FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I  FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.

Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg". 

Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns. 

En plattform för interprofessionell utbildning och samarbete

10.5.2023
Granskat inlägg - Reviewed post
Sjukhuskorridor, två personer i sjuksköterskedräckt möter en annan som skuffar en sjukhussäng.

The International Network for Health Workforce Education (INHWE). En plattform för interprofessionell utbildning och samarbete

 

I Novias strategi Novia 2030 är interprofessionalitet en del av framtidens utmaningar inom institutionen för hälsa och välfärd. 

” I den interprofessionella FUI-verksamheten inom hälsa och välfärd samarbetar personer med olika yrkesbakgrund i syfte att möjliggöra en innovativ utveckling för att förbättra klienters och patienters hälsa och välbefinnande.” (Novia 2030). 

För att nå de strategiska målen är det viktigt att befrämja internationella kontakter och erfarenheter inom området.

The International Network for Health Workforce Education - INHWE som är en internationell sammanslutning av personer med intresse för interprofessionellt lärande och samarbete är en möjlig samarbetspart för detta mål.

Nätverket har medlemmar från 127 länder och 5 kontinenter. Att bli medlem är avgiftsfritt. Nätverket erbjuder möten, projekt, workshops, podcasts, konferenser och möjligheten att bilda nätverk för sina medlemmar. Idén med nätverket är att realisera och dra nytta av den stora potential man anser att finns i vårt diversifierade, kunskapsfyllda, globala samhälle. Konferensen i Barcelona i juni 2024 öppnar för abstrakt hösten 2023. 

Nätverket har tagit på sig rollen att var spindeln i nätet för att dra nytta av de omfattande kunskapsresurserna i den globala utbildningsgemenskapen för hälsovård, genom att skapa det första verkligt internationella, interprofessionella och fria medlemsnätverket för alla som är intresserade.

Genom att koppla samman professionella med olika yrken och kompetenser samt bryta barriärerna för professionella silos, organisatorisk hierarki och geografiskt avstånd kan man skapa en global dialog och kunskapsdelning mellan utbildare, forskare och beslutsfattare inom hälso- och sjukvården, som saknar motstycke.

INHWE nätverket har även skapat olika plattformar för grupper med olika fokus eller temaområden.

Dessa är:

 

Den förstnämnda av dessa arbetsgrupper kan direkt kopplas med Novias verksamhetsstrategi, dvs Interprofessionellt och teambaserat lärande fokusområdet refererar till Världshälsoorganisationen WHO, som anser att det finns tillräckliga bevis för att effektiv interprofessionell utbildning möjliggör effektivt samarbete även i arbetslivet. Syftet med interprofessionellt och teambaserat lärande är att uppmuntra diskussion och forskning inom detta viktiga område. Tvärprofessionell/ interprofessionell utbildning kan definieras som den metod då olika yrkesgrupper lär sig med varandra horisontellt inte bredvid varandra i silos.  

Fokus är på mjuka och horisontella värden och färdigheter nom hälso- och sjukvårdspersonalens utbildning, men utgör av grunden för patientvård och vård. Denna arbetsgrupp kommer att tillhandahålla ett utrymme för att diskutera de gemensamma svårigheterna, utmaningarna och möjligheterna med att lära ut sådana färdigheter till vårdpersonal över hela världen och att lära av varandra för att förbättra samverkan och vårdens kvalitet. 

Vikten av arbetskraft inom vård och omsorg med rätt kombinerad kompetens noteras alltmer globalt. Arbetsgruppens mål är att överbrygga klyftan mellan beslutsfattare, praktiker och utbildare genom att bryta ner policyförändringar (såsom planering, prognoser, juridiska frågor och genusfrågor) och tillhandahålla en plattform för att diskutera vad detta betyder för utbildning, och utveckling av hälso- och sjukvårdspersonal.

Digitala lösningar har potential att radikalt förändra både hälso- och sjukvårdssystem och utbildning. Digital teknik, inklusive framsteg inom e-hälsa, syftar till att ta itu med komplicerade servicefrågor genom att skapa smartare vårdprocesser och minska arbetsbördan för vårdpersonal. Dock är realiteten den, att hälso- och sjukvårdspersonalens digitala färdigheter, men även med pedagogernas digitala färdigheter, ligger ofta under den nivå som krävs för att använda sådan ny teknik. Denna arbetsgrupp fördjupar sig i denna fråga och har som mål till att hitta pedagogiska lösningar på frågor som rör ny teknik och digital kompetens.

INHWE:s senaste projektsatsning  är projektet VRHealthLeaders - A Multifaceted VR Learning Platform for Future Healthcare Leaders (2021-2023)

Finansiärer för detta projekt är bl.a Erasmus, Universitet i Valencia, Atens universitet samt intressenter från privata sektorn

Projektets mål

Att använda virtuell verklighet som ett primärt verktyg för ledarskapsutbildning kan förbättra hälso- och sjukvårdssystemen genom att bredda vårdledarnas erfarenheter och därmed ge bättre resultat, tjänster och kvalitet till patienter i hela EU. VR-simulering ger lärare chansen att ge eleverna erfarenhetsbaserat lärande som annars inte skulle vara tillgänglig. 

Detta projekt använder virtuell verklighet för att öka ledarskapsförmågan hos framtida vårdchefer och beslutsfattare genom att använda folkhälsokriser som huvudtema i utbildningsprogrammet. Ledarskapsutbildning inom vården är avgörande för vården. Vårdpersonal hanterar ständiga förändringar av både systemen de arbetar i och patienterna de servar. Att utrusta vårdpersonalen med färdigheter för att hantera denna förändring är av pressande betydelse för lärare, forskare och beslutsfattare. 

Projektets aktiviteter:

  • Att utveckla en mångfacetterad verktygslåda för att stödja hälsovårdsutbildare att lära ut ledarskap till vårdpersonal över hela Europa;

  • Att testa och implementera innovativa virtuell verklighetspraxis i ledarskapsutbildning inom hälso- och sjukvården;

  • Att utveckla en ledarskapsläroplan som kan användas för online-, blandad och distansundervisning och -inlärning;

  • Att utveckla en e-utbildningsplattform för "train the trainers" som stödjer lärare och utbildare i att anpassa sina ledarskapskurser till online- och distansutbildning;

  • Att testa och utvärdera verktyget i flera EU-länder.

VRHealthLeaders-projektet pågick från maj 2021 till april 2023. Projektets webbplats: https://vrhealthleaders.eu/

The DIGI4ME är ett annat projekt inom liknade tematik och projekttiden är från november 2020 till oktober 2023. På projektets hemsida kan vidare information läsas och det finns även möjlighet att delta i slutseminarium.

Detta är bara några exempel på de aktiviteter som nätverket erbjuder. Det finns flera andra intressanta satsningar på INWE hemsidan för alla intresserade, samt exempel på projekt där INHWE varit den drivande kraften. Som medlem i nätverket får man uppdaterad information om aktiviteter och också inbjudan för högskolorna till att delta som part i olika projekt för att utveckla bl.a sin interprofessionella undervisning och digitala kompetenser. Nätverket har haft hand om projektansökan och administration samt förhandlingarna med finansiärerna och projektparterna, vilket ger möjlighet för projektparterna att koncentrera sig på själva substansen och innehållet i projektet. 

International Network for Health Workers Education

Referenser:

  • https://www.novia.fi/om-oss/vision-profil-mission-och-varderingar
  • https://inhwe.org/about-us
  • https://www.who.int/publications/i/item/framework-for-action-on-interprofessional- education-collaborative-practice

 


 

Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 19.12.2023.

Granskat Novias redaktionsrad

Skribent:
Sirkku Säätelä
Nyckelord:
Hälsa och Välfärd, Interprofessonell utbildning och samarbete

Posta din kommentar

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu