Cloud Nine - Hur de som en nordisk e-handels byrå fungerar och deras syn på framtidens förändringar inom bransche
Bloggenilägget handlar om Vasatradenomernas studiebesök till Stockholm i december 2024.
Under exkursionens gång fick vi även besöka företaget Cloud Nine, som jobbar med att genom nytänkande design och avancerad teknologi skapa de bästa lösningarna för deras kunder inom e-handelsbranschen. De vill med hjälp av sin exklusiva kvalité hjälpa sina kunders företag nå sin fullständiga potential gällande tillväxt på ett sätt som för dem blir lönsamt på lång sikt. De har kontor i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Polen vilket möjliggör smidig kontakt med kunder över hela Norden, men även Europa.
Mikael Östling och Dermosils resa för en vinnande webbshop
Som representant för företaget fick vi lyssna på Mikael Östling som sen en längre tid tillbaka jobbat med Cloud Nine. Han har rötter i Österbotten och är även vem som sett till att Dermosil idag har ett så starkt varumärke online. Som uppvuxen i Korsnäs har Östling varit med genom hela resan som då Korsnäsföretaget Dermosil vuxit fram genom, och genom sitt tidigare företag började han jobba med deras image online. Och detta tog han med sig och fortsatte göra genom Cloud Nine vartefter de blev allt större. Dermosil blev nämligen vinnare av Finlands best e-commerce 2024, som är ett pris utdelat av Digital Commerce Finland.
Östling lade en stor del av vårt besök på att berätta om Dermosils resa och använde företaget som exempel under presentationens gång vilket blev uppskattat eftersom det är ett företag som de flesta i gruppen har någon typ av bekantskap till, och det möjliggjorde lättare jämförelser till att förstå de övriga case-exempel han framförde.
Att påbörja projekt med olika företag och deras interna processer
Deras system för att inleda ett nytt projekt och jobba sig genom det går ut på att dela upp det från start till slut, och inte göra allt på en gång. Östling förklarade hur de går framåt två veckor i taget för att undvika att bli distraherad eller stöta på stora problem. Med delmål håller de inte bara bättre fokus på vägen till slutresultatet, men de har även insett att problemen man kan stöta på under tiden blir lättare att hantera när de stöts på i tidiga skeden.
Före de inleder något nytt projekt håller de alltid en förstudie, de går grundligt genom med kunden vad det är för resultat som önskas och hur de ska gå till väga. För att idag få en så bra hemsida som möjligt använder man sig av ett flertal partner plattformar som i en symbios bygger upp grunden till kundernas önskemål. Östling berättade även hur vissa kunder ibland kan ha förbestämt en eller fler av dessa plattformar, men att dessa val ibland görs utan någon större kunskap. Detta blir då istället en utmaning för Cloud Nine att navigera kring när de hamnar att placera något annat än den mest optimala lösningen i användning, men så länge det fungerar får kunderna sina viljor förverkligade. Lite som att bygga med lego, menade han.
Östling påpekade också hur under varje första möte de håller med projektgruppen i fråga när något nytt ska inledas var det även en viktig del att involvera något kring designen. Detta för att hur något visuellt kommer se ut intresserar alla inblandade, eftersom man
såklart vill se och föreställa sig hur resultatet kan bli. Han menade på att detta hjälpte mycket i att motivera alla inblandade och satte en bra start inför arbetet.
Hur ser framtiden ut?
Framtiden inom e-handelsbranschen har antagligen en hel del att bjuda på, men vad är svårt att förespå. AI kan få en betydande roll, men vi är inte riktigt framme ännu vid att det ska börja involveras till någon större del. Östling förklarade att för att företag ska kunna använda sig av AI till egen fördel krävs det att de har all invändig information korrekt. En AI behöver felfri information för att göra sig till nytta, men detta var något som folk inte riktigt hade insett ännu. Men vartefter misstänkte han att företag kanske börjar använda sig flitigare av chattbottar som kunder kan ta hjälp av. Eller att företag kan använda AI för att ta fram antagande prognoser över hur kundernas beteende kommer se ut. Detta skulle gynna företag som till exempel Dermosil genom att kunna anta vilka produkter som behöver produceras mer av och vilka som kan saktas ner i produktion, enligt vad kunderna kommer att beställa.
En annan sak Östling valde att ta upp gällande branschens framtid var hur alla företag som jobbar med liknande tampas med samma problem kring att projekt kan sluta så plötsligt. Ena stunden är det t.ex. fem kunders projekt på gång under en hektisk period, för att andra stunden bli klara med allt samtidigt och bli nästan rastlös innan nästa dras igång. Detta skulle gå att effektivisera genom att börja skapa bindande planer där man jämnar ut arbetet under en bestämd period, för att då även enklare jonglera fler projekt på en gång eftersom man vet hur mycket arbetskraft och tid som finns i personalen.
Detta är dock ett nytänkande system som inte helt slagit genom ännu. Företag är inte lika villiga att vilja binda sig till en långtidsplan, utan tror att de gör det bättre för sig genom att med öppna dörrar kunna komma när de passar dem. Vad de inte alla är medvetna om är att vill de ingå ett projekt på kort tid kanske inte alla involverande har den tid som krävs och de kan ändå hamna att vänta, något som de inte alltid varit beredda på.
Slutsats
Företag som Cloud Nine har en väldigt spännande bransch att navigera i, och hur de förhåller sig till nytänkande och konstant utveckling tyder på att de utan tvekan kommer hålla sig relevanta länge framöver. Besöket gav alla en intressant inblick i baksidan till en uppbyggnad av något vi alla använder oss av dagligen och jag tror flera tog med sig ett nyfunnet intresse till arbetet bakom hemsidor och e-handeln.
I bloggen i fokus skriver vi om det som är aktuellt på Yrkeshögskolan Novia. Inlägg som är granskade är markerade med #granskat inlägg.