FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
Ingenjören från Italien som studerar till sjukskötare i Finland
Stark önskan att få hjälpa människor – och att lära sig två lokala språk
Sjukskötarstuderande som kommer till Finland för att studera för examen behöver språkkunskaper i de lokala språken redan i ett mycket tidigt skede av sina studier. Jag har träffat Asäd Karim, en av de studerande som påbörjade sina sjukskötarstudier på engelskspråkiga utbildningen Bachelor of Health Care, Nursing vid Yrkeshögskolan Novia i Vasa hösten 2021. Jag har haft förmånen att följa hans ”språkresa” under de två läsåren som han hittills studerat på Novia. Asäds egen resa till Finland för att studera och till att lära sig svenska är intressant, samtidigt som hans berättelse konkretiserar hur hårt och målmedvetet en internationell studerande faktiskt behöver jobba för att nå sina yrkesdrömmar i Finland.
Språkkunskaper behövs för att sjukskötarstuderande ska kunna göra sin första praktikperiod, som infaller i slutet av det första studieåret. Att lära sig både skriftlig och muntlig finska eller svenska är med andra ord en stor och kritisk utmaning redan från start. Går det överhuvudtaget att kombinera krävande sjukskötarstudier med att samtidigt lära sig ett nytt språk från grunden och detta så snabbt som möjligt?
Asäd har sina rötter i både Indien och Turkiet, men har tidigare bott och studerat i Italien. Hans hem- och studiestad i Italien är Padova, en stad med ca 300 000 invånare i norra delen av landet, en halvtimmes väg från Venedig. En intressant detalj i hans utbildningsbakgrund är att han redan har en universitetsexamen i Environmental Engineering och är därmed utbildad ingenjör inom miljöteknik. När vi ifjol, sommaren 2022, träffades över en kopp kaffe för att sammanfatta Asäds första studieår i Finland, var det en till sak som överraskade: vi kunde samtala på svenska! Hur är det möjligt, efter att ha bott i Vasa endast två terminer?
Vägen till sjukskötarstudier
Men först, låt oss börja med hur det kommer sig, att en ingenjör valt att komma till Finland och mer specifikt för att studera till sjukskötare. Asäd berättar, att han under sina ingenjörsstudier i Italien hade möjlighet att åka till Uleåborg som utbytesstuderande under höstterminen 2019. Den upplevelsen gav honom mersmak för Finland. Bara kort efter att han återvänt hem till Padova efter utbytet förändrades tillvaron radikalt. Asäds hemstad ligger inte alltför långt ifrån Bergamo, en av de orter som pga sin ålderstigna befolkning drabbades extra hårt av coronapandemin. De flesta av oss minns antagligen mycket väl de förskräckliga nyhetsrapporteringarna därifrån. Asäd har alltså personliga erfarenheter av att tvingas vara instängd inom hemmets fyra väggar i flera månader allt medan pandemin härjade som värst och ambulanserna körde i skytteltrafik utanför huset med tjutande sirener, dygnet runt. Det var en skrämmande upplevelse, medger Asäd. Han hade redan innan tänkt tanken att han efter de ganska teoretiska ingenjörsstudierna skulle vilja göra något mer praktiskt, samtidigt som han skulle vilja arbeta med något som ger honom möjligheter att träffa och hjälpa människor. Det var någonstans där och då under pandemin som han bestämde sig för att söka till Finland för att vidareutbilda sig till sjukskötare. Han vill i framtiden arbeta med hållbarhetsfrågor och ser många möjligheter i att kunna kombinera sin teknikutbildning med sin vårdutbildning, och samtidigt dra nytta av sin internationella bakgrund.
Språkstudier på flera sätt
Men det här med att lära sig svenska då? Asäd berättar att han från dag 1 var helt fokuserad på att lära sig svenska så fort som möjligt, för han visste, att för att kunna arbeta här som sjukskötare måste man behärska både svenska och finska på en viss nivå. Redan den första dagen i Vasa besökte han därför Vasa stads Welcome Office för att höra var det finns språkkurser som han kan anmäla sig till.[1]
Sedan dess har Asäd ägnat ett par kvällar i veckan åt kurser i svenska på Vasa medborgarinstitut Alma. Som ett komplement till dessa språkstudier började Asäd delta i så kallade Språkcaféer som Yrkeshögskolan Novia introducerade vårterminen 2021. Språkcaféerna är en frivillig aktivitet där studerande på det engelskspråkiga sjukskötarprogrammet under en eftermiddag i veckan kan öva svenska på ett informellt och lättsamt sätt, t ex genom spel och andra muntliga övningar.
Parallellt med allt annat som upptog Asäds tid och tankar under hans första studieår anmälde han sig våren 2022 som frivillig till att i ett projekt vid Novia vara med och testa nya, innovativa sätt att öva på svenska för det framtida arbetslivet. Det här är ett projekt som bl a Svenska YLE berättat om i både TV-inslag, radiointervjuer och webbartikel. I samarbete med äldreboendet Solgård i Korsholm fick sjukskötarstuderande träna muntlig svenska, i en autentisk miljö. Istället för fokus på vårdåtgärder var deras uppgift att, uppdelade i mindre grupper som leddes av varsin svenskspråkig handledare, hålla i olika typer av aktiviteter för de boende. Dessa aktiviteter planerades i förväg utifrån vad de boende brukar uppskatta, och övades in under Språkcaféerna. Bland aktiviteterna fanns bl a sittgymnastik och bingo.
Men inte nog med detta. Asäd är dessutom en av de tjugotalet internationella studerande som under våren 2022 blev antagna till programmet Vaasa International Talents, ett program gemensamt för fem Vasahögskolor finansierat av Vasa stad. Programmets målsättning är att ge internationella examensstuderande i Vasa kunskap, verktyg och kontakter som ska hjälpa dem att få in en fot i regionens arbetsliv. Det har nämligen visat sig, att många internationella studerande som under åren utexaminerats från våra högskolor hade velat stanna kvar i regionen för att fortsätta jobba, men på grund av bristen på dels lokala nätverk dels språkkunskaper har de trots sina försök inte lyckats etablera sig här. Därför initierades Vaasa International Talents av Vasa Högskolekonsortium, och koordineras sedan starten 2020 av Yrkeshögskolan Novia.
Coachning gav nyckeln till rekryteringsprocessen i Finland
Ett sätt att få kontakter till arbetslivet är att få träffa någon person som arbetar inom den bransch eller på den arbetsplats där den studerande önskar jobba i framtiden. Via Vaasa International Talents -programmet hade Asäd förmånen att få en kontaktperson vid Folkhälsans boendeenhet i Korsholm, en sjuksköterskeutbildad person med en lång karriär inom vården. Tack vare denna kontakt erbjöds Asäd möjlighet att göra sin första praktik hos dem. Praktikperioden i maj 2022 öppnade i sin tur dörren för honom att fortsätta som sommarjobbare vid samma enhet.
Vaasa International Talents är enligt Asäd ett mycket bra program, särskilt för de högskolestuderande som snart utexamineras. Det han själv hade stor nytta av var den individuella coachningen där coachen hjälpte honom att finslipa hans ansökningshandlingar samt träna på hur en riktig arbetsintervju går till. Faktum är, att det sätt på vilket man söker jobb i Finland och vad arbetsgivare lägger vikt vid kan skilja sig väldigt mycket från andra – både europeiska och icke-europeiska – länders rekryteringskulturer. Tack vare coachningen växte Asäds självförtroende. Han lärde sig vad man ska respektive inte ska säga i en arbetsintervju. En annan sak som programmet gav honom var kunskap om hur viktigt nätverkande är i Finland för att hitta jobb samt hur man nätverkar i praktiken. Det här är saker som kanske är helt självklara för oss som är uppvuxna här, men som är allt annat än självklart i många andra kulturer där jobben inte typiskt fås via kontakter, utan genom ens meriter.
Det som Asäd dock alldeles särskilt vill lyfta fram som hjälpt honom att våga börja använda det svenska språket är besöken på äldreboendet Solgård. Han tycker att det varit till stor hjälp för själva praktiken att först ha fått ta del i pilotaktiviteterna. Väl ute på praktiken märkte han att hans ordförråd växte alldeles enormt under bara de fyra veckor som praktiken varade.
Hur kan integrationen förbättras?
Uppföljaren till min första intervju med Asäd sommaren 2022 ägde rum ett halvår senare, vintern 2023. Under tiden som gått mellan intervjuerna har Asäds svenskakunskaper fortsatt utvecklas och han är redan fullt kapabel att hålla föredrag på svenska. Han har dessutom påbörjat studier i finska. Hans ambitiösa, systematiska sätt att tackla utmaningen med att så fort som möjligt lära sig de lokala språken får mig att ställa frågan när dessa internationella sjukskötarstuderande hinner sova? Dygnet har trots allt bara 24 timmar. Som svar på frågan får jag ett leende av Asäd. Han medger, att det är en tuff ekvation för en internationell sjukskötarstuderande att hinna med både krävande yrkesstudier, jobb – ett eller flera parallella – för att bekosta studierna, samt studier för att lära sig både finska och svenska.
När jag frågar Asäd vad han tycker skulle hjälpa internationella sjukskötarstuderande att få ihop ekvationen med yrkesstudier, språkstudier och jobb, kommer hans svar snabbt. Först och främst anser han, att alla sjukskötarstuderande borde få vara med om det som han och hans medstuderande fått göra på Solgård. Asäd ger en stor eloge till äldreboendets ledning för att vara ett föredöme genom att se de studerande och ge dem en chans att visa vad de går för. De tog chansen att under studerandenas besök bekanta sig med potentiella arbetstagare och sedan anställa en del av dem som inhoppare och sommarvikarier. Vårdbranschen är i skriande behov av mer arbetskraft, och eftersom potentiell arbetskraft i form av sjukskötarstuderande redan finns färdigt i landet, är denna form av samarbete med arbetslivet ett upplägg där alla är vinnare. Enligt Asäd är Solgård ett exempel för andra hur en arbetsplats kan råda bot på resursbrist.
I tillägg önskar Asäd att man i Finland kunde ta exempel från länder där man ger internationella sjukskötare möjlighet att studera språk under arbetstid.[2] Det andra som Asäd skulle föreslå är, att man ute på arbetsplatserna skulle introducera ”language buddies” – språkkompisar – där en från personalen som har intresse av att träna på och utveckla sina kunskaper i engelska är språkkompis till en internationell studerande som vill lära sig svenska eller finska. Då skulle båda ha nytta av den andra.
Asäd har gjort sin språkresa med en otroligt fokuserad och positiv inställning och under stor tidspress parallellt med att lära sig sjukskötaryrket, något som både imponerar och gör mig ödmjuk. För att få studerande och arbetstagare att vilja stanna kvar i vår region behövs våra gemensamma ansträngningar. Ute i arbetslivet behöver vi bli bättre på att se potentialen i varandra samt bli mer redo att investera både tid och energi i att stöda och hjälpa varandra. Asäds berättelse och hans reflektioner är både en tankeställare och en inspirationskälla för oss.
Pia Jünger, koordinator vid Yrkeshögskolan Novia
[1] Welcome Office är ett serviceställe där bland annat nyinflyttade personer med internationell bakgrund kan få information, rådgivning och vägledning.
[2] Eftersom endast grundläggande kurser i språk ryms in i studieplanen för sjukskötar- studierna måste nästan alla språkstudier ske på den studerandes fritid. Kraven för att få sjukskötarexamen är att studerande har kunskaper i svenska eller finska. Språkkraven kommer både från arbetslivet och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira.
Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 31.8.2023
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu