Problembaserat lärande i uppdrag från näringslivet

23.8.2024
Granskat inlägg - Reviewed post
Blogginlagg problembaserat larande 2024

Yrkeshögskolan Novia strävar efter att vara en studerande- och arbetslivsnära entreprenörsmässig högskola, där fokus ligger på att främja samarbete med till exempel näringslivet. Enligt profilen är det således önskvärt att integrera uppdrag från arbetslivet i undervisningen. Att utföra uppdrag och lösa verkliga problem är stommen i problembaserat lärande (PBL). Med detta som bakgrund var det således naturligt att initiera en samarbetskurs i projektet Novia-Hub Sydösterbotten, där tradenomstuderande från Vasa-enheten utförde uppdrag åt företag.

Vad är problembaserat lärande

Grundtanken i PBL är att lärandet bör vara autentiskt, meningsfullt, engagerande och att de studerande har en aktiv roll. Genom att arbeta med verkliga problem får de studerande en möjlighet att tillämpa sina kunskaper och praktiska färdigheter i sådana situationer som förbereder dem för arbetslivet. Arbetsgången i PBL är i grova drag att först analysera problemet, därefter samla in relevant information för att till slut generera lösningar och argumentera för dem. Under denna process uppmuntras de studerande att använda kritiskt tänkande, problemlösnings- och samarbetsförmåga. PBL betonar även vikten av att bygga på existerande kunskap, samt söka ny kunskap och tillämpa dem i lösningen av problemen. För att lösa komplexa problem behövs kunskap möjligen från olika ämnesområden, vilket uppmuntrar de studerande att arbeta tvärvetenskapligt och se samband mellan olika ämnen.

Givetvis finns det också vissa utmaningar med att arbeta med PBL. Sett ur ett studerandeperspektiv kräver metoden självständighet, initiativ-, problemlösnings-, och samarbetsförmåga, vilket alla studerande nödvändigtvis inte har utvecklat. Vissa studerande föredrar mera lärarstyrd inlärning. Ur en lärarsynvinkel är en av utmaningarna att PBL kräver noggrant planerad handledning för att säkerställa att de studerande får tillräckligt med stöd för att lösa komplexa problem. Läraren bör även se till att de studerande har verktyg att lösa problemen. Grundläggande kunskaper i form av teori och modeller, samt övriga färdigheter kan inte förbises och bör integreras i metoden. Bedömning av studieprestationer inom ramen för PBL kan vara krävande. Att utvärdera en arbetsinsats och de färdigheter som de studerande har utvecklat i till exempel ett uppdrag från näringslivet kan fordra andra bedömningskriterier än de traditionella.

Projektet Novia-Hub Sydösterbotten

Målet med projektet var att stöda utvecklingen inom kultur, företagsekonomi, hälsa och välfärd, samt teknik i Sydösterbotten genom att stärka Novias närvaro i regionen och öka medvetenheten om olika former av samarbetsmöjligheter med högskolan bland till exempel föreningar, offentliga organisationer och företag. Projektet startade 2022, med avslut våren 2024. Slutresultatet av projektet skall bidra till att höja omfattningen av Novias verksamhet i regionen, med sikte på att upprätthålla en stark sådan efter projekttiden. Den direkta tillgången till högskolans resurspool skall främja regional utveckling och bidra till att regionen är lockande för nyutexaminerade.

För att uppnå målen var projektets aktiviteter uppdelade på ett antal arbetspaket. Ett arbetspaket hade namnet ”Studerandeinsatser”, där tanken var att försöka matcha målgruppens behov mot den resurs som de studerande från Novia utgör. En insats kunde innebära att de studerande genomförde sin praktik i till exempel ett företag i regionen eller utförde ett examensarbete för dem. Det kunde också innebära att genomföra uppdrag åt en uppdragsgivare inom ramen för en kurs.

Projektkurs

Uppdragen genomfördes inom ramen för en för ändamålet skapad projektkurs med omfattningen 3 studiepoäng. Den valfria kursen pågick mellan oktober 2023 och januari 2024. Läromålen för kursen var att de studerande 1) kan planera, genomföra och utvärdera ett projekt kopplat till ett verkligt problem som uppdragsgivaren vill ha löst, 2) kan välja och tillämpa relevanta teorier, modeller och analysverktyg för projektet, 3) kan samarbeta med uppdragsgivaren, 4) kan framföra en övertygande presentation till uppdragsgivaren i slutet av projektet, samt 5) kan hantera aspekter av professionalism och konfidentialitet i relationen till uppdragsgivaren. Förutom att utföra uppdragen och presentera resultaten, hörde även besök hos uppdragsgivarna, handledningssessioner, repetition av relevanta teorier, modeller och analysverktyg, samt en online-kurs i projekthantering till aktiviteterna.

De studerande som deltog i kursen utförde uppdrag för totalt fem företag och en stiftelse med småskalig affärsverksamhet, tre i Närpes och tre i Kristinestad. Alla kan kategoriseras som småföretag, några till och med som enmansföretag. Uppdragen var främst relaterade till uppdragsgivarnas marknadsföring, såsom att analysera och praktiskt utveckla deras digitala marknadsföring genom att göra inlägg på till exempel sociala medier, att jämföra med konkurrenternas digitala marknadsföring, att uppgöra en marknadsföringsplan för de digitala kanalerna, att fungera som testpiloter för två produkter, samt att göra en marknadsanalys och utveckla tjänsteutbudet. 

Närpesregionens utvecklingsbolag Dynamo, Business Kristinestad, samt företagen som deltog var Novias viktigaste samarbetsparter i kursen. Företagen anmälde sitt intresse för samarbetskursen via Dynamo och Business Kristinestad. Det uppstod ett positivt problem i och med att fler företag än vad som rymdes med anmälde sig. En del av företag som lämnade utanför erbjöds i stället att uppdragen kunde genomföras till exempel som examensarbeten. I skrivande stund är det två företag som får hjälp av studerande på det sättet.

Insikter från projektkursen

I rollen som lärare och handledare för projektkursen är min första reflektion att flexibilitet krävs när man utgående från PBL jobbar med uppdrag. Det slutliga innehållet i kursen utkristalliserades först efter diskussioner med uppdragsgivarna, och vilka problem de ville ha lösta. En projektkurs är svår att traditionellt schemalägga, eftersom till exempel besök hos uppdragsgivarna måste synkroniseras enligt allas tidtabeller. 

Min andra reflektion är att studerande upplevde projektkursen som engagerande. Kursen var valfri, och de studerande hade på eget initiativ valt att gå kursen. De uppskattade möjligheten att själva utforma hur de tog sig an och löste uppdragen, som till sitt innehåll var på rätt kunskapsnivå. De studerande initierade egna aktiviteter och egna besök hos uppdragsgivarna. En annan aspekt som nämndes var omväxling. Kursens upplägg avvek från övriga kurser, och gav en omväxling i studievardagen. De studerande påpekade att de fick en insikt i företagens vardag och de mångfacetterade problem de stöter på. Min intention var att tona ner min roll i till exempel mötena med uppdragsgivarna. I stället var det de studerande som var aktiva i diskussionen i samband med företagsbesöken och presentationerna. 

En tredje reflektion är att bedömningen av en projektkurs kan kräva anpassning. I kursbeskrivningen fanns de på förhand planerade bedömningsgrunder angivna, men de fick i viss mån skrotas. Orsaken var att uppdragen var olika vad gäller innehåll och aktiviteter så det blev svårt att jämföra äpplen med päron. Lösningen blev att mera utgå från aktivitet och engagemang än innehållet i den skriftliga slutrapporten. En fjärde reflektion är att samarbete med olika aktörer bygger på ditt nätverk. Mötena med företagarna och representanterna för Dynamo och Kristinestads Näringslivscentral gjorde att alla nu har nya kontakter i regionen. 

Vid diskussioner med de involverade företagen framgick det att de upplevde att samarbetet gav dem en nytta. De fick nya idéer och konkreta förslag att utnyttja i marknadsföringen. De var av den åsikten att det alltid är bra att få en utomståendes syn och respons på vad de gör och kunde göra annorlunda, för att ändra tankesättet och inte fortsätta i gamla spår. Till exempel ett av företagen håller på att förnya sin hemsida, så projektkursen kom i precis rätt tid för att få nya tips. Samarbetet gav företagen även en insikt i att det finns framtida möjligheter till uppdrag tillsammans med Novia, till exempel i form av examensarbeten. Utmaningar de upplevde var närmast kopplade till egen tid, eget engagemang och att få det synkroniserat. Småföretag har stor nytta av hjälpen de studerande kan erbjuda, men det kräver att företagen har tid att fokusera på ett dylikt samarbete för att vara ett tillräckligt stöd för de studerande samt för att kunna få ut det de förväntar sig. Min sista reflektion är således att kursen, trots vissa mindre utmaningar ändå uppfyllde målen sett ur uppdragsgivarnas synvinkel.

PBL har potentialen att vara en aktiverande metod för inlärning när den genomförs på ett flexibelt men ändå strukturerat sätt. PBL främjar en djupare förståelse för situationer som studerande kan stöta på i arbetslivet och ökar deras motivation och engagemang för sitt eget lärande. Det är viktigt att vara medveten om både möjligheterna och utmaningarna vid kursplanering och -genomförande.

Länkar:

Information om projektet:

  • Novia-Hub Sydösterbotten (2024). Finns tillgänglig på https://www.novia.fi/hub-sydosterbotten/om-projektet.
  • Litteratur (tillgängliga online på Ebook Central):
  • Barrett, T. & Moore, S. (Eds.) (2010). New Approaches to Problem-Based Learning: Revitalising Your Practice in Higher Education. Taylor & Francis Group
  • Bridges, S. M. & Imafuku, R. (Eds.) (2020). Interactional Research into Problem-Based Learning. Purdue University Press.
  • Moallem, M., Woei Hung, W. & Dabbagh, N. (Eds.) (2019). The Wiley Handbook of Problem-Based Learning. John & Wiley Sons.
  • Walker, A., Leary, H. & Hmelo-Silver, C. (Eds.) (2015). Essential Readings in Problem-Based Learning: Exploring and Extending the Legacy of Howard S. Barrows. Purdue University Press.

Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 23.8.2024

Skribent:
Henrik Virtanen
Nyckelord:
Granskat inlägg, pedagogik, FUI, Problembaserat lärande, publikation

FUI-bloggen

FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I  bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.

Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg". 

Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns. 

Posta din kommentar

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu