En inblick i näringslivet: Tradenom- och MBA-studerande besöker BWH Hotels i Stockholm

9.12.2025
Företagsekonomi Reseberättelse - Studerande
bwh1

Höstens studieresa för oss tradenom-, MBA-studerande och lärare tog oss denna gång till Stockholm, 23–26 november. Vi hade ett fullspäckat program med besök vid sex företag, Finsk-svenska handelskammaren och Finska ambassaden i Stockholm. Med stöd från Evald och Hilda Nissi-stiftelsen blev denna studieresa möjlig. Här delar vi med oss av våra intryck från besöket hos BWH Hotels.

Vad representerar hotellkedjan BWH?

BWH Hotels är en av världens största hotellkedjor med över 4 500 hotell globalt. Besöket gav oss nya insikter i hur hotellbranschen fungerar och hur just BWH-kedjan driver sina hotell. Presentationen gav oss värdefulla insikter om hur de arbetar och hur deras skandinaviska hotell skiljer sig från andra, både vad gäller koncept och lokal förankring.

Trots att vi kände till BWH Hotels till namnet, upplevde vi ändå kedjan som ganska ny för oss. Eftersom det endast finns ett BWH-hotell i Finland är vi mer bekanta med andra hotellkedjor, vilket gjorde besöket extra intressant och lärorikt. Det som särskiljer BWH Hotels från många andra hotellkedjor är att deras hotell inte följer en strikt mall där alla ska vara likadana. I stället värnar de om den lokala känslan och låter varje hotell behålla sin unika och personliga prägel. I vissa fall är hotellen så unika och personligt utformade att man, utan att se hotellnamnet, lätt skulle kunna tro att de inte ens tillhör samma kedja.

Hållbarhet är hög prioritet inom hotellkedjan

En särskilt intressant aspekt under besöket var BWH Hotels engagemang för hållbarhet och deras konkreta arbete inom området. Kedjan har anslutit sig till appen Too Good To Go, vilket gör det möjligt för hotell, restauranger och butiker att sälja överskottsmat som annars skulle ha slängts – till exempel mat som blivit över från lunchen eller produkter nära utgångsdatum. Genom detta initiativ minskar de matsvinnet och kan samtidigt erbjuda maten till halva priset, vilket är både miljövänligt och ekonomiskt fördelaktigt.

För att ytterligare minska matsvinnet har de infört mindre tallrikar och glas vid frukosten. Eftersom det ofta händer att gäster tar mer mat än de orkar äta upp, bidrar denna åtgärd till att motverka problemet och främja ett mer hållbart kundbeteende.

Utöver detta vidtar de andra små men betydelsefulla miljöåtgärder, såsom att sänka vattentrycket för att minska vattenförbrukningen och använda miljövänliga tvättmedel. De har dessutom infört rutiner där dagligt byte av lakan och handdukar undviks för gäster som stannar flera nätter i rad. Detta är naturligtvis en del av deras hållbarhetsarbete, men det framhölls att vissa gäster förväntar sig dagligt byte av lakanen och att kunderna kan uppleva detta som försämrad service.

Presentationens fokus på hållbarhet var inte förvånande med tanke på dagens samhällssituation. Hållbarhetsarbetet är inte bara viktigt ur ett miljöperspektiv, utan även ur ett lönsamhetsperspektiv, eftersom allt fler gäster prioriterar att bo på hotell som satsar på miljövänliga lösningar. De nämnde också under anförandet att många företag har interna kriterier som gör att de bara kan välja hotell med specifika miljöcertifikat. Därför lägger BWH Hotels stor vikt vid hållbarhet och har flera olika miljöcertifieringar, bland annat Green Key och Svanen.

Intressanta detaljer

En annan särskilt intressant aspekt som lyftes fram under besöket var hur BWH Hotels poängsystem fungerar. Vid första anblicken liknar det många andra system där gäster samlar poäng genom att bo på hotellen eller köpa olika produkter. Det som gör BWH:s system unikt är att även personalen kan samla poäng – de får poäng för varje person de lyckas värva till systemet. Detta fungerar som en stark motivationsfaktor, vilket illustrerades av berättelser om medarbetare som samlat så många poäng att de kunnat resa till Hawaii helt kostnadsfritt.

Slutord och egna reflektioner

Sammanfattningsvis överträffade besöket våra förväntningar och blev en mycket lärorik och trevlig upplevelse, tack vare den varma och välkomnande personalen. Vi stannade till och med en extra halvtimme för att få ta del av fler av deras berättelser. Ett stort tack riktas till personalen på BWH Hotels i Stockholm för att de generöst delade med sig av sina erfarenheter, samt till Evald och Hilda Nissi-stiftelsen som gjorde resan möjlig.

Skribent:
Robert Hellqvist, Axel Karjalainen, Axel Löflund

Studerandebloggen

Ansvarsfriskrivning:  Författaren/författarna ansvarar för för fakta, möjlig utebliven information och innehållets korrekthet i bloggen. Texterna har genomgått en granskning, men de åsikter som uttrycks är författarens egna och återspeglar inte nödvändigtvis Yrkeshögskolan Novias ståndpunkter. 

Disclaimer: The author(s) are responsible for the facts, any possible omissions, and the accuracy of the content in the blog.The texts have undergone a review, however, the opinions expressed are those of the author and do not necessarily reflect the views of Novia University of Applied Sciences.