FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
Yrkeshögskolan Novia satsar på integrationsfrågor
Marknaden för högskoleutbildning blir alltmer global och i enlighet med strategin Novia 2030 vill Yrkeshögskolan Novia lyfta fram vikten av integration för att stöda sysselsättning efter examen och därmed den regionala kompetensförsörjningen.
Satsningen på integrationsfrågor förverkligas bland annat genom externfinansierade projekt där målgruppen är internationella examensstuderande. Hösten 2020 startade vi upp två integrationsprojekt, som fortsätter under läsåret 2021–2022: ”Vaasa International Talents” och ”Integrationsmodeller för internationella examensstuderande”. Vaasa International Talents koordineras av Yrkeshögskolan Novia och är ett samarbete mellan alla högskolor i Vasa, med finansiering från Vasa stad. Läs mer om projektet på www.vaasainternationaltalents.fi. Pilotrundan av detta projekt, som avslutats under hösten, utvärderas som bäst och planeringen av en ny antagningsrunda av programmet sker innan slutet av 2021.
Projektet ”Integrationsmodeller för internationella examensstuderande” har också fokus på studerande i Vasa men specifikt Yrkeshögskolan Novias egna, och finansieras av Svenska kulturfonden, Harry Schaumans Stiftelse och Svensk-österbottniska samfundet. Projektet har fyra fokusområden: Språk, Arbetsliv, Kultur samt Sociala kontakter.
Många ur yrkeshögskolans personal var under förra läsåret involverade i detta interna projekt genom att bidra med sina erfarenheter och utvecklingsförslag via enkäter, intervjuer samt en workshop. Likaså har internationella examensstuderande bidragit med önskemål och förslag. Vi fick bland annat möjligheten att involvera tre grupper av studerande inom programmet Master of Business Administration, Service Design som gjorde en djupdykning i integrationsfrågor. Deras arbete utmynnade i rapporterna ”Supporting international students at Novia UAS Vaasa”, ”Language learning for international students at Novia UAS Vaasa” och ”Social activities in Novia Vaasa”. Dessutom höll Novias Service Design -alumn Armela Totaj (https://www.cherishyourwork.com/ ) en föreläsning om kulturkrocken som fenomen för alla intresserade i personalen: ”The international student cultural transition journey”.
Projekten har identifierat områden inom Yrkeshögskolan Novia som kan utvecklas ytterligare för att kunna möta de behov som våra internationella examensstuderande har under hela sin ”integrationsresa”. Denna integrationsresa börjar redan när den studerande börjar söka studieplats hos oss och pågår tills att den studerande utexamineras, oberoende av om hen fysiskt studerar i Finland eller i sitt hemland.
Det är ingen lätt uppgift att kort försöka summera de resultat som projektarbetet lett till, eftersom integrationsresan tangerar så många delområden inom yrkeshögskolans verksamhet. Ett övergripande resultat är dock, att vi behöver bli mer inkluderande. Här är några huvudkonklusioner:
- Studerande har ett stort behov av stöd och hjälp för att känna sig välkomna och smidigt integreras i studie- och vardagslivet. I detta arbete spelar tutorerna en stor roll.
- Det är bra att satsa på en mångsidig information till studerande. Det gäller t ex vikten av att lära sig ett lokalt språk, var man hittar språkkurser eller vilka sociala aktiviteter som ordnas. Informationen ska vara inkluderande, dvs. nå alla internationella studerande och vara på engelska. Information behöver ges regelbundet och via olika kanaler.
- Det finns ett uttalat behov av språkkurser i svenska och finska på olika nivåer.
- Våra internationella examensstuderande önskar personliga kontakter och fler personliga möten, såsom kontakt med någon att träna att tala finska/svenska med, samt kontakt med andra studerande och kontakt med lokalbefolkning.
Projektet ”Integrationsmodeller” går nu in i nästa fas, där vi specifikt kommer att utveckla och pilotera modeller för dels språkinlärning, dels stöd i integrationsprocessen. Hittills har projektet fokuserat på Nursing-programmet (Bachelor of Health Care), som är det äldsta engelskspråkiga programmet vid Yrkeshögskolan Novia med flest internationella studerande och som hör till Institutionen för Hälsa och Välfärd. I nästa fas kommer vi i tillägg att se över de specifika behoven inom Institutionerna för Företagsekonomi och Teknik och Sjöfart och vad som kunde vara intressant att testa på övriga campus utanför projektets ramar.
Fokusområdet språk inom ”Integrationsmodeller”-projektet har dessutom fått finansiering för ett nytt projekt, ”Framtidens flerspråkiga sjukskötare”, som ger oss möjligheter att vidareutveckla nya former av språkundervisning med speciellt fokus på svenska inom den engelskspråkiga sjukskötarutbildningen. Finansiärer är Konstsamfundet, Harry Schaumans Stiftelse, Otto A. Malms donationsfond och Svenska Folkskolans Vänner.
Flera lärare har involverats i utvecklingen av pilotaktiviteter. Under vårterminen 2021 initierades för internationella sjuksköterskestuderande konceptet Språkcafé, där de studerande träffas en gång i veckan tillsammans med lektorn i svenska för att under informella former träna på att tala svenska. Bland planerade pilotaktiviteter under läsåret 2021 – 2022 inom fokusområdet Språk kan förutom en vidare utveckling av Språkcaféet nämnas nivåtestning bland första årets sjuksköterskestuderande för att kunna skapa individuella lärstigar, vilket i sin tur kan resultera i bästa möjliga inlärning på den studerandes egen språknivå. Flera andra pilotaktiviteter är dessutom under planering.
Pia Jünger, Integrationskoordinator
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu