FUI-Bloggen
FUI är förkortningen för forskning, utveckling och innovation. I FUI-bloggen skriver Yrkeshögskolan Novias personal om sitt jobb, forskning, projektverksamhet och andra betraktelser.
Blogginlägg som är granskat av Novias redaktionsråd är utmärkta med nyckelordet "Granskat inlägg".
Vi följer CC-BY 4.0 om inget annat nämns.
AI och turistföretagen i Egentliga Finland
Artificiell intelligens har diskuterats i årtionden. En del ser framemot att kanske kunna delegera till robotar, andra ser det som ett hot mot antal arbetstillfällen. Företagsvärlden har under de senaste åren genom utvecklingen av plattformar som ChatGPT kunnat börja dra fördel av AIs potential. Det är följaktligen viktigt för företag i turistbranschen att följa med utvecklingen för att förstå hur de på bästa sätt kan dra nytta av teknologin.
Egentliga Finlands förbund arrangerar varje år ett turismparlament. I år gick evenemanget av stapeln den 14.2.2024 i Nådendal och lockade till sig turismaktörer från hela Egentliga Finland. Ett tema som fanns som en röd tråd genom många presentationer var hur man inom turismen kan dra nytta av just AI. Den här bloggen introducerar kort vad AI egentligen är och presenterar därefter skribenternas viktigaste insikter från presentationerna.
Definition av AI
Artificiell intelligens definieras vanligtvis som tekniker som kan imitera mänsklig intelligens i problemlösningsprocesser. Inom AI försöker man nå resultat som man också kunde få genom mänskligt tänkande men genom andra mekanismer. Data, program, hårdvara och sammankoppling mellan de olika systemen och stor hårdvarukapacitet krävs för att få applikationer relaterade till AI att fungera. En av de viktigaste egenskaperna hos AI är dess förmåga att få teknologiska applikationer att samverka, vilket automatiserar uppsamling och sammanslående av data från flera källor. Det kallas för ”big data” och är stora mängder digitalt lagrad information som utgör en av de viktigaste grunderna för AI. Stora mängder information (big data) behövs för att AI-system ska kunna förbättras genom inlärning, för att hitta och förstå beteendemönster och för att generera insikter. (Bulchand-Giduamal, 2020.)
AI är på stark frammarsch i resebranschen
I turistbranschen har man alltid satsat mycket på innovation samtidigt som branschen drabbades hårt av COVID-19 pandemin. Konsekvenserna har varit långvariga. AI teknik bidrar på ett avgörande sätt till hanteringen av den information som företagen får av sina kunder och omvandlar informationen till värdefulla resurser för att skräddarsy bättre upplevelser och sålunda uppnå bättre resultat.
Resebyråer förstod tidigt att utnyttja AI och gjorde det möjligt för företag att utveckla alltmer sofistikerade och personliga processer, som att använda chatbots på bokningssajter för att hjälpa kunderna att hitta de bästa flyg-, hotell- och aktivitetsalternativen. Chatbots ger svar i realtid, besvarar frågor och kan till och med hantera betalningar, vilket medför en försnabbad och förbättrad kundupplevelse.
En annan användning av AI i resebranschen är inom dataanalys. Företagen kan få in en stor mängd information om kunderna, så som deras favoritresmål, budget och boendepreferenser. Dessa kan användas för att hitta mönster och göra det möjligt för företagen att anpassa personliga erbjudanden till dem och skapa bättre marknadsföringskampanjer. AI gör det möjligt att utveckla servicekoncept inom turismen baserat på stora mängder data om konsumentbeteende.
Turismparlamentets lärdomar
Visit Finland identifierade under turismparlamentet några andra användningsområden för AI. AI kan till exempel användas för marknadsföringskampanjer, för översättning av marknadsförings- och kommunikationsmaterial, som sparrningshjälp vid idékläckning och för att skräddarsy erbjudanden till specifika kundgrupper. (Visit Finland 2024)
Den regionala turistorganisationen Visit Turku Archipelago (VTA) följer också de globala trenderna gällande kundernas upplevelser i de digitala kommunikationskanalerna. Ett tätt samarbete mellan VTA och de lokala turistföretagen har inletts under 2024 för att utveckla den digitala kundstigen. För de olika aktörerna i turistbranschen möjliggör AI en aldrig tidigare skådad möjlighet till både bredd och djup i den digital marknadsföringen. VTA konstaterade att Åboregionen varken har ett starkt varumärke eller en säljande story som förmedlas digitalt via överenskomna kanaler. Dessutom är en stor del av regionens turistupplevelser inte ens synliga i digitala kanaler, för att inte tala om att kunderna kunde boka tjänsterna digitalt via dator eller telefon. Därför blir det svårt för potentiella besökare att gestalta vilka upplevelser som Åbo och skärgården erbjuder. Det är speciellt viktigt att alla upplevelser och tjänster finns beskrivna på Internet i en tid då AI kan skapa program för turister som planerar sin resa.
Deltagarna i turismparlament arbetade i smågrupper och diskuterade specifikt möjligheter och utmaningar gällande Egentliga Finlands turism och användningen av AI. Diskussionerna identifierade möjligheter i form av s.k. virtuella inspirationsresor och skräddarsydda resor med personifierad service. Det konstaterades att regionens digitala synlighet kan förbättras enormt med hjälp av AI och information som presenteras i realtid.
En stor fördel med AI är att det blir lättare för turistföretag att marknadsföra sig på olika språk då AI sköter översättningen avgiftsfritt och kvaliteten på marknadsföringsmaterialet förbättras. Speciellt de små företagen skulle gagnas om de tog AI i bruk i större utsträckning. Deltagarna såg också att behovet av personer med digitalt kunnande med ett fokus på AI kommer att öka kraftigt framöver.
Vad vilka utmaningar medför AI?
Även om det blir lättare att skapa innehåll kanske pålitligheten och dataskyddet lider? En kund som är osäker på vad hen vill ha, kan få hjälp av AI med att skapa program för resan och bekanta sig med de viktigaste upplevelserna och då ställer vi oss frågan om möjligheten till överraskningsmoment under resan faller bort? Via inspirationsfilmer kan resenären bekanta sig med destinationen och dess upplevelser på förhand, då kan det hända att resenären blir besviken om förväntningarna inte uppfylls i verkligheten.
Företagsekonomiska institutionen (Novia Business) vid Novia har teoretisk kunskap att hjälpa regionens företag att upptäcka potentialen för AI och stöda företagarna att utveckla sina praktiska färdigheter för att på sikt kunna förbättra sin marknadsföring och kundservice. Ifall en företagare behöver hjälp så har Novia Business duktiga studerande som gärna gör olika projekt antingen som en del av en kurshelhet eller som ett examensarbete.
Källor:
- Bulchand-Giduamal,. J. (2020). Impact of Artificial Intelligence in Travel, Tourism, and Hospitality. Handbook of E-Tourism. Springer. https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-030-48652-5_110
- Visit Finlnad (2024). 10 vinkkiä tekoälyn hyödyntämiseen matkailuyrityksissä ja -alueilla. https://www.visitfinland.fi/ajankohtaista/uutiset/2024/10-vinkkia-tekoalyn-hyodyntamiseksi-matkailuyrityksissa-ja--alueilla
- Visit Finlnad (2023.) Tekoäly mullistaa myös matkailua webinaari. https://www.visitfinland.fi/ajankohtaista/tapahtumat/2023/tekoaly-mullistaa-myos-matkailua--webinaari
Texten har granskats och godkänts av Novias redaktionsråd 20.5.2024
Posta din kommentar
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu