FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I  FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.

Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg". 

Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns. 

Företagsuppdrag i digitaliseringens tecken

26.9.2025
Granskat inlägg - Reviewed post FUI-bloggen Företagsekonomi
digiboost huvudbild

Inom yrkeshögskolesektorn i Finland strävar skolorna efter att samarbeta med näringslivet. I strategierna för de tjugo finska landskapen finns det i de flesta, om inte i alla, inskrivet att samarbete mellan företagen och yrkeshögskolorna i landskapen bör stärkas. Så är det även i Österbotten. Orsaken är att det finns flera fördelar med starka samarbeten – både för studerande, företagen och yrkeshögskolorna.

Företagsuppdrag – goda erfarenheter

I Yrkeshögskolan Novia, Institutionen för företagsekonomi i Vasa har vi lång erfarenhet av att arbeta med näringslivsuppdrag för studerande, både i enskilda projekt, kurser och examensarbeten. Vi har märkt att genom att omsätta teori i praktik får studerande värdefull arbetslivserfarenhet som stärker deras anställningsbarhet och ökar chanserna på arbetsmarknaden. Kontakterna med företagen ger möjligheter till nätverkande och kan leda till framtida jobb eller praktikplatser. Samtidigt blir utbildningen mer motiverande och relevant när studerande ser kopplingen till verkliga problem och behov. Dessutom utvecklas de viktiga mjuka färdigheterna såsom kommunikation, projektledning och problemlösning.

För företagen har vi sett att studerande kan bidra med ny kunskap och digitala färdigheter som kan driva utveckling och leda till nya lösningar på företagens utmaningar. Att samarbeta ger också möjlighet att tidigt identifiera och attrahera framtida arbetstagare, samtidigt som det i det långa loppet stärker företagens image genom att visa samhällsansvar och stöd för utbildning och unga. Slutligen, för Novia ökar de olika näringslivsuppdragen utbildningens relevans genom en tydligare koppling till företagens behov. De stärker relationerna till näringslivet, vilket leder till fler projekt, gästföreläsningar och forskningssamarbeten, samtidigt som utbildningen kan uppfattas som mera attraktiv.

Fördelar med att studerande arbetar med företagsuppdrag

Studerande
  • Ger praktisk erfarenhet från verkliga uppgifter
  • Ökar motivationen
  • Stärker CV-meriterna
  • Utökar det personliga nätverket
  • Utvecklar de mjuka färdigheterna (kommunikation, problemlösning, projektledning)
Företag
  • Får tillgång till ny kunskap och färska perspektiv
  • Får innovativa idéer från unga
  • Skapar en positiv image bland de unga som deltar
  • Stärker samverkan med utbildningen
  • Kan ge rekryteringsmöjligheter
  • Bidrar till samhällsansvar och kompetenshöjning
Yrkeshögskola
  • Säkerställer att utbildningen är arbetslivsrelaterad
  • Bygger nätverk och relationer till näringslivet
  • Ger möjligheter till andra projekt och forskningssamarbeten
  • Ökar utbildningens attraktivitet bland unga
  • Bidrar till utveckling och planering av undervisningen

Givetvis finns det även vissa utmaningar med att inkludera företagsuppdrag i utbildningen. Av erfarenhet vet vi att tidtabellerna kan vara utmanande. Studier, kurser och uppdrag skall synkroniseras. Sedan kan det finns skillnader i förväntningarna. Företagen kan förvänta sig snabba resultat och det kan finnas en oklar gemensam förståelse för uppdragets omfattning kontra det som är reserverat i kursplaneringen. Dessutom kan studerande vara mindre erfarna inom det område uppdraget gäller, vilket betyder att det krävs mera handledning än vad företagen initialt tror. Den sista utmaningen vi har observerat är att det kan vara svårt att hitta rätt data eller verktyg (gratis) som behövs för att utföra uppdragen.   

Studio Grafen – inspirerande exempel på Digital marknadsföring

Projektet Digiboost Sydösterbotten har pågått sedan våren 2023. En av projektets målsättningar är att stärka samarbetet mellan företagen som behöver utveckla sin digitala kompetens och Novias studerande inom företagsekonomi. Under kick-offen för hösten 2025 delade Jessica Lindgren från Studio Grafen med sig av sin erfarenhet av att samarbeta med en studerande inom digital marknadsföring. Processen inleddes med att studerande genomförde en benchmarking av företagen i regionen och identifierade Studio Grafens konkurrenter. Därefter analyserades företagets sökord och en sökmotoroptimering genomfördes.

Tillsammans genomförde de en annonskampanj, vilket ledde till ökad trafik på Studio Grafens webbplats. På grund av en snäv tidtabell under vårterminen hann dock ingen djupgående resultatanalys genomföras. Arbetet med digital marknadsföring har fortsatt under hösten, nu med hjälp av en praktikant.

Jessica lyfte fram att samarbetet gav snabbt synliga resultat och sparade hennes tid. Hon noterade också att de unga har god kännedom om digitala verktyg. Ett konkret lärande under processen var insikten om vikten av att inkludera relevanta sökord – exempelvis upptäckte Jessica att ordet "media" saknades i hennes tidigare sökmotorstrategi.

En kvinna håller en presentation.

Studio Grafens Jessica Lingren berättade att samarbetet med studerande från Novia snabbt gav konkreta resultat.

Kilens Hembygdsgård – digitalisering i praktiken

Ulf Grindgärds berättade om Kilens Hembygdsgårds verksamhet, som omfattar musei- och evenemangsverksamhet samt inkvartering, restaurang och caféverksamhet. Ett nyare inslag är husbilsplatser, vilka är registrerade i appen Park4Night – en tjänst där resenärer kan söka ställplatser och se tillgänglig service. Bokningen av dessa platser är idag i stort sett helt automatiserad.

Kilen sökte samarbete kring sökmotoroptimering och Novias studerande genomförde även en benchmarking av kommersiella alternativ, som visade sig vara för kostsamma för föreningen. Istället använder Kilen Google Workspace, inklusive Google Analytics, vilket är kostnadsfritt för föreningar.

Ulf lyfte även fram behovet av en flerspråkig webbplats (svenska, finska och engelska). Även om språkversioner finns, uppstår ibland problem där användaren hamnar tillbaka på den svenskspråkiga sidan. Kilen är aktiv på både Facebook och Instagram, och har en kommunikatör som ansvarar för uppdateringar i sociala medier.

En man och en kvinna håller en presentation.

Kilen och Ulf Grindgärds sökte samarbete kring sökmotoroptimering. Ulf och Kajsa From från Novia diskuterar Kilens hemsida.

BS Custom – kreativitet och digital synlighet

BS Custom, med Sebastian Åman som grundare, fokuserar på att specialtillverka och renovera (custom made) främst amerikanska bilar – ett hantverk, som innefattar avancerade plåtarbeten och konstnärlig målning. Ett projekt, det vill säga ett fordon, kan ta upp till 500–600 timmar att färdigställa, och kundkretsen sträcker sig över hela världen. Företaget har hittills inte satsat på traditionell marknadsföring.

I samarbete med en förstaårsstuderande från Novia, påbörjades arbetet med att bygga upp en ny hemsida med inloggningsfunktion. Den studerande fick fria händer att planera och designa sidan, som fortfarande är under utveckling. Hemsidan planeras att lanseras under hösten – när företagarens arbetsbelastning tillåter.

Sebastian beskriver hemsidan som företagets "skyltfönster" och ser den som ett viktigt steg mot ökad digital synlighet. Han har även idéer om att profilera företaget via YouTube, men konstaterar att detta skulle kräva ytterligare resurser i form av en anställd. 

Två män håller en presentation.

BS Custom och Sebastian Åman har hittills klarat sig utan digital synlighet. Kunderna ute i världen känner till hans företag via rykte. Digital synlighet är ändå ett viktigt fönster utåt för att bredda kundkretsen.

Studerandes erfarenheter – roligt och meningsfullt

Novias studerande upplevde projektarbetet tillsammans med företagen som en givande och lärorik erfarenhet. Samarbetena gjordes inom ramen för en kurs “Strategiskt marknadsföringsprojekt”. De uppskattade möjligheten att arbeta med verkliga behov och skapa något konkret som kommer till praktisk nytta. Genom projektet fick de nya insikter inom digital marknadsföring och kunde omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken. Många framhöll att samarbetet med företagen ökade deras motivation, eftersom kursen kändes relevant och meningsfull. Sammanfattningsvis beskrev studerande kursen som rolig, engagerande och värdefull för deras framtida yrkesliv.

Sammantaget visar erfarenheterna att företagsuppdrag inom digitalisering skapar ett ömsesidigt mervärde för studerande, företag och yrkeshögskolor. Genom att omsätta teori i praktik utvecklas både kompetens och nätverk, samtidigt som företagen får tillgång till nya perspektiv och digitala lösningar. Att samarbeta stärker utbildningens relevans och bidrar till regionens konkurrenskraft. Samarbetet i Digiboost Sydösterbotten är ett tydligt exempel på hur yrkeshögskolor och näringsliv tillsammans kan driva utveckling framåt.


Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 22.9.2025.

Skribent:
Mari Lintula, Kajsa From & Henrik Virtanen

FUI-Bloggen

Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg". 

Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns. 

Ansvarsfriskrivning:  Författaren/författarna ansvarar för för fakta, möjlig utebliven information och innehållets korrekthet i bloggen. Texterna har genomgått en granskning, men de åsikter som uttrycks är författarens egna och återspeglar inte nödvändigtvis Yrkeshögskolan Novias ståndpunkter. 

Disclaimer: The author(s) are responsible for the facts, any possible omissions, and the accuracy of the content in the blog.The texts have undergone a review, however, the opinions expressed are those of the author and do not necessarily reflect the views of Novia University of Applied Sciences. 

Posta din kommentar

Kommentarer

  • Camilla Ekman 29 sep. 2025 09:21 (4 dagar sen)

    Fina projekt. Som tidigare lektor och temacoach på Novia känner jag igen det här. Roligt och utmanande att fungera som länk mellan företag och studerande. Det viktiga är att hitta rätt då man definierar uppdraget och var företaget verkligen behöver. En lärandeprocess för alla tre parter!