FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
StudENT-projektet satte entreprenörskap i fokus bland Novia-studerande
Bakgrund och historia
Drivhuset grundades i Karlstad, Sverige, 1993 av två killar som kände att det inte fanns tillräckligt med stöd på universiteten för studerande som var intresserade av att starta företag. Därför startade de en handledningsverksamhet för detta ändamål. Som en följd av sina insatser kunde de senare visa på en ökning av antalet studerandedrivna startups i regionen, vilket väckte uppmärksamhet hos andra regioner. Genom åren expanderade Drivhuset till andra orter i Sverige och som bäst fanns det 13 Drivhus i Sverige i anslutning till olika universitet. Ett norskt Drivhus etablerades i Östfold år 2005.
Yrkeshögskolan Novia har varit medlem i Drivhuset sedan 2018. Långt innan dess har tradenomstuderande i Åbo utbildats enligt teaminlärningsmodellen. Teaminlärning handlar om hur en grupp människor, genom samarbete och interaktion, lär sig tillsammans och utvecklar sin gemensamma kompetens. Hos Novia kombineras teaminlärning med entreprenörskap genom att alla tradenomstuderande i början av sina 3,5-åriga bachelorstudier delas in i team om cirka 20 studerande. Varje team startar sedan sitt eget företag och utvecklar olika affärsidéer för att lära sig affärer genom att faktiskt bedriva dem. Varje vecka har de två s.k. träningar á tre timmar, då de jobbar med sin affärsverksamhet med stöd av en coach. Läroplanen är uppbyggd för att stöda deras affärsverksamhet med de kompetenser som behövs i olika faser. I slutet av studierna säljs företaget antingen vidare, övertas av en mindre grupp studerande eller avslutas.
Varför är det viktigt att satsa på entreprenörskap? Ett ökat behov av entreprenörer har konstaterats i samhället, med tanke på de snabba förändringar som sker i arbetslivet. Även om Finland ligger rätt bra till med ett relativt högt antal företagare (13,5% av den totala arbetskraften) jämfört med de övriga nordiska länderna, har antalet företagare enligt Statistikcentralen de facto minskat med 8 000 från 2022 till 2023 (Valkama, 2024).
I Novias nya strategi fram till 2030 definieras entreprenörskap som ett styrkeområde för yrkeshögskolan, vilket även talar för angelägenheten av projektet StudENT, som närmar sig sitt avslut i skrivande stund.
Projekt StudENT
Som namnet antyder handlade projektet om att kombinera entreprenörskap och studerande. Projektet finansierades av Konstsamfundet samt William Thurings stiftelse och pågick 2022-2024. Syftet med projektet var att skapa en modell för hållbart entreprenörskap i undervisning. Under projektet genomfördes många aktiviteter, som beskrivs nedan. Som huvudmetod använder sig Drivhuset av "loopa", vilket innebär att testa och utveckla sina idéer med målgruppen genom flera iterationer (ben Salem Dynehäll & Lärk Ståhlberg, 2015). Omfattande looping genomfördes följaktligen under hela projektet. Detta innebar möten med studerande på olika campus under exempelvis de första veckorna av deras studier eller deltagande i befintliga kurser för olika utbildningsprogram, för att informera om de möjligheter som Drivhuset erbjuder och ta reda på målgruppens, nämligen studerande från alla fyra campus vid Novia i Åbo, Vasa, Raseborg och Jakobstad, behov och preferenser. Två marknadsundersökningar gjordes bland alla Novia-studerande för att undersöka vad de vet om Drivhuset och vilken typ av tjänster de skulle önska sig. Kommunikation skedde också genom e-post, roll-ups på alla campus och information på intranätet och webbplatserna för Novia för att öka medvetenheten och kännedomen om Drivhuset.
Modell för Drivhuset Novia
Benchmarkingresor till olika Drivhus i Sverige genomfördes för att lära sig deras arbetssätt och utbud gentemot studerande. Baserat på benchmarkingen och loopandet med studerande och lärare vid Novia utvecklades följande modell av en studerande som en del av hans examensarbete.
Modellen presenterar tre olika typer av aktiviteter, nämligen vägledning för studerande som har en affärsidé de vill vidareutveckla, olika typer av evenemang om gästföreläsningar, hackathons, seminarier mm., samt utbildning i form av inslag av Drivhusets metoder i befintliga kurser alternativt separata s.k. acceleratorkurser. En acceleratorkurs innebär en intensivkurs på ca. 8 veckor, där deltagarna utvecklar en affärsidé baserat på personliga styrkor och intressen. Idéen finslipas genom olika loopar och med hjälp av Drivhusets verktyg och pitchas i slutet av kursen inför en jury.
Kurser och utbildning
Under projektet ordnades tre acceleratorkurser för studerande i Åbo och Vasa. I Åbo bestod grupperna främst av tradenomstuderande, medan kursen i Vasa dominerades av ingenjörsstuderande. Affärsidéerna varierade från uthyrning av padel-racketar till inkvartering i lyxtält och maskiner som kan vara behjälpliga vid träning av en viss sport. Åtminstone fyra företag grundades som en följd av dessa kurser. En annan följd var att Novia fick en till verksamhetsledare för Drivhuset i Vasa, då man insåg behovet av lokal närvaro. En större satsning gjordes också i Åbo gällande integrerandet av Drivhusets verktyg i kurserna för tradenomstuderande, speciellt under första året, för att få i gång entreprenörsandan på bästa sätt från dag ett. Detta har tagit sig uttryck i att den årskull tradenomstuderande som inledde sina studier 2024 varit mer drivna än någonsin i att samla in startkapital för sina företag.
Gästföreläsningar och vägledning
I marknadsundersökningarna framkom att studerande önskade fler gästföreläsningar. En serie gästföreläsningar ordnades följaktligen våren 2023, och bestod av såväl alumner från olika inriktningar som övriga entreprenörer. Förutom tradenomstuderande fick vi höra av socionom-, ingenjör och agrologalumner, som startat eget eller fortsatt driva familjeföretag. Dessa inspirationsföreläsningar ordnades via Teams, för att möjliggöra för alla studerande att delta oberoende av studieort. Några av föreläsningarna gick på engelska, med tanke på våra internationella studerande som dominerat efterfrågan på entreprenörskapsvägledning. Flera av dem är obekanta med hur systemet i Finland fungerar och önskar hjälp med att vidareutveckla sina idéer, medan de studerande som ingår i teamföretagen redan får mycket hjälp av sin teamcoach och sina lärare i samband med kurser och träningar. Tanken är att i framtiden kunna ha regelbundna tider för vägledning och ett utrymme, som möjliggör för de studerande att söka sig dit med låg tröskel för att bolla sina tankar och idéer.
Evenemang
I tillägg till ovannämnda aktiviteter ordnades inom projektet även andra s.k. evenemang, som företagsfrukostar och olika hackathons, dvs. intensiva 1-2 dagars uppdrag där studerande löser olika utmaningar i mindre grupper.
Teman för dessa hackathons var cirkulär ekonomi, human resource management, service design och diversitet. Vissa ordnades som valfria kurser, medan övriga var knutna till en viss obligatorisk kurs. 1-3 uppdragsgivare bidrog i varje hackathon med en specifik utmaning, som de studerande hade en begränsad tid att lösa. Grupperna var blandade så att medlemmarna inte nödvändigtvis kände varandra, och det ingick internationella studerande och studerande från andra utbildningsprogram i vissa av dem. Dessa har beskrivits mer i detalj i andra bloggar (Andrésen, 2023 & 2024; Andrésen & Engberg 2024) och de har konstaterats vara ett bra sätt att få i gång kreativiteten och innovationsförmågan hos studerande och har varit väldigt uppskattade som inlärningsmetod.
