FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
Unishop – Med ambition att vara föregångare i hållbarhetsfrågor
Att vara hållbar medan man studerar kan ibland vara lite utmanande. Renata Gustafsson – medgrundaren av studerandeföretaget Unishop leder oss genom hur de implementerade hållbarheten i studerandeföretaget Unishop. Unishop säljer produkter allt från kaffemuggar till tröjor. Deras populäraste produkt är studietröjor.
Känn din leverantörskedja
För att göra deras varumärke mera hållbart, började allt med att lära känna till leverantörskedjan. Vad är produkterna gjorda av och vem producerar deras produkter var viktigt för dem att känna till. Effekten av de val som de gjorde gällande samarbetspartners handlade inte bara om miljön utan också om den omgivande leverantörskedjan som ligger nära fabrikerna, som betyder att arbetarna på klädfabrikerna får ordentlig lön, har lagstadgade arbetstider och ingen barnarbetskraft används. De valde främst sin samarbetspartner på grund av att deras produkter var certifierade och socialt hållbara.
Välja hållbara tyger
Innan verksamheten började, diskuterades det att hållbarheten bör tas i beaktande. För att ta ansvar som företag och minska CO2-avtyck, valde de att börja sälja hållbara tröjor, gjorda av ekologisk bomull som har en mer minimal kostnad för miljön och samhället.
Cirkularitet i verksamheten
Den mest sålda produkten av Unishop är studietröjan. För att förlänga livslängden på tröjorna har de haft med tvättråd som visar hur man tvättar tröjan så att den ska hålla längre. För att bli av med lager, svinn och minimera transporter valde de att ha drop-in shipping, som innebär att produkten skickas direkt från fabriken i Lettland till kunden. Som företag är de mycket medvetna om att de påverkar naturen med leveranser. För att kompensera miljön planteras ett träd för varje produkt som de säljer.
Kommunicera hållbarheten
Det första man ser när man går in på Unishops websida är att de planterar träd för varje produkt som köps. Det är viktigt att kommunicera detta för kunden och uppmuntra på detta sätt att köpa. De uppmuntrar även sina kunder att välja den ekologiska alternativen.
Unishop har alltid haft önskan att få vara en förebild för de andra studerandeföretagen på Yrkeshögskolan Novia. De har ambitionen av att göra historia på Novia och vill vara först med allt. De vill inspirera och visa andra studerandeföretag att det är möjligt att vara en studerandeverksamhet men ändå tänka på hållbarhet och fokusera på hållbarhetsfrågor.
Nästa år kommer de troligen att sälja verksamheten vidare. Då är det viktigt att ställa krav på köparen, att de har en hållbarhetsplan.
Att göra sitt varumärke mer hållbart är viktigare än någonsin, arbetslivet har krav på studeranden, och att känna till hur man gör en hållbarhetsplan har man stor nytta av senare i arbetslivet säger Renata Gustafsson.
Mer information om Unishop: Unishop.fi
Text: Emilia Nuottimäki projektassistent vid Yrkeshögskolan Novia
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu