Exkursion till Umeå
Dagen började klockan sju då bussen startade från Novia till hamnen. På båten åt vi en god bufféfrukost. Efter frukosten hade vi program i teambuilding. Vi var indelade i grupper och övade på vår kommunikation, vilket var givande och intressant. Övningen gick ut på att en i gruppen skulle gå i en labyrint utan att röra de utlagda barriärerna, samma person skulle även bära en ögonbindel. De resterande från gruppen skulle sedan guida personen från start till mål utan att stöta i barriärerna. Det var även viktigt att grupperna inte såg banan före deras tur för att undvika planering.
Det fanns många olika metoder grupperna använde sig av, en av idéerna många grupper använde sig av var små steg och grundliga instruktioner om nästa steg. Vår grupp använde sig i början av små steg men väldigt snabbt skiftades det mot stora kalkylerad steg, varför vi skiftade till från långsamt till snabbt var oklart eftersom det inte fanns någon tidspress på övningen. Efter skiftet började vi göra misstag från pressen att komma igenom labyrinten så snabbt som möjligt. Gruppen kunde utifrån det lära sig att det inte går att stressa med kommunikation för då saknas viktiga detaljer som leder till misstag. Vi diskuterade sedan alla ihop oss och insåg den stora vikten i en god kommunikation som är mycket viktigt i arbetslivet.
Efter övningen hade vi fritid på båten och ca klockan 10:45 var vi framme i Umeå. Vi tog bussen till centrum där vi besökte Visit Umeå. Visit Umeå är en organisation som främjar turismen i staden. Organisationens lokal är belägen på Vasaplan. De arbetar med att marknadsföra Umeå som en attraktiv stad och samarbetar med olika aktörer för att ordna olika evenemang. Under besöket fick vi veta hur organisationen arbetar och vad de har för projekt på gång.
Efter besöket hos Visit Umeå blev det en lunchpaus före det var dags att vandra vidare till nästa företagsbesök som var i Scharinska villan. Vi fick veta att villan tidigare varit en rockklubb och studentföreningslokal men används idag som RISE‘s (Research Institutes of Sweden) kontor. Kvarkenrådet presenterade sin verksamhet tillsammans med RISE. De började med att bjuda oss på fika och vi fick möjlighet att gå runt och ta bilder på den vackra interiören. Därefter satte vi oss ner för att lyssna på företagens presentationer med Kvarkenrådet som inledde.
Kvarkenrådet berättade om deras samarbete som sker över landsgränsen i Kvarken mellan Finland och Sverige. Vi fick information om samarbetet, hur det utförs och olika framtida mål. Ett av de framtida målen var ett elektriskt flygplan mellan Vaasa och Umeå för att stärka den hållbara och gröna resan mellan de två städerna.
Efter Kvarkenrådets presentation tog RISE över. RISE är Europas fjärde största forskningsinstitut av sitt slag, efter Fraunhofer i Tyskland, CEA i Frankrike och TNO i Nederländerna. RISE presenterade om sina intressanta projekt och så avslutade vi med en övning tillsammans.
Övningen gick ut på att vi i olika grupper skulle välja ett företag och göra en SWOT-analys samt Business Model Canvas (BMC) på det valda företaget. Namnet SWOT ståt för styrkor (strengths), svagheter (weaknesses), möjligheter (opportunities) och hot (threats). Analysen görs för att identifiera organisationens viktigaste faktorer och för att utveckla strategier. En Business Model Canvas är en strategisk lednings- och uppstartsmetodik som används för att utveckla eller förbättra affärsmodeller. Skillnaden mellan dessa två verktyg är att SWOT-analysen fokuserar på att identifiera interna och externa faktorer som påverkar organisationens prestation, medan Business Model Canvas fokuserar på att designa och analysera själva affärsmodellen.
När företagsbesöket var över hade vi fritid till klockan 19:40 då vi tog bussen tillbaka till båten. Under dagen har vi fått mycket information om företagen och lärt oss mycket intressant. Något vi tagit med oss är hur viktigt kommunikation, innovation och utveckling är för företag. Innovation innebär processen var man skapar nya idéer, tjänster eller produkter som skapar fördelar för företaget. Världen är i ständig förändring och företag och organisationer behöver kunna anpassa sig till det. Det gäller att skapa nya idéer för att företag ska få och behålla en stark position på marknaden. Vi pratade också om hur AI kan användas till fördel för företag. Till exempel kan AI göra processer mer effektiva och kundupplevelsen kan bli bättre genom algoritmer som gör upplevelsen mer personlig.
Samarbete har varit viktigt hela dagen, från båten till program under företagsbesöken. Företagen berättade om hur de samarbetar med andra organisationer, Visit Umeå samarbetar till exempel med Visit Vasa. Kvarkenområdet har bland annat haft samarbete med Vasa till den relativt nya båten Aurora Botnia, och RISE hjälper företag och organisationer med innovativa lösningar.
Exkursionen gjordes under kursen “Kulturkännedom och olika marknadsområden”. I och med exkursionen fick vi konkreta exempel på hur viktigt det är att förstå andra kulturer. Visit Umeå berättade att det finns kulturella skillnader redan mellan Umeå och Vasa. Och för att samarbetet mellan dessa två städer ska flyta på smidigt är det viktigt att de förstår varandras kulturer. Utöver detta fick vi även under kvällens fritid uppleva kulturella skillnader i praktiken.
Ella Östberg, Sandra Williamsson, Aida Lax, Wilma Smulter, Ella Sandelin, studerande på Företagsekonomi.
I bloggen i fokus skriver vi om det som är aktuellt på Yrkeshögskolan Novia. Inlägg som är granskade är markerade med #granskat inlägg.