I bloggen Bioekonomi får du veta mer om Yrkeshögskolan Novias forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet inom forskningsområdet systemomställning för att bygga resiliens. Majoriteten av personalen finns huvudsakligen i Raseborg. Här bildar forskare, projektarbetare, lärare, studerande och administrativ personal en dynamisk helhet. På vår blogg kan du läsa om vilka vi är, vad vi gör och om våra resultat. Välkommen!

Vid frågor eller feedback kontakta bloggens administratör Heidi Barman-Geust (Heidi.barman-geust(a)novia.fi)

Vi följer CC BY 4.0 om inget annat nämns.


Systemic Transformation to Build Resilience is one of Novia University of Applied Sciences six' research areas. The activity is mostly located in Raseborg, in southern Finland. As a dynamic unity, our researchers, project workers, teachers, students and administrative personnel produce versatile results in research, development and innovation. We blog about who we are, what we do, what our conclusions are, and how we implement them. Welcome!

If you have questions, please contact Heidi Barman (Heidi.barman-geust(a)novia.fi)

We folllow CC BY 4.0 if nothing else is stated. 

Att integrera projektresultat i undervisningen

17.11.2022
Granskat inlägg - Reviewed post
JN IMG 8227 1

Inom projektet Tulevaisuuden maanviljelijät – Framtidens jordbrukare har målsättningen varit att bland annat ta fram nytt undervisningsmaterial under temat hållbar produktion. I projektet deltar flera yrkeshögskolor och yrkesinstitut som ordnar utbildning i lantbruksnäringarna.

Ofta diskuteras det hur man kunde integrera forskningen i undervisningen och ta tillvara projektresultat i utbildningen. I det här fallet är det lättare än någonsin. De olika läroanstalterna har inom ramen för projektet tagit fram material om bland annat växtodling, husdjursproduktion, jordbruksdata, naturbete, solenergi och biogas. Det nya undervisningsmaterialet är i form av korta filmer, artiklar, faktakort, blogginlägg och podcasts. En del av materialet har tagits fram genom försöksverksamhet vid yrkeshögskolornas undervisnings- och försöksgårdar. Data som samlas in via försöken kan studerande använda vid kurser i forskningsmetodik. Försöken har dokumenterats via filmer, som studerande tar del av under föreläsningar. Men studerande har också deltagit i själva försöken, och hjälpt till med att göra observationer och samla data, analysera och presentera resultat.

20221101 124816

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Studerande har tagit sig ut till Västankvarn skogar för att spela in en film om odling av sprängticka. Här får de instruktioner om hur ympningen går till.

 

Då projektet startade hade pandemin pågått redan en tid och studerande hade haft studier på distans och som hybrid under en längre tid. Det var klart att det behövs mera mångformigt undervisningsmaterial för att göra studierna intressanta. Det var till exempel inte möjligt att göra studiebesök så som tidigare. Därför är det inte konstigt att det under projektets gång har tagits fram flera virtuella studiebesök. Vid Yrkeshögskolan Novia har vi hittills spelat in två virtuella studiebesök, ett till spannmålslaboratoriet och ett till ladugården på Västankvarn. Men Novias studerande kan göra virtuella studiebesök till ladugården i Mustiala, till Ahlmans undervisningsladugård och varför inte till biogasanläggningen i Haapajärvi?

Picture1

 

 

 

 

 

 

 





Ett virtuellt studiebesök spelades in i ladugården på Västankvarn. Som värd fungerade ladugårdsförmannen Karoliina Kuisma.

 

Detta är just meningen med projektet. Att samarbetet mellan läroanstalterna förbättras och att man tar fram material som alla kan använda i undervisningen. Yrkeshögskolan Novia är den enda läroanstalten i projektet som har undervisning på svenska. Men målsättningen är att material skall finnas på tre språk; finska, svenska och engelska. De filmer som görs får undertexter på helst alla tre språk. Projektdeltagarna samarbetar också genom att granska varandras material. Alla artiklar, blogginlägg, podcasts och filmer granskas av minst en annan person från en annan läroanstalt. Projektet har tagit fram kvalitetskriterier och granskaren går igenom produkten med dessa i åtanke och ger värdefull feedback till den som gjort verket. Detta garanterar också att alla i projektet följer med vad som görs och får tips om data, filmer och artiklar som kan tas i användning vid den egna yrkeshögskolan. Listan på undervisningsmaterial som tagits fram börjar vara lång och mera är ännu på kommande innan projektet avslutas vid årsskiftet. Aldrig har det varit lättare att integrera projektresultat i undervisningen.

Projektet är finansierat av Jord- och skogsbruksministeriet / Försöksprogrammet för återvinning av näringsämnen 2020–2022 via NTM-centralen i Södra Österbotten. Projektet pågår fram till 31.12.2022.

logorimpsu 6

 

 

 

 


 Texten har granskats av Novias campusredaktion och publicerats 17.11.2022.

granskatavnoviascampusredaktion7

 

 

 

Skribent:
Heidi Barman-Geust
Nyckelord:
framtidens jordbrukare, bioekonomi, lantbruk, hållbar matproduktion