Stockholm studiebesök 2024: ICA Gruppen AB

17.12.2024
Företagsekonomi Studieresa
Studebesok till ICA 2024

Bloggenilägget handlar om Vasatradenomernas studiebesök till Stockholm i december 2024. 

Vi var en grupp på 18 personer som fick äran att besöka ICA:s huvudkontor, vi började studiebesöket med att få ett varmt mottagande av en av ICA:s ansvariga.  

Deras huvudbyggnad/kontor är 7 våningar och har egen restaurang och kafeteria. Alla besökare behöver få ett kort att stämpla in sig där man behöver skriva personuppgifter och vem man besöker. Hela byggnaden var det väldigt stor och insidan var fin med en välplanerad layout. De har över 2100 anställda i den byggnaden var av 900 av dom jobbar med data och teknik.  

Vi fick tyvärr inte ta bilder eftersom de är noggranna med arbetarnas policy och vill respekteras att en arbetare inte syns i bakgrunden utan tillåtelse.  

Vi blev bjudna in i ett mötesrum där det var en annan arbetare där och de höll presentation för oss. De berättade om företagets bakgrund, verksamhetsområden, innovation, samhällsansvar m.m. Vi fick alla också varsin kortlek som handlade om ledarskap, utmaningar och övningar som de använder i deras avancerade ledarskapsutbildningar. 

ICA Group, historia och fakta 

Företaget vars mål är att göra allas vardag lite enklare, grundades 1917 av Hakon Swenson och tagit Sverige med storm. Det är ett företag som är älskat av både entreprenörerna bakom lokalbutikerna, arbetstagare, kunder, farmare och leverantörer.  
ICA:s värderingar är något som alltid lyfts fram och vikten i att vara en attraktiv arbetsplats är av hög prioritet för dom.  
ICA fungerar som en grossistverksamhet, där de köper in stora mängder direkt av tillverkare, sedan säljer vidare till företagen. Så de fungerar som en mellanhand och har inte fokus att vara i direkt kontakt med kunden utan direkt till ICA företagen. 
Idén var att skapa individuellt ägda småbutiker med egna entreprenörer men som går under ICA, ägarna får själva bestämma vila kampanjer de vill ha, vad som beställs in för de tror på att alla affärer har olika önskemål och vem vet inte det bättre än den lokala ägaren.  

Att slå ihop för att i stället inte ha små olika privat ägda butiker utan slå samman och kan då erbjuda samma priser men samtidigt väler vad de har med i egen marknadsföring, kampanjer,vilka inköp etc.  

Som alla företag har ICA haft sina utmaningar vid brist på råvaror, svaga skördar men det påverkas inte de lokala affärerna av utan har då ICA Group som hjälper att fixa varorna.  

Vision och värderingar 

ICA:s vision är att ge innovativa lösningar till kunder för att förenkla deras vardag och är en av högsta prioriteringar just nu, de vill försnabba hela veckohandels upplevelsen och samtidigt vill de se till att det är en attraktiv arbetsplats var kollegor känner sig inspirerade att utveckla företaget.  

Huvudkontoret som vi besökte, nämndes om att de har över 2000 arbetare på plats i den byggnaden och är ett nästan helt papper fritt kontor.  

De på huvudkontoret jobbar med allt som har med grunden att göra, allt från digital utveckling, tekniska lösningar, logistik, hållbarhets tänket och marknadsföring. 

Samarbetet mellan de fria handlarna är viktigt som tidigare nämnt och ICA vill ge dem en kombination av frihet men också trygghet och samarbete. Det är det som varit nyckeln till framgången för ICA. 

ICA vill också vara med på utvecklingen som handlar om AI och all ny teknik som medföljer. De har ständigt personer att jobba med utvecklingen av den biten.  

De nämnde att de har i planerna att erbjuda drönarleveranser till skärgården, och vill hitta passande transportmedel som har bästa miljöpåverkan som att använda elbilar vid transporter av varorna.  

Miljöpåverkan är högt upp på listan av värderingar och vill satsa på att odla lokalt till och med i butikerna, samarbeta med de lokala farmerna/bönderna. 

Deras mål är att innan år 2030 minska på kundernas klimatpåverkan med 30%. 

De vill inte bara sälja råvaror utan tänker på kundens hälsa, de nämner om vikten av att kunderna ska äta rätt, och vill ha en positiv kraft i samhället. 

Ledarskap inom ICA Group

När det handlar om ledarskap är det något som de satsar stort på, för har man inte bra ledarskap så har man inte heller en stadig grund. De berättade om hur man måste kunna leda sig själv för att kunna vara en bra ledare till andra. De ordnar ledarskapsprogram till alla medarbetare på alla nivåer.  

Det är en kombination av digitalt lärande men också coachning, reflektion och meditation för att säkerställa ett bra ledarskap och att de kommande/nuvarande cheferna är redo för de kommande utmaningarna de har framför sig. 

Efter vårt studiebesök så fick vi även en kortlek som du brukar använda under deras ledarskapsutbildningar där det var olika utmaningar och saker hur man kan stärka sitt team.

Andra verksamheter

ICA Group är inte endast ett företag med matbutiker, de har byggt up många dnra företag som står i vad deras värderingar är. 

De har företag som Apotek Hjärtat, över 400+ apotek både fysiskt men också digitala apotek, var du också kan få online möten med läkare och sjukskötare vid bokad tid. De finns ofta placerade inne i ICA matbutikerna också.  
Det andra är ICA banken, som är en bank var man kan ta lån, spara investera, försäkringar, så alla ekonomiska tjänster under samma tak.  

Sist har vi även ICA Fastigheter som köper lokaler och hittar de bästa ställen för de lokala butikerna.  

Sammanfattning

ICA:s mål är inte bara att ha en bra omsättning eller att vara störst utan deras fokus är på en hållbar framtid med ett stort fokus på innovation och är en arbetsplats var de vill att alla ska ha en plats att höras och även också utvecklas. De vill värna för en hälsosam livsstil och tänker på det i alla plan både med lokalproducerade produkter och även apotekhjärta. 

Efter vårt studiebesök så var alla inspirerade och överens om att ICA verkar som en bra arbetsplats. ICA Group är en av Sveriges starkaste varumärken så det var en ära att få vara i deras huvudkvarter. 


Källförteckning 

Texten och informationen är tagen från egna anteckningar som gjorts under studiebesöket.  

Historia; ​(Group, u.d.)​ 

Skribent:
Julia Sund
Nyckelord:
företagsekonomi, studieresa

I bloggen i fokus skriver vi om det som är aktuellt på Yrkeshögskolan Novia. Inlägg som är granskade är markerade med #granskat inlägg.