Höstens studieresa till Stockholm - besök hos Initiative och Bonnier News

8.12.2025
Företagsekonomi Reseberättelse - Studerande
sthlm headerbild v3

Tredje årets tradenomstuderande, MBA studerande och lärare från företagsekonomi vid Novia tog oss denna gång till Stockholm, 23–26 november 2025. Vi hade ett fullspäckat program med besök vid sex olika företag, Finsk-svenska handelskammaren och Finska ambassaden i Stockholm. Med stöd från Evald och Hilda Nissi-stiftelsen blev denna studieresa möjlig.

Under studieresan var vi indelade i företaget Initiative. Vi var en grupp på 14 personer som fick ta del av presentationen hos Initiative, där även Bonnier News deltog. Vi blev inbjudna in i deras matsal där Johan Alanko som representerade Initiative, och Tobias Högberg för Bonnier News. Initiative är en global medie- och kommunikationsbyrå som ingår i nätverket IPG Mediabrands och presentationen gav oss en tydlig bild av hur komplex och snabbt föränderlig mediebranschen är.

Initiative

Initiative har sitt kontor i Stockholm som ligger på adressen Grev Turegatan 11A. Företaget erbjuder ett brett sortiment av tjänster inom marknadsföring och media, med målet att hjälpa varumärken att växa. Arbetet omfattar allt från mediaplanering och mediaköp – såsom tv, digitala kanaler, utomhusreklam och  sociala medier – till digital kommunikation där dataanalys, kundinsikter och uppföljning av kampanjresultat spelar en central roll. De arbetar också med rådgivning och strategisk kommunikation, där de tar fram helhetskoncept som stärker varumärkens relation till sina målgrupper.

Initiative använder ett eget ramverk som de kallar “Fame & Flow”. “Fame” handlar om att bygga kännedom och kulturell relevans kring ett varumärke, medan “Flow” fokuserar på hur varumärket följer och stödjer konsumenten genom hela köpresan.

Företaget har i dag över 6 000 medarbetare och finns på mer än 90 marknader globalt. Deras övergripande drivkraft är att få varumärken att växa genom att skapa känslor, generera värde och i längden bygga lojalitet. Initiative har många kända kunder, som till exempelvis, Nike, Volvo, Fortum, HelloFresh och Strawberry.

Människor fotade bakifrån som går på en gata i Stockholm.

Reklamtrötthet

Ett centralt och högaktuellt ämne som båda föreläsarna lyfte fram var reklamtrötthet. Enligt deras statistik upplever hela 6 av 10 svenskar reklamtrötthet, vilket innebär att många är mindre mottagliga för traditionell marknadsföring. Detta är en utmaning som Initiative och liknande företag ständigt måste hantera och anpassa sig efter när de hjälper sina kunder att nå ut till rätt målgrupp i dagens medielandskap.

För att illustrera fenomenet visades en video där sex personer, uppdelade i två grupper, kastade bollar till varandra. Publiken fick i uppgift att räkna antalet passningar inom en grupp. Samtidigt pågick andra händelser i bakgrunden, men de flesta missade dessa eftersom fokus låg på själva räkningen. Övningen visade tydligt hur selektiv perception fungerar – vi tar främst in den information som vi är intresserade av eller förväntar oss att se.

Detta exempel understryker hur viktigt det är för företag att förstå och anpassa sin kommunikation, så att budskapet verkligen når fram till målgruppen trots den utbredda reklamtröttheten.

Skillnad mellan Finland och Sverige som marknad

När vi jämför Finland och Sverige  framträder tydliga skillnader i medielandskapet. I Finland dominerar fortfarande de mer traditionella kanalerna, medan Sverige ligger steget före när det gäller digitala medier.

Finländare tittar mer på linjär-tv än svenskar, och dagstidningar har fortfarande en starkare ställning i Finland. Även lyssnandet på kommersiell radio är något högre där.

Svenskarna, å andra sidan tillbringar lite mer tid på internet än finländarna. När det gäller sociala medier är skillnaderna däremot små – användningen är i stort sett jämförbar mellan länderna.

Slutsats

Vår studieresa till Stockholm var en unik möjlighet att få en djupare förståelse om näringslivet och att få en inblick i hur olika företag arbetar i praktiken. En särskild höjdpunkt var att vi fick äran att delta i Initiatives företagsbesök. Där vi fick veta vad Initiative är för typ av företag, vad de gör, och hur de hjälper andra varumärken.

Sammanfattningsvis blev denna studieresa en lärorik och motiverande upplevelse, som vi kommer att bära med oss i våra fortsatta studier och framtida yrkesliv.

Skribent:
Emilia Fors, Sara Stenvall, William Molander

Studerandebloggen

Ansvarsfriskrivning:  Författaren/författarna ansvarar för för fakta, möjlig utebliven information och innehållets korrekthet i bloggen. Texterna har genomgått en granskning, men de åsikter som uttrycks är författarens egna och återspeglar inte nödvändigtvis Yrkeshögskolan Novias ståndpunkter. 

Disclaimer: The author(s) are responsible for the facts, any possible omissions, and the accuracy of the content in the blog.The texts have undergone a review, however, the opinions expressed are those of the author and do not necessarily reflect the views of Novia University of Applied Sciences.