp och det borde företagare våga dra nytta av. På så sätt kan både individer, företag och nejden i stort utvecklas framåt tillsamman. Så vill avslutningsvis uppmuntra företagare, innan dottern kommer och tillägger mera till denna text, att ge förtroende till studeranden i regionen och dela modigt med er av utmaningar ni har framför er. Vi kan utvecklas tillsammans!

Michelle Bjorkholm

Michelle Björkholm, bosatt i Nykarleby med sambo, dotter och en staffe. På fritiden spelar jag innebandy, spelar sällskapsspel och bygger pussel. Tidigare studerat Internationell Kris- och Konflikthantering vid Umeå Universitet och studerar nu Företagsekonomi vid Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad

 

 

 

.

Skribent:
Michelle Björkholm
Nyckelord:
Företagsekonomi, Praktik