I bloggen Bioekonomi får du veta mer om Yrkeshögskolan Novias forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet inom forskningsområdet systemomställning för att bygga resiliens. Majoriteten av personalen finns huvudsakligen i Raseborg. Här bildar forskare, projektarbetare, lärare, studerande och administrativ personal en dynamisk helhet. På vår blogg kan du läsa om vilka vi är, vad vi gör och om våra resultat. Välkommen!

Vid frågor eller feedback kontakta bloggens administratör Heidi Barman-Geust (Heidi.barman-geust(a)novia.fi)

Vi följer CC BY 4.0 om inget annat nämns.


Systemic Transformation to Build Resilience is one of Novia University of Applied Sciences six' research areas. The activity is mostly located in Raseborg, in southern Finland. As a dynamic unity, our researchers, project workers, teachers, students and administrative personnel produce versatile results in research, development and innovation. We blog about who we are, what we do, what our conclusions are, and how we implement them. Welcome!

If you have questions, please contact Heidi Barman (Heidi.barman-geust(a)novia.fi)

We folllow CC BY 4.0 if nothing else is stated. 

Moocs till Tanzania och nätverk för Novia

13.4.2021
Granskat inlägg - Reviewed post
FinlandskaTeamet

Som en del av projektet GeoICT4e producerar Novia, Åbo universitet och Åbo yrkeshögskola utbildningsmaterial till olika områden inom hållbar utveckling. Ett av målen är att hjälpa universitet i Tanzania med att utbilda kunniga personer med relevanta kunskaper för arbetsmarknaden i landet.

- En utmaning är att hitta effektiva sätt för undervisningen, så att de studerande också kan interagera. Undervisningsgrupperna består vanligen av 100 - 200 personer, berättar Romi Rancken, projektledare för Novias del av projektet. Ett sätt är att skapa kurser i mini-MOOC-format, som alla kan få tillgång till via sina smarttelefoner. I Tanzania har de flesta hoppat över trådtelefoner och bara delvis tagit till sig datorer, men smarttelefonerna är vanliga och de används högst mångsidigt.

MOOC är förkortning för massive online open course. Dessa kurser är ofta interaktiva på olika sätt. Nu har produktionen av det förhållandevis stora antalet kurser kommit i gång, med Rancken som koordinator för det 50-tal personer som är involverade i projektet.

- Det är min huvudsakliga roll, men några mini-MOOCs kommer jag också att producera, berättar han.

Rancken har lång erfarenhet av GIS-teknik, något som också är en viktig del av utvecklingsprojektet.
Mini-MOOCsen kommer dessutom att fungera som baskunskap för studerande som senare ska delta i så kallade challenges, även de producerade av projektet.

- Det är en pedagogik som baserar sig på att en grupp studerande från olika branscher identifierar ett problem i samhället. Man gör fältstudier och samlar kunskap under tre månader, och löser sedan problemet. Teman för dessa är inte ännu fastslagna, men kommer att vara kopplade till hållbarhet på olika sätt. Tanzania har till exempel problem med översvämningar i vissa områden, till följd av dålig planering, hög befolkningstäthet och för lite vegetation.

Novia bygger finländskt nätverk

GeoICT4e - Social innovations in Geo-ICT education at Tanzanian HEIs for improved employability är ett fortsättningsprojekt där flera högskolor både i Finland och Tanzania deltar än i de tidigare projekten, men som bygger vidare på dessa: https://www.geoict.org/facts/ . För Novias del är det här det första projektet i serien.

- Av de 67 projektansökningar som lämnades in rankades vår som den bästa, så det märks att det finns en hel del kunnande bakom, berättar Rancken. Åbo universitet, som är projektets huvudman, bidrar med sin mångåriga erfarenhet från de tidigare projekten: https://tanzania.utu.fi/.

Projektet finansieras av utrikesministeriet, via utbildningsstyrelsen. Ur Novias synvinkel är projektet intressant med tanke på samarbetet med andra finländska högskolor. Projektet varar i fyra år och erbjuder fina möjligheter att utveckla samarbetsmetoder som kan vara till nytta i andra projekt, där man gemensamt vill exportera finländskt utbildningskunnande.

- Vi hoppas skapa ett brett och starkt team som hittar lösningar som fungerar mellan högskolorna, säger Rancken.
Mini-MOOKsen kan de finländska högskolorna också ha nytta av i sin egen undervisning, på Novia främst på utbildningslinjen Sustainable coastal management. Här ser man också en kommande nytta i samarbetet med ett universitet på Zanzibar, vars satsningar tangerar våra.

- Och skogsutbildningen vid Novia ser en speciell nytta i samarbetet med lantbruksuniversitetet i Tanzania.

Projektet har nu pågått ett drygt halvår, så mycket av fruktbart samarbete och utbildningsinnovation är ännu att vänta.

Länkar

Projektbeskrivning: https://www.oph.fi/sv/node/8693
Projektes hemsida: https://www.geoict.org/

"The Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument (HEI ICI) supports cooperation projects between higher education institutions in Finland and the developing world. The projects support the HEIs as they develop their subject-specific, methodological, educational and administrative capacity. The programme is funded by the Ministry for Foreign Affairs of Finland and administered by the Finnish National Agency for Education."

På bilden en del av teamet i Tanzania våren 2020. Romi Rancken längts till höger.

 


 

Texten har granskats av Novias campusredaktion och publicerats 13.4.2021.

Granskatinlagg2

 

Skribent:
Ulrika Lindblad
Nyckelord:
Bioekonomi, Hållbar utveckling, Tanzania, Granskat inlägg