
FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
Projektet som skapar gyllene stunder för äldre

Ett stort behov av internationell rekrytering inom social- och hälsovården
Social- och hälsosektorn i Finland lider av brist på kompetent arbetskraft. På grund av detta finns ett behov av att rekrytera nya experter till området även från utlandet. Andelen internationell arbetskraft inom social- och hälsovårdssektorn är tills vidare bara några procent i de flesta yrkesgrupper. Enligt Arbets- och näringsministeriets utredning är behovet av internationell rekrytering stort och förväntas öka de kommande åren. Särskilt stor är bristen på närvårdare och sjukskötare (Arbets- och näringsministeriet, 2023).
Intresse för de engelskspråkiga utbildningarna har ökat
Behovet av internationell arbetskraft är stort och för att möta detta behov vidtas åtgärder på nationell, regional och lokal nivå. Yrkeshögskolan Novias roll som utbildare är att tillgodose det regionala arbetslivets behov av utbildad arbetskraft (Jünger och Herrgård-Backlund 2022). Yrkeshögskolan Novia har på senare år utökat utbudet av engelskspråkiga utbildningar för att i allt högre grad möta arbetslivets behov. Novias internationella Bachelor- och Masterutbildningar på engelska intresserar många (Novia Pressmeddelande 19.1.2024). Novia noterade redan under pandemin en markant ökning i antalet sökande till sjukskötarutbildningen på engelska. Från år 2020 till 2022 ökade antalet sökande med 442 % och trenden fortsatte med över 3000 sökande till programmet våren 2023. I den senaste ansökan som avslutades 17.1.2024, sökte totalt 4166 personer till Novias engelskspråkiga utbildningar och totalt 322 studieplatser fanns tillgängliga. Den populäraste utbildningen på kandidatnivå var Bachelor of Health Care, Nursing i Vasa, med över 2000 sökande (Novia Pressmeddelande 19.1.2024).
Många vill stanna i Finland men stöd för att lära sig språket behövs
Enligt en undersökning av Arbets- och näringsministeriet upplevde mer än 80 procent av sjukskötare och studerande från länder utanför EU/EES att deras invandringsupplevelse till Finland som helhet hade varit framgångsrik. Dessutom uppgav 90 procent att de skulle kunna rekommendera att studera eller arbeta inom social- och hälsovårdssektorn i Finland. De negativa erfarenheterna som nämndes handlade om utmaningar med språkinlärning, bemötande i Finland och lönenivån jämfört med arbetsbördan och levnadskostnaderna. Enligt deras egen uppfattning hade majoriteten av de tillfrågade tillräcklig kompetens för att studera eller arbeta i Finland från sitt ursprungsland. De färdigheter som upplevdes som otillräckliga var främst kopplade till språkkunskaper. Stöd för språkkunskaper nämndes oftast som svar på frågan om vilka insatser som bäst underlättar integration i arbetsgemenskapen i Finland. Dessutom uttrycktes önskemål om åtgärder för att öka samhällets och arbetslivets mottaglighet samt för att göra processen för kvalificering smidigare (Arbets- och näringsministeriet, 2023).
Många studerande från länder utanför EU vill stanna i Finland efter examen, men få av dem som får en studieplats hittar jobb på studieorten. Till exempel uppskattar man vid Yrkeshögskolan Centria att cirka 60–70 % säger att de vill stanna i landet och ungefär hälften av dem vill stanna kvar i regionen. Studerande har till exempel sagt att de skulle vilja stanna i regionen, men att de har svårt att komma in i det finska samhället; det är svårt att få kontakter, och utan dem kan du inte lära dig ett språk, och utan språkkunskaper kan du inte få jobb. Alla utländska studerande har obligatoriska språkkurser, men Centrias erfarenhet är att det är svårt att lära sig språk bara i klassrummet, man måste använda språket (Löv, 2023).
Ett nytt sätt att öva sin svenska
Vid Yrkeshögskolan Novia har nya modeller utvecklats inom språkundervisningen för att stödja studerande med internationell bakgrund i deras inlärning av svenska. Studerandena behöver kunskaper i både svenska och finska för att ta examen. Språkkunskapskravet ställs av både arbetslivet och tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira. Tillräckliga språkkunskaper behövs inte bara efter examen, utan krävs redan under praktikperioden i slutet av första läsåret.
Modellen som utvecklades inom språkundervisningen för att stödja studerande med internationell bakgrund i deras inlärning av svenska implementerades i praktiken på två olika vis. Den första gick ut på att socionomstuderande inom ramen för kursen “Personaladministration och teamarbete” handledde internationella studerande i genomförandet av aktiviteter på ett äldreboende. Socionomstuderande och internationella studerande förberedde sig gruppvis inför aktiviteterna och fick material för att öva specifika ord och uttryck för de program de planerat. De svenskspråkiga socionomstuderandena gav stöd åt de internationella studerandena i såväl förberedelser som vid själva genomförandet och tillsammans höll de aktivitetsstunder på flera avdelningar.
Den andra metoden går ut på att de internationella studerande som önskar delta i besöken på äldreboenden inom ramen för projektet Gyllene Stunden blir inbjudna till övningstillfällen med projektgruppen inför varje ny aktivitetsstund. Varje besök på äldreboendet innebär en ny aktivitet och studerande förbereder sig genom att öva ord och uttryck både i klassrummet och på egen hand inför besöket. Studerande får övningsmaterial och instruktioner som hjälper dem, exempelvis ordlistor samt listor med användbara frågor, fraser och uttryck. Vid besöken delas studerande in i mindre grupper och håller aktiviteter på flera avdelningar samtidigt. Projektpersonalen finns med som stöd under hela aktivitetsstunden. Projektet erbjuder internationella studerande möjlighet att öva sin svenska på ett kreativt sätt, utöver den traditionella undervisningen.

Bild 1. Studerande övar inför Bingo. Bild 2. Material för Aliasspel (material från https://ryhmarenki.fi/piirra-aantele-nayttele/)
Genom projektet får engelskspråkiga vårdstuderande använda svenska i interaktion med klienter i en autentisk miljö, utan att fokusera på vårdåtgärder. Det här har varit mycket uppskattat av studerandena. Studerande önskar att denna typ av aktiviteter kunde ordnas oftare och man hoppas få fortsätta ta del av liknande projektverksamhet i framtiden.
Exempel på vad studerande sagt om deltagandet i projektverksamheten:
“It was fun, and it increased my level of empathy and also gave me a taste of what it means to be a nurse.”
” This kind of activities should be organized more often.”
” It was so good from Swedish learning perspective and from elderly side also. We learned a lot. I am looking forward to this kind of project again. Thank you for the opportunities that we got to improve our Swedish with native speaker”
De gyllene stunderna på äldreboenden
Vid de regelbundna besöken på äldreboendena leder studerande aktiviteter på svenska. Exempel på aktiviteter som ordnas är sittgymnastik, sångstund, bingo och alias. Vid de enheter där projektverksamheten hittills genomförts har de ledda aktiviteterna och trevliga stunderna av gemenskap tillsammans med studerande uppskattats. Projektverksamheten ger dessutom en möjlighet att skapa positiva möten mellan potentiella arbetsgivare och framtida arbetstagare.
”Personalen tyckte att studeranden var modiga, pratade bra svenska och studeranden verkade också ha roligt under tiden.” – Serviceenhetschef
I samband med besöken får klienterna ta del av underhållande och varierande program. Det är uppskattat med avbrott i vardagsrutinerna och genom att delta i projektaktiviteterna får klienterna en guldkant på tillvaron. Det ses även som en fördel att aktiviteterna leds av någon annan än ordinarie personal eftersom dessa redan har mycket att anpassa sig till i sitt arbete.
”Det är positivt när ni ordnar gyllene stunder som inte förutsätter att personalen ska "engagera" sig så mycket [...] personalen behöver hela tiden anpassa sig och vara flexibla inför mycket nytt som händer nu för tiden, så när det händer något och de "bara får hänga på" är alltid trevligt.
– Serviceenhetschef

Bild 3 och 4. Bingo på äldreboende Bild 5. Övning inför sångstund med de äldre
De gyllene stunderna på äldreboendena är meningsfulla för alla inblandade, särskilt för de äldre som tar del av aktiviteterna. Personalen har under besöken uppmärksammat att tillfället har lockat till social samvaro och aktivitet utöver det vanliga:
”Det fanns ett par klienter som inte annars pratar så mycket, men vid något tillfälle hade någon pratat hela meningar och använt ord, som personalen sa, inte hörde till vanligheterna.”
- Serviceenhetschef
Positiva möten mellan arbetsgivare och framtida arbetstagare
I samband med besöken finns goda möjligheter att få nya kontakter och skapa samarbeten med potentiella arbetsgivare i regionen. Studerande bekantar sig med arbetsplatser och arbetslivet i Finland samtidigt som arbetsgivare under lättsamma former ges möjlighet att bekanta sig med framtida arbetstagare. Projektverksamheten planeras så att den bedrivs utanför studiemiljön vilket innebär att den också kan sträcka sig utanför Vasa centrum. Genom att studerande skapar personliga kontakter till personal och klienter ökar antalet studerande från det engelskspråkiga programmet som får praktikplatser och integreras i det finländska arbetslivet. Detta gäller inte bara i den egna studiestaden utan även i byar och städer utanför, vilket ger en bredare förståelse för arbetsmarknaden.
Liknade verksamhet på andra håll i Finland
Flera språk- och praktikprojekt har genomförts på äldreboenden, bland annat av Folkhälsan i samarbete med utbildningsinstitutioner som Yrkeshögskolan Arcada, Yrkesinstitutet Prakticum, Borgå Folkakademi i Nyland och Yrkesakademin i Österbotten. Projekten har riktats till personer med utländsk bakgrund som ofta har vårderfarenhet från sina hemländer och bygger på en kombination av intensiv språkutbildning i svenska och praktik på vårdenheter. Praktiken fokuserar inledningsvis på språkträning genom social interaktion med äldre, vilket har upplevts som givande både för språkutveckling och kulturellt utbyte. Programmen har lett till att flera deltagare fått arbete hos Folkhälsan, som ser satsningen som en värdefull investering för framtiden. (Folkhälsan 2019, Savander 2021, 2022, 2023).
Vidareutveckling av konceptet Gyllene stunden
Lärdomar och goda resultat från projektverksamheten tas tillvara. Inom projektet har konceptet vidareutvecklats och ett upplägg har skapats som en del av högskolans ordinarie verksamhet. Studerande har nu möjlighet att välja kursen “Öva svenska i autentiska miljöer” som baseras på verksamheten i projektet Gyllene Stunden. Målsättningen är att konceptet kunde ta formen av en service som äldreboenden i Österbotten kan beställa.
Inforuta
Projektet Gyllene stunden har vidareutvecklats från det framgångsrika konceptet med språkundervisning i svenska som tidigare testades med engelskspråkiga sjukskötarstuderande vid Yrkeshögskolan Novia. Tidigare projektet finns att läsa om på Vasabladet och Svenska Yle. Projektet Gyllene Stunden har utvecklat konceptet och spridit metoden till andra delar av Svenskösterbotten.
Projektet pågår under tiden 1.5.2023-30.6.2025 och finansieras av Svenska kulturfonden, Svenska Litteratursällskapet, Harry Schaumans Stiftelse, Emilie och Rudolf Gesellius fond samt William Thurings stiftelse.
Källförteckning
Folkhälsan. (2019). Vårdstuderande med utländsk bakgrund kan få jobb via språkpraktik. Tillgänglig: https://www.folkhalsan.fi/nyheter/2019/maj/vardpraktik/
Jünger, P. & Herrgård-Backlund, T. (2022). Blivande vårdare bakar och spelar bingo med boende på Solgård. Vasabladet 3.9.2022. s. 24.
Löv, M. (2023). 12 000 utländska unga vill studera på yrkeshögskolan Centria – men få av dem som får studieplats hittar jobb i regionen. Yle 23.01.2023. Tillgänglig: https://svenska.yle.fi/a/7-10026860
Novia Pressmeddelande 19.1.2024. Många vill studera på engelska vid Novia. Tillgänglig: https://www.novia.fi/nyheter/pressmeddelande/manga-vill-studera-pa-engelska-vid-novia
Savander, J. (2021). ”Jag hoppas få ett fast arbete”. Folkhälsan 18.11.2021. Tillgänglig: https://www.folkhalsan.fi/nyheter/2021/november/svenskakurs/
Savander, J. (2022). Klienter lär gärna ryska praktikanter: Det här är en ylletröja! Folkhälsan 15.2.2022. Tillgänglig: https://www.folkhalsan.fi/nyheter/2022/februari/sprakpraktik/
Savander, J. (2023). En möjlighet att börja ett nytt liv. Folkhälsan 6.2.2023. Tillgänglig: https://www.folkhalsan.fi/nyheter/2023/februari/ukrainare_utbildning/
Arbets- och näringsministeriet (2023). Två nya utredningar ger information om hur man kan främja internationell rekrytering inom social- och hälsovården. Nyhet 27.6.2023. Tillgänglig: https://valtioneuvosto.fi/sv/-//1410877/tva-nya-utredningar-ger-information-om-hur-man-kan-framja-internationell-rekrytering-inom-social-och-halsovarden
Författare:
Nanette Westergård, projektforskare Yrkeshögskolan Novia
Terese Herrgård-Backlund, lektor Yrkeshögskolan Novia
Åsa Lågland, lektor Yrkeshögskolan Novia
Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 15.1.2025.
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu