Finsk-svenska handelskammaren FINSVE – Sverige som marknad och handelspartner

17.12.2024
Företagsekonomi Studieresa
Tradenomers besok till fi sve handelskammaren i stockholm 2024

Under Vasatradenomernas exkursion till Stockholm besökte vi företaget Finsk-svenska handelskammaren FINSVE. Med hänvisning till handelskammaren beskriver de sig som “en resurs för finländska företag”, där syftet är att hjälpa finska företag integrera sig samt växa i den svenska marknaden. Handelskammaren grundades 1936, har åtta anställda och har sitt kontor beläget vid den finska ambassaden i Stockholm. Handelskammarens verksamhet består till stor del av marknadsrådgivning, där research och analys är centrala områden.

Sverige som marknad

I Sverige bor det 10 miljoner invånare, varav 20% av befolkningen i Stockholm. Den svenska marknaden är dubbelt större än den finska marknaden, och den svenska marknaden är väldigt konkurrenskraftig. Huvudområden inom Sveriges handel är stål-, kemi- och skogsindustri. Även motorindustrin är ett viktigt marknadsområde. Ett mycket centralt och aktuellt tema inom svensk marknad är hållbarhet. Detta är till en

stor konkurrensfördel för företagen som är verksamma inom Sverige i och med att yngre generationer allt mer värdesätter hållbarhet.

Sverige har en stabil ekonomi, välutvecklad teknologi, medvetna konsumenter, god infrastruktur, hög skattenivå samt en stark konsumtionsförmåga där kvalitet värdesätts högt. Eftersom invånarantalet i landet är 10 miljoner har en Sverige en relativt liten marknad. Sverige fungerar ofta som en testmarknad för lanseringar i övriga Norden och Europa, vilket ger stora möjligheter för företag att införa export. Dock är konkurrensen hög samt kraven på företagsansvar betydande.

Sverige som handelspartner

Som handelspartner är Sverige stabil, villig att samarbeta och nära. Landet har även en mångfald av olika kulturer och är ett land där internationalisering är enkelt och viktigt. Förutom dessa fördelar berättade Finsk-svenska handelskammaren även att när företag ingår handelsavtal i Sverige innebär detta minimala risker för företagen som vill expandera sin verksamhet.

Finsk-svenska handelskammaren: “Om din marknad kan överleva i Sverige kan din marknad också överleva i andra länder”

Som tidigare nämnt är Sverige ett land där hållbarhet prioriteras högt, och landet tillhör även världstoppen inom hållbarhetsfrågor. En cirkulär affärsmodell där återvinning och minimering av avfall står i fokus är vardagsmat i Sverige, och många svenska företag använder sig av olika metoder för att mäta samt rapportera hållbarhetsresultat. Med tanke på hållbarhetsaspekten investerar landet i forskning och utveckling för att driva hållbara lösningar. Sverige är också aktivt inom internationella handelsorgan och samarbetar i syfte att utveckla hållbara handelsavtal. Engagemanget för miljö, etik och innovation gör att landet är väl positionerat med att bidra positivt till globala hållbarhetsmål inom handeln. Sveriges nationella klimatstrategi är att bli klimatneutralt senast år 2045 – och landet har kommit en bra bit på vägen.

Slutsats

Sammanfattningsvis visar Sveriges marknad och handelsklimat en unik kombination av innovation, stabilitet och hållbarhet. Finsk-svenska handelskammaren spelar en central roll i att stödja finska företag inom många olika områden vad gäller

internationalisering till Sverige. Genom att prioritera långsiktiga lösningar och ständigt utveckla sitt engagemang för miljö och etik, erbjuder Sverige en gynnsam och inspirerande miljö för företag som vill expandera samt utvecklas

Skribent:
Aida Lax
Nyckelord:
yrkeshogskolannovia, mittnovia, exkursion, finsksvenskahandelskammaren

I bloggen i fokus skriver vi om det som är aktuellt på Yrkeshögskolan Novia. Inlägg som är granskade är markerade med #granskat inlägg.