Utbyten
Slutligen ingick även ett utbyte med studerande och lärare från Novia i Åbo och Högskolan på Åland, som besökte Drivhuset i Göteborg hösten 2023 och fick delta i undervisning på Chalmers Universitet för att se hur Drivhuset jobbar med deras studerande. Detta nordiska utbyte gav mycket åt såväl studerande som lärare, eftersom man lär sig genom att se hur andra jobbar och ibland tänker olika än man själv. Framför allt lär man sig och utvecklas genom att gå utanför sin bekvämlighetszon (ben Salem Dynehäll & Denti, 2020). Tanken är att fortsätta studerandeutbyten i form av s.k. BIP-kurser (Blended Intensive Program) med andra nordiska parter. Novia ordnade redan hösten 2024 en BIP-kurs i Kroatien tillsammans med tre europeiska universitet, och resultaten var väldigt positiva. Kursen baserade sig i stort på Drivhusets metoder. Några av Novias personal fick även chansen att delta i ett sk. Innovation Bootcamp som ordnades vid Umeå universitet i slutet av året 2024, ett årligt evenemang som samlar ett trettiotal studerande kring en innovationsprocess som avslutas med en pitchtävling. Tanken är att Novias studerande i framtiden kunde delta i denna.
Lärdomar
Vad kan vi då lära oss av detta projekt? Jo, att entreprenörskap är ett viktigt område som kräver fortlöpande satsningar i form av utbildning, olika verktyg, utbyten av tankar och erfarenheter mellan människor samt olika typer av gemensamma evenemang som föser oss utanför vår bekvämlighetszon. Det krävs en hel del kommunikation på olika kanaler och fotarbete på flera fronter för att starta och framför allt hålla i gång samarbeten och skapa best practises. Tiden utgör ofta det största hindret, då arbetslivet är fyllt av olika uppgifter som behöver prioriteras och som inte ger utrymme för det luft som behövs för att skapa något nytt.
En stark lärdom är att mer involvera studerande i yrkeshögskolans projekt, via examensarbeten, praktiker och projektuppdrag i samband med olika kurser samt att koppla olika innovationsevenemang som hackathons till befintliga kurser i stället för att skapa separata forum för dessa. Därigenom slår man två flugor i en smäll och når en större grupp potentiella framtida företagare.
Källor:
Andrésen, A. (2023): Novia Företagsekonomi ordnade ett hackathon i cirkulär ekonomi. Novialia. FUI-bloggen 31.1.2023. https://novialia.novia.fi/bloggar/fui-bloggen/novia-foretagsekonomi-ordnade-ett-hackathon-i-cirkular-ekonomi
Andrésen, A. (2024): Light in the Dark – Design Jam. Novialia. FUI-bloggen 10.6.2024. https://novialia.novia.fi/novialia/bloggar/fui-bloggen/light-in-the-dark-design-jam-
Andrésen, A. & Engberg, M. (2024): Intercultural hackathon on inclusive leadership at Novia Business 3-4-10-2024. Novialia. Pedagogiska bloggen 12.11.2024. https://novialia.novia.fi/bloggar/pedagogiska-bloggen-/intercultural-hackathon-on-inclusive-leadership-at-novia-business-3-4-10-2024
Ben Salem Dynehäll, M. & Denti, L. (2020): Tookig- att leda i osäkerhet. Liber AB.
Ben Salem Dynehäll, M. & Lärk Ståhlberg, A. (2015): Loopa. Affärsutveckling för entreprenörer. Liber AB.
Ehrnsten, J. (2023): Att skapa framtida entreprenörer: en affärsmodell för Drivhuset Novia. Yrkeshögskolan Novia. Examensarbete för tradenomexamen.
Valkama, H. 2024: Suomessa vain harvat ryhtyvät yrittäjiksi ja vielä harvemmat tavoittelevat kasvua – ”Oli aika rankkaa”. Yle Työelämä. 12.4.2024 https://yle.fi/a/74-20082142
Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 18.12.2024.
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu