FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
Återhämtning är nyckeln till långvarigt arbetsvälmående
Den 17.5 ordnade Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU, en seminariedag med temat Työhyvinvointi ja jaksaminen, alltså ungefär ”Arbetsvälmående och ork”. Efter förfrågningar av sina medlemmar som jobbar både som arbetstagare och arbetsgivare inom kulturbranschen, blev arbetsvälmående och specifikt ork i arbetet tema för seminariet. Arbetshälsovårdsinstitutet var en av samarbetsparterna som också var på plats med sitt intressanta projekt Verktygslådan för psykisk hälsa. Genom projektet kan vilken organisation som helst delta i och hålla workshops som främjar arbetsvälmåendet.
Seminariet började med ett keynote speak av Anniina Virtanen som lyfte upp vikten av återhämtning i arbetet. Återhämtning är viktigt; även fast man jobbar med något som är ens passion. Allt arbete belastar, oavsett om man älskar det man gör, eller inte trivs med sina arbetsuppgifter. Det är återhämtningen som är nyckeln till välmående, och vad som bryter den onda cirkeln som stress kan orsaka. Återhämtningen får dock inte bli en belastning i sig, den ska inte bli ännu en orsak till att prestera.
Efter keynoten var det dags för en 1,5h lång workshop tillsammans med två experter. Laura Köönikkä höll workshop om att öka ens resurser genom självkännedom och Paula Helle diskuterade välmående genom att påverka medarbetarupplevelsen. Jag deltog själv i Paula Helles workshop som var en väldigt konkret verktygsback i hur man tillsammans med personalen kan gå från en problematisk arbetsmiljö, till att tillsammans hitta lösningar. Helle poängterade att många arbetstagare i dagens samhälle behöver känna att deras arbete har en mening och att man själv kan påverka det man gör. Det behöver finnas utrymme att utvecklas i arbetet, stöd av kollegor och en känsla av tillit för att man ska kunna känna samhörighet och vara motiverad att göra sitt jobb. Helles och hennes företag Workday designers modell att lyfta och lösa problem på arbetsplatsen går ut på att först undersöka utmaningarna, definiera problemet, utveckla en lösning och sedan förverkliga lösningen.
Den sista punkten på seminariet var en paneldiskussion var arbetsgivare inom kulturbranschen diskuterade olika beprövade sätt att öka arbetsvälmåendet inom sina organisationer. På plats fanns representanter från evenemangsbranschen, konstvärlden och kommunala sektorn. Branscher med olika utmaningar och delvis olika tillvägagångssätt. Diskussionen var intressant, och det ställdes även frågor i publiken. Ämnet är verkligen högaktuellt och det fanns stora skillnader mellan instanser där mycket var bra, och andra där personalen inte mådde bra men inget gjordes för att förbättra arbetsvälmåendet. Under nätverksträffen efter själva seminariets slut kunde man konstatera att det på många ställen görs mycket förbättringar och att ämnet är viktigt, men att det speciellt i små organisationer fanns mycket okunskap. Också inom kulturbranschen förekommer åldersrasism och sexism.
Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 16.12.2024.
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu